IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 3:01 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Transportabel skruestik
Indlæg: lør okt 03, 2015 10:35 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Transportabel skruestik er nok ikke det rigtige navn for værktøjet herover. Så vidt jeg ved, er det en fileklo - kan nogen tilstedeværende fagfolk hjælpe...?

Modellen i "filekloen" er en Me 110 1/72 fra det gamle Airfix-sæt "Dogfight double". Undersiden er bemalet med Polly Scale RLM 64, lt. blue (acryl). Første camouflage-farve øverst er modelmaster Model Master (1723E), gunship gray, der så vidt jeg ved svarer til RLM 75. Næste fase bliver afmaskning til den afsluttende bemaling med Model Master 4784 (acryl), der også betegnes RLM 74 (graugrun).

Billede
Dobbeltsidet tape fastholder modellen på spisepinden, der sammen med "filekloen" er et nyttigt værktøj.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: lør okt 03, 2015 12:36 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:24 pm
Indlæg: 117
Geografisk sted: Slagelse
Hej Ove
det er en maskinskruestik den du viser.
M.V.H.
Jonny Reinholdt Jensen


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: lør okt 03, 2015 5:57 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg går ud fra at modellen enten er boltet fast eller som minimum fastholdt med to komponent epoxylim?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: lør okt 03, 2015 7:46 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 30, 2005 10:08 am
Indlæg: 107
Geografisk sted: Aalborg
Skal raket pinden ikke vende bagud :mrgreen:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: søn okt 04, 2015 8:41 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Stormer & Tolbod:
Mindre 1/72 modeller kan fastholdes sikkert med dobbeltklæbende tape til for eksempel en spisepind som vist med Me 110-modellen.
Til tungere flymodeller, 1/48 og 1/32, er det nødvendigt at fremstille et "skruestik" af et "håndtag" og to skruer som vist ovenfor.
"Håndtaget" er en tonkin-stok, hvor det bores huller af passende diameter til de to skruer. På modellen bores to huller med indbyrdes afstand svarende til afstanden mellem de to skruer. Hullerne må selvfølgelig ikke bores i limfugen. Sker det kan man risikere at limningen brydes.
Når tingene passer sammen, er det en smal sag at fiksere modellen til "håndtaget", så den kan håndteres sikkert og præcist ved airbrush-bemaling og tørring, idet den viste maskinskruestik anvendes som "tørrestativ". Det er en fordel at model med fikstur nemt kan flyttes ud til tørring i solen, når vejret er til det.
Alternative forslag til de her omtalte håndterings- og fiksturmetoder efterlyses.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: man okt 05, 2015 12:55 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Read my lips: det kommer ALDRIG til at ske hjemme hos mig!

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: man okt 05, 2015 2:21 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Henrik Stormer skriver: Read my lips: det kommer ALDRIG til at ske hjemme hos mig!

Jeg har aldrig set nogen airbrush-bemale en flymodel i de tre gængse skalaer 1/72, 1/48 og 1/32. Derfor aner jeg ikke ikke, hvad der er den gængse eller korrekte fremgangsmåle, hvordan man holder på modellen, stiller den til tørring etc... Modelbygger-hobbyen er for mig en ensom hobby. Der findes ingen "mestersvend", man kan spørge til råds. Af den grund har det været/er det nødvendigt at "opfinde" egne metoder.
Henrik Stormer og andre dygtige modelbyggere er meget velkomne til at beskrive hvordan man bærer sig ad. Man er også meget velkomne til at besøge undertegnede på min bopæl (Herlev) for eventuelt at demonstrere/forklare diverse teknikker. Jeg giver selvfølgelig en bid brød og kaffe og ved en sådan lejlighed.

