IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:02 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: lør jul 26, 2014 8:31 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Der er naturligvis metodefrihed, når det kommer til modelbyg, men:
Jeg kan ikke forestille mig at der ikke vil være en synlig samling mellem vinge og fuselagehalvdele, som vil kræve en del spartlen og slipning = reperation af malearbejdet.
I min optik vil det netop være smart at prime de samlede dele, for derved at konstatere, om man har en ren samling.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: tirs jul 29, 2014 10:46 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
"Jeg kan ikke forestille mig at der ikke vil være en synlig samling mellem vinge og fuselagehalvdele, som vil kræve en del spartlen og slipning = reperation af malearbejdet," skriver Stormer.
Ja, det kan altid ses, at der er en samling-limfuge. Men man kan faktisk gøre ganske meget for at opnå en tæt samling. Vingeforkanter og den inderste krop-til-vinge samling var overraskende fin, selv om det er første gang, jeg prøver noget sådant. Kropshalvdelen øverst gik det ikke så nemt med.
Der viste sig at være en uventet fordel ved at lime allerede bemalede dele. Takket være den mørke farve er det nemlig meget synligt og derfor nemt at se virkningen af nedslibningen, så man hverken sliber for lidt eller for meget. Jeg tror ikke, det bliver sidste gang, jeg bemaler før limning, når det gælder store modeller.
Billede
Nedslibning af kropshalvdelene er påkrævet, men alt kunne klares uden brug af filler. Vinger og kropsdele har fin og præcis pasning. Det er derimod langt fra tilfældet med delene til frontpartiet (motorinddækningen), som her ses midlertidigt monteret med gummibånd...
Billede
Det viste sig at være vanskeligt at opnå tilstrækkelig tæthed med tape og limklemmer. Derfor blev boret huller til blomsterbinde-tråd, som efter passende stramning giver en tæt og ensartet samling. Derefter blev tyndtflydende lim påført med Touch-N-Flow kanylen. Det giver efter alt at dømme en ensartet og solid limning overalt. Den afskallede maling, der ses visse steder, skyldes formentlig utilstrækkelig rengøring før bemaling.
Billede
Dette bizarre syn skyldes, at diverse borehuller skal lukkes og limes med termotrukket sprue. Det giver sikkerhed for tæthed og efter nogen øvelse, kan man skære meget rent med et skarpt blad i kniven. I alt 34 borehuller skal lukkes...(!)


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: tirs jul 29, 2014 10:57 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Ove,

Jeg må sige at din metodik er, ææhhh, 'unik'

Fuld respekt for, at du forsøger nye veje, men jeg synes ærlig talt at du gør tingene lovligt Storm P agtige. Efter min ringe mening har du intet vundet, men igen, det er bare min mening.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: fre aug 01, 2014 3:53 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Fjederen fra en kuglepen sikrer, at propellen kan dreje rundt - og forblive på rette plads.
Billede

Fuld respekt for, at du forsøger nye veje, men jeg synes ærlig talt at du gør tingene lovligt Storm P agtige. Efter min ringe mening har du intet vundet, men igen, det er bare min mening.

Tak for dine kommentarer – og din mening, Stormer!

Det er noget besværligt, at ”tøjre” to kropshalvdele sammen med blød metaltråd. Til gengæld begrænses efterfølgende spartling og nedslibning til et minimum, så totalt set vil jeg mene, at der er ”overskud” på kontoen for tidsforbrug.

At bruge metaltråd i stedet for tape er ikke min ”opfindelse”, idet jeg har hentet inspiration fra gamle artikler om bygning af vacuform-modeller. Her kan man komme ud for at lime store kropshalvdele, der er besværlige at styre. Derfor blev i sin tid udtænkt og beskrevet diverse løsninger. Den slags er nok ved at gå i glemmebogen, da det nu om dage hører til sjældenheder, at folk bygger vacuform-sæt.

Airfix viser ingen steder på byggevejledningen, hvordan man har tænkt sig, at propel og propelaksel med nav skal monteres på motor og frontparti. Derfor blev også her nødvendigt at benytte ”vacuform-teknologi”: Propelakslen holdes på rette plads hjælp af træk fra fjederen på en kuglepen, der er på bygget nav og propelaksel (se foto). Nu kan propellen ikke alene drejes rundt. Der er også sikkerhed for, at den forbliver på rette plads.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: fre aug 01, 2014 4:52 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
Nu kan propellen ikke alene drejes rundt. Der er også sikkerhed for, at den forbliver på rette plads.

... og hvis du kombinerer det med en kraftig elastik, kan du garanteret få den til at flyve også :mrgreen:

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: lør aug 02, 2014 8:32 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Og så er det lige mig, der skal holde igen med gin-tonic'erne ?????? :wink:

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: man aug 04, 2014 8:42 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
T e s t f i t
Billede
Limklemmer og tape kan ikke klare opgaven. Løsningen blev derfor at bore huller til metaltråd, der kan sikre en tilstrækkelig tæt samling. Vingerne skal afmonteres igen, men efter tilpasning m.v. skal limes med tyndtflydende lim ved brug af Pin-Flow røret.
Billede
Det øverste - og derfor meget synlige panel - passer ekstremt dårligt. Løsningen bliver måske at gennemsave og genlime panelet, så radius reduceres.
Billede
Øverste panel har desværre en meget synlig støbefejl. Hvordan fejlen eventuelt kan udbedres, ved jeg endnu ikke. Uanset hvad fortsætter projektet. Panelet limes ikke på før til slut.

