IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:15 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs dec 22, 2015 11:04 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Jeg synes, du slipper godt fra dine decals. Jeg har været lidt uheldig med mine sidste modeller; skulle have brugt din metode med klar lak.

Til gengæld viser dine billeder, at du har problemer med støv i malingen/lakken. Måske skulle du slibe modellen med Micro-Mesh’en, inden du giver den sidste matlak.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: ons dec 30, 2015 12:13 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Modellen har endnu ikke fået matt finish. Før det sker, er der en hel del skønhedsfejl, der skal udbedres - heldigvis mest i småtingsafdelingen. Dog mangler endnu bemaling af "vinduesrammer" på forreste del af front-cockpittet. Præcis afmaskning på denne del viste sig at være besværligt - ja, endnu mangler jeg en god løsning på det problem. Der mangler også klardele på vingelygterne. De klardele-klumper, der følger med sættet, passer ikke og er besværlige/umulige at tilpasse. Den slags må man finde løsninger på, når man bygger billige (og gamle) sæt. Sidst, men ikke mindst, skal modellen påføres passende "weathering", f. eks. markering af udstødningen bag motorerne.

Støvpartikler på modellen (snavs) ses tydeligt på billeder i overstørrelse. Det værste kan med forsigtighed slibes væk med f. eks. P-800. Det ideelle er selvfølgelig helt at undgå den slags. Efter analyse af mulige årsager vil jeg mene, at fejlen skyldes, at airbrush-bemaling ofte finder sted som sidste del af en række aktiviteter i hobbyrummet. Det omvendt burde være tilfældet, nemlig at airbrush-bemaling skal ske som første del af aktiviteterne, hvor luften endnu ikke er blevet forurenet af mere eller mindre synligt ophvirvlet støv.

God byggelyst i 2016
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs jan 12, 2016 6:54 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Vejledning efterlyses

Billede

Et nyanskaffet Zotz-decalark (1/72) indeholder et silverfarvet "tilbehør", som jeg aldrig tidligere har set. Formålet med dette "ekstra-decals" er ukendt for mig, så jeg håber læsere her kan komme til hjælp med nærmere oplysning. Så vidt jeg kan se, oplyses intet om "silver-mærkets" formål på Zotz' vejledning.

Beklager refleks på billedet. Den slags kan vel kun undgås ved at fotografere i dagslys - eller..?.
Decalarket (Qt Code: ZTZ72035) er leveret af Hannants for 11,99 £. Arket er tiltænkt en B-25 J Fra Revell.
Se eventuelt https://www.hannants.co.uk/product/ZTZ72035

M.v.h.
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs jan 12, 2016 9:03 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
"Mysteriet" er opklaret

Billede

Det ekstra "decals-ark" er vinyl-masker til bemaling af det gule frontparti på Lady Lil - altså næbbet på falkehovedet..! Da jeg aldrig tidligere har anvendt denne type masker, faldt det mig ikke ind hvad formålet kunne være. Zotz-forsiden oplyser "Masking template included", men anvendelsen til "Lady Lil of 498th BS Falcons.." uddybes ikke.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: man jan 18, 2016 9:58 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Propel-akslen holdes på plads med vinyl-bøsning

Billede
Til B-25J sættet fra Revell medfølger fire vinyl-bøsninger (eller nylon?). Det er kun de to, der skal bruges til hver sin propelaksel. Når en motor samles, skal der anbringes en vinylbøsning mellem de to motordele. Når propelakslen monteres, presses den gennem den indespærrede bøsning. Dermed fastholdes aksel og propel i rette position - vel at mærke uden brug af lim. Det er en meget smart løsning, som jeg aldrig tidligere har set.

Billede
Frontpartiet skal fyldes med et ret stort fiskelod plus mindre synk for at holde næsehjulet på banen. Alternativt kunne den haletunge model forankres til en bundplade - men løsningen blev vægtbelastning.
Som det fremgår er frontpartiet taget fra et andet byggesæt, nemlig Airfix. Pasningen er næsten perfekt. Ombytningen sker som følge af det valgte eftermarkeds-ark med decals til en bemaling, der forudsætter et frontparti med otte maskingeværer.
Delene passer udmærket, så fyldning og slibning kan udelades. Dog er sket en moderat slibning af kroppen øverst.

Billede
Revell-sættet er måske en Hasegawa-støbning. Det er endnu ikke bekræftet.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs jan 19, 2016 9:25 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Umiddelbart virker udskiftningen af næsesektionen unødvendig. På Revells æskeforside er der da vist de efterspurgte 8 maskingeværer?

