IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er søn dec 16, 2018 8:27 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: lør nov 15, 2014 10:46 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Det største decal til Stukaen krakkelerede som følge af forsøg på at undgå krumning. Det lykkedes dog at anbringe de 5-6 dele på rette sted - bortset fra ét, der forsvandt (?) sporløst. Den manglende del kan forhåbentlig repareres senere. Decalen fik rigelig med Micro Set blødgører, som det fremgår af billedet.

Billede
Decalen, der krakkelerede, skyldes bestræbelser for at undgå ”sammenrulning”. Det skete ved at placere decalen med bærepapir mellem to gennemsigtige plastplader af passende størrelse. Med en hævert påfyldes derefter en smule vand mellem pladerne, så decalen løsnes fra bærepapiret. Men det går altså ikke at bruge tvang på ovennævnte måde da det åbenbart er årsag til, at decalet krakkelerede. De øvrige decaler krummede ret voldsomt, men rettede sig ud og forblev intakte. Når bærepapiret er fjernet, kan plastpladen bruges som platform, så det store decals kan styres sikkert på plads på modellen.

Billede
Det var en fordel at begynde med undersiden af vingen, hvor det lykkedes nogenlunde at placere det beskadigede decals.

Rettelse: Blødgøreren er Micro Sol (setting solution) ikke Micro Set som oplyst ovenfor.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: tors nov 20, 2014 8:36 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Bærefilmen mellem bogstaverne er helt uden ”silvering” og derfor næsten usynlig. Der er ikke anvendt nogen form for blødgører som Micro Sol eller lignende.

Samtlige decals med bærefilm er løsnet i vand som normalt (1).
Alt vand opsuges med en stump køkkenrulle (2).
Probat Gulvblank påføres på begge sider med en bred pensel (3).
Decal’et placeres straks på modellen (4).

Til de to små decals (rødt og blåt) er anvendt Micro Sol blødgører.
For at hindre sammenrulning/-foldning sker al håndtering af det løsnede decal med en plastplade som underlag.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: fre nov 21, 2014 10:33 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Lige et par spørgsmål:

Er Probat Gulvblank det samme som Pledge Future?

Er der ikke stor risiko for støv og snavs under/over decals, når du påfører lakken med pensel?

Kan du få decals til at synke ned i panellinierne?

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: lør nov 22, 2014 9:13 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

hej Peter!

Jo, decals viser samme nedsynkning i panellinjerne som "normalt", altså ved brug af blødgører. Snavs og støv har jeg aldrig tænkt på som et problem. Den største vanskelighed er overskydende og derfor "indespærret" Probat, som det fremgår af forstørrelsen ovenfor. Problemet kan forebygges ved at "tromle" overskydende Probat ud med en vatpind. Ved (forsigtigt!) at skære med et barberblad kan ophobet Probat slippe ud, så man undgår "pukler". Det må meget frarådes at praktisere metoden uden forudgående øvelse på overskuds-dele.
Om Probat Gulvblank er det samme som Pledge Future, kan jeg ikke svare på. Jeg har alle tre produkter, Johnson Klar Polish (Future), Pledge Extra Protection Vax og Probat Gulvblank. De to førstnævnte er købt i Malmø, mens Probat kunne købes i danske Fakta for 3-4 år siden. Efter den tid har jeg ikke set Probat på hylderne nogen steder.
Til modelbyggeformål kan jeg ikke konstatere nogen forskel på de tre udgaver af "Future". Jeg har ikke undersøgt sagen, men jeg vil gætte på, at produkterne stort set er ens, da de er udviklet til samme formål: Overfladebehandling af træ-, linoleum- og korkgulve.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: tors dec 04, 2014 6:39 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Projekt Stuka 1/24 nærmer sig afslutning.
Montering af i alt seks ”flaps” (tre i hver side) blev temmelig besværlig. Foreløbig er to i hver side på plads. De to mindste flaps, der kræver en hel del tilpasning, er endnu ikke på plads.
Limfladerne i ophænget er alt for svage. Det blev derfor nødvendigt at forstærke samlingerne (ophænget) med metaltråd. Det holder fint, men det var ikke nogen nem opgave at bore huller de rigtige steder.
Som det fremgår ovenfor er der et alvorligt pasningsproblem med bageste cockpit-dæksel. Airfix har tilsyneladende "glemt" at lave en udskæring til dækslet. Problemet kan måske udbedres med fil, kniv og sandpapir, men det bliver ikke lige nu.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: tors dec 04, 2014 8:59 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Til den gule farve, RLM 04 Gelb, blev i første omgang valgt Model Master enamel. Men det var næsten håbløst at opnå tilfredsstillende dækning med denne farve. Fire gange airbrush var ikke tilstrækkeligt. Løsningen blev en RLM 04 fra Akan (nr. 81046), der, på Model Master som "primer", giver fin dækning efter én airbrush-påføring. Akan-farverne kan fremskaffes fra http://www.hobbycolours.com.
Det viste sig, at det gamle Airfix-sæt ikke var komplet:. Der mangler et dæksel på højre side af motorinddækningen… Delen må undværes… den er sandsynligvis gået tabt under byggeprocessen.
Udstødningen er noget af det sidste, der skal tilføjes. Landingslys i vingeforkanten skal også på plads – og selvfølgelig antennetråden. Borehullerne er allerede klar.

Billede
Vinduesrammerne i ”drivhuset” er bemalet med Humbrol 242, der svarer til RLM 70 (schwarz-grun), mens Revell RLM 70 er anvendt til camouflage-bemalingen. Selv om begge er RLM 70 ses alligevel en ret markant forskel. Sådan kunne det også være, da Stuka-flyene blev bygget. Så vidt jeg forstår blev cockpitdæksler fremstillet af underleverandører, der ikke altid havde helt samme type maling til rådighed.
Billedet herover viser den dårlige pasning mellem kroppen og bageste cockpit-del. Her mangler også en bagrude med gevær-montage.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: fre dec 05, 2014 5:18 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Ove

Den ser sgisme fin ud. Har du et sted at opbevare monstret?

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: tirs dec 09, 2014 9:35 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Flemming: Har du et sted at opbevare monstret?

Foreløbige beregninger viser, at det kan lade sig gøre. Derimod bliver det mere tvivlsomt med næste projekt, der allerede så småt er påbegyndt. Det er en Airfix 1/24 Mosquito, der fylder stort det samme som Stuka'en. Stoppel overbeviste mig om, at det var klogt at købe den store Mosquito så længe det lader sig gøre. Der vil ikke gå lang tid, før Mosquito'en er udsolgt. Velunderrettede kilder vil vide, at Airfix ikke vil genudgive sættet - slut er slut..
Ifølge Hannants er Tumpeter på vej med en frisk Stuka 1/24...

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 2. del
Indlæg: tors dec 11, 2014 9:34 am 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 5:34 pm
Indlæg: 138
Hej Ove

Den ser flot ud med den gule hale og næse dejlig farverig.

Men den med Canopy farven går ikke, her lige et billed fra fabrikken.


http://www.asisbiz.com/il2/Ju-87B/Junkers-Ju-87B/pages/Aircraft-factory-Junkers-Ju-87B-Stuka-assembly-line-Berthas-in-full-production-Weser-plant-03.html

mvh
Jes


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team