IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:08 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: fre dec 04, 2015 9:41 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads

Undertegnede modelbygger har ofte problemer med konventionel propel-montering på 1/72-modeller. Pres-pasningen er uheldigt og for løs pasning giver risiko for "hængende" propeller, der giver et dårligt indtryk. En bedre løsning kan være at forlænge propelakslen, bore hul gennem motor-ophænget og montere en kuglepennefjeder, der holder propellen korrekt på plads. Nu kan nysgerrige dreje propellen uden fare for ulykker - eller utidige spørgsmål om hvorfor propellen sidder for løs eller for fast. Som det fremgår af eksemplerne nedenfor udgør propel, motor og forreste motergondel en enhed, der ganske enkelt kan limes på rette plads. Ved at bruge hvidlim kan enheden nemt af- og påmonteres hvis det bliver påkrævet.

Billede
Montagen her er til en tomotoret B-25 (1/72) fra Airfix. En fjederbelastet propel kan udformes på mange andre måder afhængig af byggesættets konstruktion.

Billede
Det er ikke raketvidenskab at montere en fjederbelastet propel. Propelakslen forlænges, så fjederen kan strammes passende og limes på plads.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: lør dec 05, 2015 1:44 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Igen en .... usædvanlig løsning!
Kan den lange pind med fjederen ikke ses i hjulbrønden??

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: lør dec 05, 2015 9:42 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Smart løsning Ove, den må jeg prøve en dag.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: søn dec 06, 2015 12:15 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Tak for kommentarer. Kuglepennefjederen er betydelig længere end nødvendigt. En trediedel ville formentlig være tilstrækkelig. Men jeg har ikke fundet ud af, hvordan fjederen kan afkortes eller alternativt om man kan købe egnede fjedre i passende dimensioner. Kender nogen til hvor/hvordan..?
Billede
En stump af propelakslen, der nemt kan afkortes, ses til højre i hjulbrønden. Fjederen er skjult i motorgondolen på denne Airfix 1/72 B-25.

Billede
Kuglepennefjederen er længere end nødvendigt. Halvdelen eller en trediedel længde ville være tilstrækkeligt for at holde propellen fast i nydelig position. Som det fremgår af billederne i overstørrelser virker hjulbrønden temmelig trist (tom). Et par "bjælker" ville være nyttige til at give et mere realistisk indtryk.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: lør dec 12, 2015 12:46 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Kan du ikke bare klippe fjederen med en skævbidder? Det gjorde jeg da jeg skulle lave bedre fjedre til min Cougar AVGP. Det er også en kuglepenfjeder som jeg brugte.

Billede

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: søn dec 13, 2015 9:33 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
"Kan du ikke bare klippe fjederen med en skævbidder? Det gjorde jeg da jeg skulle lave bedre fjedre til min Cougar AVGP. Det er også en kuglepenfjeder som jeg brugte..", skriver John Berwick.

Jo, det var en enkel operation.. (se foto nedenfor). Det, jeg ikke lige kunne forestille mig, var hvordan den halverede fjederdel skulle "afsluttes" (afrundes). Løsningen er ligetil: Efter opvarmning (udglødning) af klippestedet i et stearinlys blev det nemt at forme en passende afslutning med en smalkæbet fladtang.

John! Det er en fornem affjedret undervogn, du har konstrueret til din Cougar AVGP. Betyder det, at det ikke er muligt at få nogen affjedring, hvis du alene var henvist til at bruge sættets dele, altså uden indbygning af en kuglepenne-fjeder.

Billede
Den halverede kuglepenne-fjeder er nu skjult i motorgondolen. Som det fremgår lykkedes det ikke helt af lave en lige plastplade-forankring. Skævheden er dog uden praktisk betydning.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: man dec 14, 2015 3:37 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Ups..! Der skal et større læs fiskelodder (hagl?) til for at holde B-25-eren nede i korrekt stilling på næsehjulet. Belastningen er desværre ganske synlig gennem de to klardele, der endnu ikke er monteret permanent. Måske kan det hjælpe at bemale belastningen med matt sort.. Det skal i al fald prøves.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: man dec 14, 2015 5:10 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Hvis ikke du prioriterede legeværdien så højt med dine fjederpropeller, så kunne du have placeret vægten i motorgondolen (foran hovedhjulene)

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: man dec 14, 2015 5:48 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Du kan placere modellen permanent på en plade, hvortil du fastgør hjulene, så slipper du for det synlig bly.

Fastgør alle tre hjul, hvis du nøjes med forhjulet, vil modellen sandsynligvis rykke sig løs under transport (til kvartårskonkurrencen i februar!).

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs dec 15, 2015 12:05 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Det er correct Ove. Ved at bruge plastikdelene er der ingen mulighed for affjedring:

Billede

Der er såmænd heller ikke mulighed for bevægelse efterfølgende, da støddæmperne heller ikke er bevægelige. Men, man er vel modelbygger, og nu har jeg fået en udfordring. Jeg har endnu en Canadisk AVGP på lager (en Husky, ikke en Cougar, men undervognen er den samme), så mon ikke det kan lade sig gøre at lave noget affjedring...

mvh
John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: fre dec 18, 2015 1:30 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
De endnu mindre fjedre der sidder inde i engangs-lightere, håber jeg også kan bruges til lignende og andre formål, såsom spiralantenner/ledninger på walkie-talkies, ryglænsfjedre på bilsæder (klemt flade) m.m. Jeg har et blandet lager af dem liggende (samlet op fra gader og stræder, ofte dumpet/tabt af sløsede ejere. Skal for det meste først tømmes for gasvæsken, før fjedrene kan pilles ud).


