IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 10:06 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: man jul 13, 2015 10:08 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Bemaling af ætsdele til instrumentpanelet er nærmest et mareridt - indtil videre..?
Først fik højre og venstre halvdel sort halvmat Gunze over alt.
Derefter kan den sorte maling gnides af de højeste dele med en stump grillspyd, der er skærpet ved en slibning med 5000 rpm i boremaskinen.
Den form for "bemaling" ser ud til at kunne lykkes.
Spørgsmålet er om ætsdelen først skal males for eksempel hvid og derefter sort.
Når den sorte farve "afgnides" som nævnt ovenfor fås et tofarvet instrumentpanel...?

Billede
Efter et par testsamlinger af front-partiet fremkommer den erkendelse, at cockpit-indholdet ikke skal limes til hverken højre eller venstre halvdel (som normalt).
Når de to halvdele midlertidig spændes sammen med blød metaltråd, finder cockpit-indholdet "på plads helt af sig selv"..!
Det forekommer umuligt at få tingene til at passe sammen hvis cockpit-indmaden først limes til den ene halvdele.
Årsagen til problemerne er blandt andet, at de to kropshalvdele er forholdsvis tyndvæggede, så styrke og stabilitet først opnås efter limning.
Diverse pasning-problemer kan altså godt overvindes.

Med venlig hilsen
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tirs jul 14, 2015 8:46 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
F-14A Revell 1/32 sættet med æts blev købt billigt som påbegyndt. Alle dele var klippet af støberammerne.
Denne "service" er dog ikke til fordel for den der overtager sættet. Det var ret tidskrævende at identificere alle mindre dele - og derefter opdele dem til højre og venstre side.
Eduard-sættet (32045 interiør) er designet til Tamiya's F-14. Ætsdele og omgivelser skal derfor tilpasses til hinanden visse steder. Det er dog ikke nogen vanskelig opgave.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tirs jul 14, 2015 9:53 am, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tirs jul 14, 2015 9:03 am 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: ons mar 04, 2009 10:29 pm
Indlæg: 129
Hej Ove,

Spørgsmålet du stiller er det;

Så du undgår at malet æts nemt skaller af?
- eller at du netop vil udnytte at malingen skaller af, og opnå et todimensionel effekt?

Som svar på det første, brug grunder Tamiya eller Gunze begge er stærke og binder godt på æts.

Carsten


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: lør jul 18, 2015 9:18 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
F-14A Revell-boksen, der her ses sammen med en genstand af kendt størrelse, fylder ganske meget.

Billede
Det blev kun to af ætsdelene til instrumentpanelet, der blev bemalet uden forudgående afrensning og primer…
Takket være dit indlæg, Carsten, kom jeg på bedre tanker…
De tre plader med ætsdele blev først afrenset ved pensling med husholdningssprit (kogsprit) og stillet til tørre. Derefter blev påført grå Presto autoprimer fra spraydåse. De dele, der umiddelbart kan anvendes til Revell-cockpittet, blev klippet af, detail-bemalet og limet op plads med Titebond III.
Eduard-sættet er designet til Tamiya-sættet. De fleste ting passer dog helt fint, så cockpit-indholdet fremtræder nogenlunde pænt.
De to Aires-sæder (AIRE2064) ankom fornylig fra Hannants. Pris £ 15,50 plus porto. Kvaliteten ser ud til at være fremragende. Sæderne blev anbragt på stumper af grillspyd, renset ved pensling i sprit og bemalet med Presto primer. Nu skal jeg så første gang forsøge at detailbemale anskaffelsen. Det kommer dog til at afvente, indtil modellen bliver næsten færdigbygget.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: man jul 20, 2015 10:51 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Nu kan det ikke blive bedre.. Jo, der mangler fortsat at tilføje et par ting - herunder selvfølgelig pilotsæderne. Tiden er inde til at bure cockpit-indholdet inde. De to halvdele til frontpartiet er allerede testsamlede. Radarskærmene (?) er udboret, tilfilet og fyldt med Micro Kristal Klear. Efter grundig tørring males skærmene med Tamiya X-25 Clear Green.

Billede
De to kropshalvdele sammentøjres med metaltråd, så samtlige limflader bringes i nærkontakt. Derefter påføres Tamiya flydende lim (extra thin) med Pin Flow røret, der fordeler limen meget præcist. Efter tørring kan konstateres at bundpladen med cockpit-indholdet befinder sig i korrekt og nærmest urokkelig position, selv om denne del ikke er limet nogen steder.