Testfit af de yderste vinger ser nogenlunde lovende ud. I modsætning til de øvrige dele af Airfix 1/24-sættet har disse vingedele forholdsvis stor godstykkelse og er derfor ret tunge. Det giver en mistanke om, at vægten af ydervingerne påvirker V-formen negativt, så modellen risikerer at få ”hængende” vinger. Det skal helst ikke ske, da det vil være en meget synlig fejl, der er vanskelig at forebygge/udbedre. Hvorvidt V-formen er nogenlunde korrekt, skal undersøges nærmere.

De fire paneler, der udgør Stuka’ens frontparti, viste sig at være ekstremt vanskelige at tilpasse. Problemet fandt omsider en løsning ved at brække propelophænget (frontpladen) af motoren, hvor den skal limes fast ifølge byggevejledningen. Herefter gik det meget nemmere, idet de fire frontpaneler med propelophæng nu udgør et ”selvbærende karosseri”. Præcis pasning gælder dog ikke den øverste og derfor mest synlige del af frontpartiet. Dette panel har simpelthen for stor radius, så der uundgåeligt opstår en 1-2 mm åbning på den ene eller anden side. Eneste løsning er formentlig at reducere radius ved at gennemsave og genlime panelet..(?)

Dårlig pasning er ikke det eneste problem med øverste panel. Som det fremgår af billedet, er der også en alvorlig og meget synlig støbefejl. Den fejl har jeg ikke læst om i diverse internet-reviews af Airfix 1/24 (den slags reviews er sjældent kritiske). Måske er det kun mit sæt, der har denne defekt. Hvordan støbefejlen eventuelt kan udbedres, har jeg endnu ikke nogen god idé om.

Brug af filler og nedslibning af diverse limfuger skal begrænses til et minimum. Der er kun begrænset behov for filler. Der skal bruges en vandopløselig Vallejo-filler, der kan udjævnes med en fugtig vatpind, så nedslibning kan undgås..(?) Det skal prøves om det virker. De pågældende steder får en coat af Pledge Future, før Vallejo-filler, så overskuds-filler nemt kan tørres af. Modellen skulle dermed være færdig til den afsluttende bemaling ifølge anvisninger på CAM-decalsarket.

Forhåbentlig er der ikke flere ubehagelige overraskelser, så efterhånden skulle ”det værste” af projektet være overstået. Hvornår modellen kan færdigbygges, afhænger af hvor lang tid der går, inden Hannants kan levere det på backorder bestilte decalsark fra CAM.

På det seneste har jeg fundet noget litteratur om Stuka-flyene, så jeg kan finde ud af hvad det er for en model, jeg har bygget/bygger på..(!) Det er den omvendte verden: Research efter byggeprojektet er afsluttet…

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: tors aug 07, 2014 12:22 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Her får du din "gummimotor", Stormer... glimrende idé i øvrigt.. Her skal trækkraften dog kun bruges til at fastholde Stukaens sirene-propel i rette position. Hos min flinke tandlæge har jeg fået en pose med små gummibånd, hvoraf ét her er kommet i anvendelse.
Billede
Akslen til sirene-propellen er alt for tynd, så det stort set ville være umuligt at montere propellen uden at lime den fast. Det er maturligvis uønsket, da en propel altså skal dreje rundt..!
Billede
Støbefejlen på øverste frontpanel ses her tydeligt. Når man kigger nøje efter på diverse internet-review ses, at samme fejl også findes på andre Airfix 1/24 Stuka-sæt. Men endnu har jeg ikke fundet nogen kritiske tilkendegivelser herom.
Billede
Øverste panel til frontpartiet kommer under kniven får at opnå bedre pasning. Det ser ud til at lykkes ved at gennemsave og genlime bageste del af panelet.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: fre aug 08, 2014 5:05 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Hej Ove

Husk at gummi mørner.

Hilsen Bo


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: fre aug 08, 2014 7:48 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Bæstet er nu på benene. Det vil sige, at de to understel-ben er midlertidig monteret med kobbertråd. Limning med Pin-Flow skal først ske efter den afsluttende bemaling for at undgå besværlig afmaskning. Haleplanerne er tilsvarende midlertidigt monteret med kobbertråd for at kontrollere pasning m.v. Også her skal permanent limning ske efter afsluttende bemaling. Hensigten er igen at spare afmaske-arbejde, men fremgangsmåden vil utvivlsomt medføre touch up-arbejde med pensel.

Billede
Stuka-projektet er nu ved at være færdig til afsluttende bemaling samt montering af cockpit-dæksler, rorflader og andet, der må afvente ankomsten af det bestilte CAM-decalsark med bemalingsanvisning.
Den litterære del af projektet kan derfor også afsluttes, da den resterende del af opgaven må betragtes som mere eller mindre rutinearbejde. Foruden det allerede bestilte CAM-decalsark (på backorder) har jeg også planer om at bestille Montex-masker til bemaling af klardelene.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: fre aug 08, 2014 8:54 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Foruden de nævnte gummibånd (ét ses på Humbrol-bøtten) har min tandlæge også foræret mig restlageret af blyfolie-beskyttet film til røngtenfotografering. Dette tilbehør, hvoraf kun en lille del ses her, blev forældet ved overgang til digital teknologi.

hej Bo!

De små gummibånd til tandlæge-formål har selvfølgelig begrænset holdbarhed. I så fald må propellen limes eller på anden måde genmonteres. Indtil nu har jeg ikke konstateret nogen tegn på "mørning", selv om det på emballagen anføres, at indholdet skal bruges inden marts 2005..! Der er utvivlsom stor forskel på holdbarheden sammenlignet med "husholdnings-elastikker" fra supermarkedet, der ret hurtigt går til grunde ved "mørning".

Fit before glue
Ove

NB: Det var hyggeligt at hilse på hos Stoppel.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: man aug 11, 2014 7:43 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Hej Ove

Det var ikke mig hos Stoppel.

MVH Bo Christensen


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team