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: søn dec 20, 2015 8:59 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Tak for kommentarer.

Til Berwick og Rønkjær: At fjederen i en brugt ligther kan anvendes til modelbyggeformål har jeg aldrig tænkt på. Det er vel et eksempel på at det betaler sig at være "fordomsfri" angående diverse alternative materialer og hjælpemidler til modelbygning.

Den omtalte affjedrede undervogn er et udmærket eksempel på, at små men opfindsomme tilføjelser kan øge modellens opmærksomhedsværdi.

Alle flymodel-byggere kender sikkert til at modelbygge-ukyndige iagttagere næsten altid vil forsøge at dreje propellen rundt..(!) Hvis det faktisk kan lade sig gøre vil jeg mene, at det gør et godt indtryk.

Billedet nedenfor: Diverse toppe fra topnøglesættet kan gøre nytte som "tørrestativ" for diverse bemalede smådele.
Til venstre nedenfor ses klardelen til frontcockpittet. Det matte udseende skyldes, at diverse forhøjede dele på den originale klardel er slebet ned med (så vidt jeg husker) P 400 - 800 vandslibepapir. Klardelen er dermed forberedt til afsluttende slibning med Micro-Mesh 3600, 4000, 6000, 8000 og 12000 i nævnte rækkefølge. Det kræver en tålmodig og systematisk indsats. Man tror det næppe, men slutresultatet bliver et fuldstændigt glasklart og højglans-poleret cockpitdæksel (jeg skal poste et foto senere). Micro-Mesh leveres af Hannants.co.uk.

Billede


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: søn dec 20, 2015 10:07 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Til Stormer og Kristiansen:

Vægtbelastning i motorgondolerne er ikke muligt at to årsager: For det første er der ikke plads i den aktuelle model, for det andet ville virkningen blive meget begrænset som følge af den lille afstand til hovedhjulene (kort vægtstang). Vægtbelastning i frontcockpittet er derfor eneste mulighed, men uacceptabelt som nævnt ovenfor. Derfor vil Peters anvisning (se ovenfor) være eneste realistiske mulighed.

Airfix B-25 1/72 er et sæt af ældre dato. Det var derfor nødvendigt at nedslibe hævede panellinjer og "nitter" på samtlige overflader. Der findes også adskillelige udkaster-mærker, der skal nedslibes/fyldes. Det var dog ikke en uoverkommelig opgave. Måske ville det være en god idé at fremstille forsænkede panellinjer. Til det formål har jeg en udmærket Olfa-kniv, men den kom altså ikke i anvendelse.

Som det fremgår har modellen fået 3-4 lag Pledge Future før montering af decals. Der er ikke anvendt nogen former for opløsningsmiddel. I stedet er limen vasket af de ret tykke decals, som derpå fik et "bad" i Pledge Future før montering på modellen. Efter tørring er decals-filmen næsten usynlig - og vel at mærke - helt uden silvering. Før og efter den afsluttende matt finish skal diverse weathering påføres.

Bemalingen øverst er Humbrol 155 (olive drab) og, så vidt jeg husker, Humbrol 33 (sort) på undersider - begge er matt.

Billede


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: man dec 21, 2015 10:22 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Overkanten (eller rettere genskin herfra) ses her på det store decals, hvorfra bærefilmen ikke er fjernet. Kanten kan kun ses fra en bestemt vinkel, som her så godt som muligt er indfanget med mit Nicon P510. Derimod er der absolut ingen "silvering" at se nogen steder. Fraværet af "silvering" var noget af en overraskelse for mig, første gang jeg forsøgte mig med denne særlige decal-håndterings-/påsætningsmetode. Som tidligere nævnt går metoden ud på at limen afvaskes fra decal'ets bagside efter det sædvanlige bad i lunkent vand. Umiddelbart før decal'et anbringes på modellen får det et bad i Pledge Future. Når decal'et er på plads og efter et par minutters tørretid "tromles" det med en vatpind, så eventuel overskydende Future under bærefilmen presses ud. Efter sædvanlig tørretid er bærefilmen næsten usynlig - og efter den sædvanlige matt finish forsvinder også ethvert genskin fra bærefilmen.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Kuglepenne-fjeder holder propellen på plads
Indlæg: tirs dec 22, 2015 9:19 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Citat:
Alle flymodel-byggere kender sikkert til at modelbygge-ukyndige iagttagere næsten altid vil forsøge at dreje propellen rundt.


NAAAAAJJJJJjjjjjjjj !!!!!!!!!!!!!
Besøgende skal holde nallerne fra de udstillede modeller.

Så er man glad for at have sat dem alle i acryl-akvarier, så kendskab til denne problematik er rent teoretisk. (ligesom det også bliver ligegyldigt, hvad man kan se i motorkondolen).

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team