Vinyldutterne kaldes polycaps og er den gængse løsning i m a n g e byggesæt.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs jan 19, 2016 1:57 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Det er det gamle Hasegawa sæt med nye mærker.

https://www.scalemates.com/kits/103573-revell-04360-b-25-j-mitchell

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: ons jan 20, 2016 5:00 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Supersæt uden propelaksler

Billede

De af Stormer nævnte polycaps er fraværende i dette i øvrigt så avancerede Eduard-sæt, der er købt hos Stoppel for et par måneder siden. Konventionelle propelaksler mangler også, idet propellerne er påstøbt ganske korte "stub-aksler". Sættet mangler ellers ikke noget. Der findes fint bemalet æts til instrumentpaneler etc. og maler-masker til "drivshus-cockpittet". Bf 110-sættet er det mest avancerede, der endnu har været i min besiddelse.
Hvordan Eduard har tænkt sig at propellerne skal monteres er uklart for undertegnede. Hvis byggevejledningen (se nedenfor) skal følges direkte kan de enten limes fast eller anbringes direkte i "pres-pasning" i åbningerne. Modellerne, vi bygger, er jo ikke legetøj, men til "udstillingsbrug", hvor det ikke er vigtigt at propeller (og hjul) kan rotere frit. Det er formentlig Eduards tankegang. Dog kunne man efter min mening rimelig nemt bruge systemet med polycaps til fastholdelse af propellerne, der i givet fald også kan på- og afmonteres.

Billede


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: ons jan 20, 2016 5:08 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
https://www.scalemates.com/kits/103573- ... j-mitchell

Linket ovenfor, er meget interessant, John! Jeg vil mene at mange modelbyggere incl. undertegnede er "sæthistorisk" interesserede. Scalemates.com viser samtlige udgivelser af for eksempel det nævnte B-25 sæt fra Hasegawa.

M.v.h. Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: søn jan 24, 2016 9:48 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Nem og hurtig "gap-filling" med CA-lim

"Filling gaps around the upper aft portion of engine nacelles was easy", oplyser modelbygger Kamil Feliks Sztarbala, FSM side 42, december 2015 om at bruge af CA-lim i stedet for konventionel filler.

Metoden kunne passende afprøves på en Revell B-25 J, 1/72, med (sædvanlig) dårlig krop-vinge-pasning. Konklusionen er i overensstemmelse med Kamils oplysning: Krop-vingesamlingerne kan fyldes og nedslibes "nemt og hurtigt" i mit tilfælde på omkring 1 time alt incl. tørretid. CA-lim som gap-filling kan altså virkelig spare tid.

Tyktflydende CA-lim blev påført åbningerne i kropvingesamlingerne. Som aktivator blev i mangel af bedre anvendt husholdningssprit. Efter 20-25 minutter kunne nedslibningen så småt begynde. Det gik meget nemt, først med P80, derefter P280 og P400 til slut. De CA-lim behandlede samlinger kan dog ikke betragtes som færdige. Det vil være nødvendig at efterbehandle med traditionel filler og nedslibning.

Selvfølgelig begik jeg en fejl - som det kan forventes ved første forsøg med en ny metode: For stor mængde CA-lim blev påført med det resultat at limen ikke var tilstrækkelig hærdet inderst..

Billede
Nedslibning lykkes ikke helt, da CA-limen ikke var styrknet tilstrækkeligt inderst. Årsagen er at for tykt lag blev påført.

Billede
Selv om husholdningssprit måske er en tvivlsom aktivator, ser det ud til at virke efter nogle minutter. Her er CA-limen klar til nedslibning efter ca. 20 minutter.


Billede
Bemaling med en smule silver (Humbrol) viser, at CA-limen blev påført i for stor mængde. Efterbehandling er påkrævet.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs feb 02, 2016 10:10 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Slibning skal ske før CA-limen bliver stenhård

Billede
I stedet for traditionel filler er her anvendt tyktflydende CA-lim, der er påført aktivator. Efter få minutter farves CA-limen hvid - og derefter kan man ca. en halv time senere påbegynde nedslibning. Almindelig husholdningssprit virker udmærket som aktivator.


Billede
CA-limen må ikke påføres i for tykt lag. Hvis det sker, kan det inderste lag ikke hærde, hvilket selvfølgelig er ødelæggende - fejlen opdages nemt ved nedslibning.


Billede
Desværre blev CA-limen glemt, så nedslibningen først blev påbegyndt efter ca. 2 døgn. Limen var derfor hård som granit. Forsøg med traditionelle slibeklodser med P80 resulterede i, at områderne tæt på den stenhårde CA-lim blev nedslebet. Heldigvis blev fejlen hurtigt opdaget. Den genstridige og stenhårde CA-lim er her fremhævet med bemaling.


Billede
Heldigvis lykkedes det at slibe CA-limen "på plads" med slibe-rondellen her ved 5.000 rpm på Proxxon-maskinen.


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team