Med venlig hilsen
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: tirs okt 06, 2015 9:56 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Pardon Ove! Det var ikke for at fornærme dig. Jeg synes bare at du gør tingene på en utroligt bøvlet måde med alle dine skruer og ståltråd. Du skal ikke fortælle mig, at du ikke har mulighed for at læse modelblade eller måske endda spørge andre om teknikker på IPMS møderne.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: tors okt 08, 2015 8:19 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Stormer skriver: ”Pardon Ove! Det var ikke for at fornærme dig. Jeg synes bare at du gør tingene på en utroligt bøvlet måde med alle dine skruer og ståltråd.”

Hvorfor det ikke er "utrolig bøvlet" skal jeg forsøge at forklare nærmere. Når det gælder øverste og nederste vingedel, ville det selvfølgelig være tosset at bruge ståltråd, når nu almindelige limklemmer udmærket kan fastholde delene, mens limen tørrer.

Når vi kommer til de to kropshalvdele, er sagen ikke helt så enkel. Så vidt jeg ved, bruger de fleste malertape eller gummibånd til fiksering af de to kropshalvdele under tørringen. Efter min opfattelse er metaltråd den bedste – og mest arbejdsbesparende metode – begrundelse:

Som nævnt tidligere er jeg begejstret tilhænger af Pin Flow-limning med tyndtflydende lim, for eksempel Extra Thin Tamiya-cement. Pin Flow er et glasrør med en meget tynd kanyle, hvorfra limen siver på plads, mens limfladerne holdes tæt og præcist samlet (kapilær-virkning). Tape kan ikke bruges, da det delvist vil forhindre brugen af Pin-Flow-kanylen. Metal-tråd, der strammes passende, er derimod velegnet.

Som sikkert bekendt er det vigtigt, især på en flykrop, at limfladerne positioneres meget præcist, mens limen tørrer. Sker det ikke, kræver det en større indsats med filler og slibepapir. Det kan måske lyde ”bøvlet” at bruge metaltråd i stedet for tape. Men totalt set giver metoden en arbejdsbesparelse, idet den præcise positionering reducerer brugen af filler og slibepapir til et minimum.

Stormer skriver: ”Du skal ikke fortælle mig, at du ikke har mulighed for at læse modelblade eller måske endda spørge andre om teknikker på IPMS møderne.”

I årevis har jeg abonneret på Fine Scale Modeler (FSM) og lejlighedsvis har jeg købt Scale Aircraft Modelling (SAM) hos Stoppel. Jeg erindrer ikke at have set billedet af eller læst om, hvordan man bedst og mest sikkert kan håndtere en flymodel under bemaling med airbrush. Man holder måske modellen med fingrene..? I så fald vil det være en god idé at bruge engangshandsker.

Det ovenfor viste ”håndtag” med de to skruer er for mig at se den bedste løsning (indtil videre). Ulempen er selvfølgelig, at der skal bores to huller i bugen af modellen. De kan dog nemt lukkes med en anelse hvidlim og gøres ”usynlige” med en pensel.

Jeg har da allerede drøftet byggeteknik med tilstedeværende modelbyggere (og stillet spørgsmål) på IPMS-møder og hos Stoppel. Her på forum er det vel også meningen, at modelbyggere kan udveksle viden og idéer, men interessen herfor synes begrænset, når det gælder de emner, der er omtalt her i tråden.

Med venlig hilsen
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: tors okt 08, 2015 8:58 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Ove,

Hold du trygt fast i de metoder, der virker for dig.

På samme måde må du endelig ikke undlade at lægge indlæg op. Det er jo kun en lille eksklusiv del af os, der aktivt bruger forum, så klem endelig på!

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: fre okt 09, 2015 10:59 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Ove,
Uanset, at du måtte synes, at interessen er begrænset for visse af dine emner, så er det ikke ensbetydende med, at de ikke bliver læst. Det viser da også en vis interesse. Det kan du også se, ved at scrolle ned over siden med dine tidligere indlæg. At der ikke bliver knyttet kommentarer til indlæggene, er vist noget man som 'indlægger' må finde sig i, men ikke lade sig gå på af. Stormer har så evig ret i, at det er få/tilbagevendende medlemmer, der poster indlæg på forum, og indlæggene er med til at holde forum i live. Jeg læser dine indlæg, der altid giver grund til refleksion - ikke altid grund til replik.
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: fre okt 09, 2015 3:01 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Ja post endelig indlæg Ove! Det er svært - helt generelt - at holde liv i fora. Ikke kun dette - det sker mange steder. Vi må se i øjnene at Facebook overtager mere og mere. Om man kan lide det eller ej.