Billede
Pin Flow kan også påføres fra den indvendige side af frontpartiet. I modsætning til cockpit-bunden skal hjulbrønden limes godt og grundigt fast til begge halvdele af frontpartiet.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen fre jul 31, 2015 9:36 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tors jul 23, 2015 10:36 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Vinger og krop er nu klar til lim og limklemmer.
Det er (som altid) klogt at praktisere flere test-samlinger for at blive fortrolig med/indøve en hensigtsmæssig fremgangsmåde.
Med i øvelserne hører også at genanbringe vingerne i det korrekte indgreb, hvis (eller når) de hopper ud af korrekte positioner.
Swing-vingerne skal bemales før de anbringes på rette pladser mellem de to store kropshalvdele.
De to sideror er allerede limet på plads, men det viste sig at være en dårlig løsning.
Siderorene kan nemlig ændre position, når de noget fleksible kropshalvdele limes på plads.
Arbejdet gik ikke helt uden "ulykker", da det "lykkedes" at brække forbindelsesstangen til ét af højderorene.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tors jul 23, 2015 10:47 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg tror jeg har nævnt det før, men jeg føler mig kaldet til at gentage det:
Dine arbejdsgange er heeelt sort for mig! Din anvendelse af ståltråd er i bedste fald unødvendig og kunne under alle omstændigheder klares meget mere smidigt med en klemme eller tape.
Hvorfor limer du understelsklapperne på så tidligt i forløbet? det er da at invitere til at de knækker af under det videre forløb. Halerorerne?? Hvorfor er de sat på nu?? Endnu engang skaber du bare problemer for dig selv.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tors jul 23, 2015 8:14 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Hej Stormer!

Jeg er helt enig i, at klemmer og/eller tape normalt er velegnede til at holde sammen på delene mens limen tørrer.
Når jeg i nogle tilfælde foretrækker metaltråd som vist ovenfor, skyldes det at jeg er begejstret bruger af tyndtflydende lim, der påføres med det kanyle-lignende Pin Flow-rør. Den form for limning sker nemmest, når limfladerne ”tøjres sammen” med metaltråd.
Det smarte ved metoden er at limen så at sige af sig selv siver på plads mellem limfladerne - takket være den såkaldte kapilær-virkning.
De to halvdele til F-14 frontpartiet er et typisk eksempel (se ovenfor). Klemmer kan ikke komme til, og tape ville være uheldigt, idet den tynde lim vil sive ind under tapen og skade plastoverfladen.
De to halvdele til frontpartiet er forholdsvis tyndvæggede. Det betyder at limfladerne er smalle. Derfor er det vigtigt, at der ikke kan ske nogen forskydning af delenes position, mens limen tørrer. Det opnås efter min mening bedst med metaltråd.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: lør jul 25, 2015 8:32 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Tilføjelse:
Stormer! Du skriver: Hvorfor limer du understelsklapperne på så tidligt i forløbet? det er da at invitere til at de knækker af under det videre forløb.
Ja, normalt ville jeg vente til senere. Denne gang er altså en undtagelse med den begrundelse, at hjulbrønde, lemme og hele undersiden skal males med samme hvide farve.
Det er min opfattelse at understel, lemme til hjulbrønde etc. er nemmest at lime på plads før bemaling. Men denne fordel forsvinder nemt, når delene senere skal afdækkes med malertape.
Det er rigtigt, at lemme til hjulbrønde nemt kan knække af, da limfladerne på de spinkle hængsler er små. Det var dog nemt nok at undgå med Revell F-14 sættet – man kan ”skynde sig” langsomt.

Stormer: Halerorerne?? Hvorfor er de sat på nu?? Endnu engang skaber du bare problemer for dig selv.
Enig. Men de problemer, der opstår ved bemaling i moduler, er efter min mening til at overse. Hensigten var at forenkle bemalingen. Her blev jeg inspireret af:
Billede
I review’et – se:
http://scalemodelart.com/frames/f14_03_progress.htm
anføres dog ingen begrundelse for denne praksis. Nu har jeg selv prøvet noget i den retning og kan fortsat se en fordel i og med at F-14 modellen er så stor, at bemaling, påsætning af decals etc. nemmest kan ske i moduler.

M.v.h. Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tirs jul 28, 2015 7:59 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
I modsætning til frontpartiet gik det meget nemt med at samle og lime kroppen med vinger. Revell-sættets kritiske punkt nærmer sig: Sammenføjning og limning af frontparti og krop. Herom skriver Jeffrey J. Brundt, Hyperscale: "The lower joint between the forward fuse and the main body is horrible...". Desværre uddyber han ikke nærmere hvad det horrible består i, se:

http://hyperscale.com/features/2002/f14jb_1.htm

Et enkelt testfit er dog tilstrækkeligt til at forvisse sig om at der her er tale om dårlig pasning af værste skuffe. Der er noget at "glæde sig til..".


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: fre jul 31, 2015 10:22 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Efter limning af frontparti og krop er "det værste" ved Revell F-14 1/32 sættet overstået. Det resterende arbejde med modellen skulle være rutine og uproblematisk. Det er der ingen grund til at omtale her. Frontparti krop-samlingen var dog ikke så slem som ventet. Det er min oplevelse, at de to halvdele til frontpartiet med cockpit-indhold var sættets største problem (se ovenfor). Det kan undre, at dette problem ikke er omtalt i de internet-reviews, jeg har læst.

