IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:10 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Waldron punch & Die - er det pengene værd..?
Indlæg: man mar 14, 2016 4:37 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Indtil videre indøves Punch & Die med 0.033 inch-værktøjet. Der findes tre mindre og meget spinkle dimensioner, men de må vente indtil det påkrævede håndelag er på plads.

Waldron Punch & Die Sub-Min. til 79,20 (pund) ... er dette værktøj pengene værd..? Ja, det må tiden vise. Det var i al fald noget af et impulskøb, da værktøjet pludselig dukkede op hos Hannants - for derefter at havne i min elektroniske indkøbskurv.

Punch & Die fra Waldron er ikke nogen nyhed, men har været kendt i årtier. Det passer dog ikke fabrikanten at levere regelmæssige forsyninger til markedet. Derfor kan disse værktøjer være umulige at opdrive i lange tider. Måske kan Waldron med denne fremgangsmåde fremprovokere en høj pris for et stykke værktøj, der af nogle modelbyggere betragtes som næsten uundværligt til cockpit-detaljering..?

For måske 10 år siden fik jeg "det store" Waldron Punch & Die-sæt med værktøjer fra 1,0 til 6,0 mm (Ø). Det har været/er et ganske nyttigt værktøj til scratch-bygning af instrument- og sidepaneler til flymodeller, idet Punch & Die kan fremstille nydelige huller til viserinstrumenter m.v. Om det nye Sub-Min. sæt kan gøre tilsvarende fyldest er nok tvivlsomt, idet hul-diametrene er meget små: fra 0,063 til 0,018 inch. Faktisk er så små instrument-åbninger udenfor skala selv i 1/72-modeller. Waldron har ikke gjort sig den ulejlighed at omregne til millimeter.

Billede
Udadtil er der ikke den store forskel. Det "store sæt", der blev anskaffet for 8-10 år siden, hører til i æsken til venstre.

Heldigvis er jeg ejer af en juvelér-hammer, der har en passende størrelse til Sub-Min. værktøjerne. Det er sarte ting. Man skal derfor være meget omhyggelig med hammeren. Jeg øver mig i første omgang med at punche 0,033 huller, der fremstilles i 0,15 mm plastplade. De små skiver, der samtidig fremstilles, kan bemales sorte, gule, røde etc. "Skiverne" kan derefter limes på instrumentpanelet eller sidepaneler med en smule Pledge Future. Derved kan knapper og lignende efterlignes med sådanne små ting.

Billede
Det "gamle" sæt blev ikke rustbeskyttet, så efter nogle måneders henlæggelse kom indholdet til at se sådan ud, hm.. Samtlige værktøjer blev derfor aftørret/renset grundig med en olievædet klud. Virkning og funktion har ikke taget skade af rustangrebet.

Med venlig hilsen
Ove


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team