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: fre okt 16, 2015 8:25 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Tak for kommentarer og pæne ord. Det, jeg skriver om diverse fremgangsmåder, er ganske rigtigt ikke tænkt som debatindlæg. Men som tidligere påpeget i denne tråd vil jeg gerne høre om alternative metoder.
Nedenfor postes et par fotos af den Bf 110, der er vist ovenfor. Modellen nærmer sig de afsluttende faser. Cockpit-dækslet er løst monteret, idet der endnu mangler instrumentpanel og sæder (blandt andet). Det er små ting, der skal scratch-bygges i skala 1/72: Bundplade, pilotsæder, instrumentpanel, styrepind og pedaler. Bortset fra to pilot-figurer er det gamle Airfix-sæt helt uden smådele til cockpittet.
Angående bemaling: Det er vigtigt at male klardelens limflade for at undgå et urealistiske genskin herfra.

Billede
Her ses modellen med bemalet "englehud" tape. Det viste sig nødvendigt at indøve håndmale-teknikken, før det blev alvor.

,Billede

Den gradvise overgang mellem RLM 74 og 75 øverst og RLM 65 nederst skal nødvendigvis håndmales, da jeg ikke behersker min airbrush til denne opgave. For at indøve teknikken blev området først beklædt med "englehud" tape. Efter 3-4 forsøg lykkes det nogenlunde (se nedenfor). Det kan blive bedre...! For at frembringe en rimelig acceptabel overgang blev som "pensel" brugt en stump skumgummi fra en grydesvamp. En pincet blev anvendt som håndtag.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: fre nov 06, 2015 1:31 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Nu er det for sent fortryde anvendelsen af de gamle gulnede decals fra Airfix-sættet.
Bærefilmen er som forventet ganske tyk..! Det gav mulighed for at vaske limen af på bagsiden - så der var altså også en fordel ved det gamle ark. Det gulnede forsvandt imidlertid ikke efter grundig gennemblødning og vask. For at erstatte limen blev hvert decals vædet i Pledge Future, hvilket virker udmærket. Metoden forebygger i al fald "silvering".

Billede
Nu er cockpitdækslet klar til limning, mens det fastholdes med et gummibånd. For at kompensere for manglende pasning blev anvendt en lille træklods som "fyld".

Antennemasten (endnu ikke limet på plads) blev forlænget med metaltråd, der placeres i et borehul i bunden af kabinen. Det viste sig nødvendigt for at sikre en solid montering. Klardelen er limet på plads med fortyndet Titebond III. Det er en vandopløselig trælim, der har udmærkedet "gap-filling" egenskaber hvilket viste sig nødvendigt, da pasningen var alt andet end perfekt. Modellen har fået én gang "matt finish" med Vallejo's Acrylic Matte Varnish på spraydåse. Det har dæmpet den gulnede bærefilm - men langt fra tilstrækkelig. Måske findes en eller anden løsning på det problem - det må tiden vise.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen lør nov 07, 2015 10:46 pm, rettet i alt 3 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Transportabel skruestik
Indlæg: fre nov 06, 2015 6:17 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Det er en fornøjelse at følge dine genvordigheder - så indser jeg, at mine problemer ud i modelbygning er det rene vand :D

Det er måske for meget at ofre nye decals på den model - men du kan da udfordre dig selv ved at prøve at male bogstaver og kors i stedet for at bruge decals.

Hilsen
Peter

Ps: håber at se dig på onsdag

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team