Billede
Så lykkedes at overvinde vanskelighederne ved at sammenføje og lime frontparti og krop. En tæt samling af limfladerne kunne alene opnås på oversiden. Her er et eksempel på at vedvarende tæthed mens limen tørrer efter min mening kun opnås ved at sammentøjre delene med blød metaltråd. Nederst må limningen så afvente, at de øverste limflader tørrer. Herefter kan det lade sig gøre at lime de problematiske nedadvendte limflader (se nedenfor) ved at bruge stumper af plastplade.

Billede
De side- og nedadvendte limflader bringes i nærkontakt med tilpassede 1 mm plastplader. Pin-Flow limning sikrer derefter præcis og ensartet limning overalt. Plastplader bør så vidt muligt foretrækkes fremfor filler, der ikke tilfører samlingen nogen styrke. Den dårlige pasning, der omtales på flere internet-reviews, ses nederst på billedet.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: man aug 03, 2015 7:32 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Hej Ove
Nu kan jeg se nogle flotte samlinger du får ved at bruget ståltråd, det sidste billed. Hullerne som ståltråden laver, hvad fylder du dem med, er det plastik kiler eller putty.

Hilsen Bo

PS. Jeg har mange gange ville anklaget dig for hærværk fordi du borede huller og bandt med ståltråd i modellerne.Men heldigvis har jeg ikke gjort det. :D


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tirs aug 04, 2015 11:03 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
hej Bo!

Tak for kommentaren. Borehullerne til metaltråd er nemme at lukke med en smule lim og en stump varmetrukket støberamme. Den langstrakte koniske form bevirker, at diameteren "altid passer".
Billede
Samlingerne mellem kroppen med vinger og frontpartiet skal nu tilpasses med en smule filler og nedslibes. I modsætning til de øvrige dele er frontpartiet umalet. Hvis byggeprocessen skulle gentages, ville jeg nok foretrække at vente med al bemaling indtil sidst.
Med udfoldede vinger har modellen et vingefang på ca. 59 cm. Efter min opfattelse er spraydåser det mest praktiske til bemaling af store flader.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: tors aug 06, 2015 9:11 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Halford paint - why not..?
Silvan-maling - hvorfor ikke..?

I flere reviews anbefales maling fra det lokale byggemarked, der betegnes Halford. Så vidt jeg forstår, anvendes betegnelsen Halford generelt for byggemarked - altså ikke et bestemt firma..?
Plasti-kote fra Borupkemi.dk betegnes som en ugiftig og derfor børnevenlig hobbymaling (acryl). I stedet for vand blev malingen fortyndet med 1) Airbrush Flow Improver fra Vallejo og 2) Ajax vindues-rens (kun i airbrush-glasset). Vallejo-produktet, der forbedrer malingens "airbrush-egenskaber", er ikke vist på billedet.
Grundig omrøring både før og efter fortynding er absolut nødvendig. Det sker med et stykke bøjet ståltråd i Proxxon-maskinen stillet på 5000 rpm. Badger 350 er egnet til store flader og anvendes derfor til bemaling af F-14 Revell 1/32.
Test-bemaling viser, at 3-4 gange bemaling er nødvendigt for at opnå passende dækning.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: F-14 Revell 1/32 - byggeproblemer
Indlæg: fre aug 07, 2015 8:57 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Så fik undersiden og en del af siderne hvid maling. Til opgaven blev anvendt Plasti-Kote "Projekt Paint" Fast Dry Enamel på vandbasis. For at opnå en rimelig dækning var det nødvendigt med 8-10 omgange med min gamle Badger 350 - fordelt på ca. tre døgn.
På et par meters afstand ser det pænt ud - men set tæt på er overfladen ikke særlig køn. Den meget matte hvide overflade virker meget ru eller nærmest ujævn. Heldigvis blev alle (afmaskede) vinge-undersider pænere. Her blev anvendt en hvid LB Deco (Lefranc & Bourgeois), der er bedre egnet end Plasti-Kote.
Hjulbrønde og -lemme fik ikke tilstrækkelig med hvid Plasti-Kote. Her er det nødvendigt med en afsluttende "pletmaling". Derefter skal gives 3-4 omgange Pledge Future. Efter passende tørretid og afmaskning kan bemalingen fortsætte med de øvrige overflader. Til det formål er anskaffet Tamiya AS-2 ligth grey på spraydåse. Denne del af maleprojektet kan forhåbentlig gennemføres uden særlige problemer.
Næste gang en så stor model skal bygges/bemales, vil jeg vælge gængse fabrikater af maling til modelbyggeformål, altså Humbrol, Gunze, Model Master, Vallejo etc. De i projektet anvendte "Silvan" farver er selvfølgelig meget billigere, men også forbundet med risiko for ærgrelser.


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team