IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er søn jun 24, 2018 11:07 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: tors apr 28, 2016 11:32 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling

Billede

Vingetanke er ikke altid så nemme som det ser ud til. Til trods for omhyggelig samling var det på de her viste eksempler nødvendigt med både filler og nedslibning med P400 og P600 vandslibepapir. Derefter blev grundmaling fra isenkræmmer-spraydåse påført. Hullerne til montering af vingetankene blev brugt til fastholdelse med en "ridsespids" (hedder værktøjet sådan??). Det kræver faktisk nogen øvelse for at påføre malingen helt jævnt ved brug af spraydåse. Næste gang bliver det med airbrush. Humbrol-dåsen medtages for at vise størrelsen.
Vingetankene skal anvendes til en 1/48 F-84F fra Heller, altså et gammelt sæt med hævede panellinjer.

Billede

Instrumentpanelet blev næste punkt på programmet. Til opgaven blev for første gang anvendt det nye Waldron Sub-Miniature Punch & Die sæt.. Panelet blev først malet mat sort. Dernæst blev punched et antal "instrumenter" i 0,13 mm plastplade. Limen, Rød Johnson, blev påført med en nipsenål med afslebet spids (ses øverst). Derefter blev "instrumentet" transporteret til rette plads med spidsen af et nyt skarpt knivsblad.

Billede

Panelet er endnu ikke helt færdigt, idet der mangler et par ting der skal punktmales. For at undgå helt tomme instrumenter anbringes små stumper tyndt termotrukket sprue, der illuderer visere (!).


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen fre apr 29, 2016 10:48 am, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: tors apr 28, 2016 11:33 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Modellen blev primet med Presto Primer og senere med Presto Wheel paint Silver - begge på spraydåse fra Silvan. Nu mangler "kun" cockpit klardelen og andre "småting", for eksempel den ene luftbremse, der af uforklarlige årsager er forsvundet i rum og tid. Heller 1/48-modellen er bygget "ud af æsken" specielt med fokus på at opnå bedst mulig pasning af kropshalvdelene og krop-vingesamlingen, så filler og nedslibning kunne undgås. Det er lykkedes skal vi sige 60 pct., idet samlingerne på undersiden er meget synlige - det vil sige uskønne.
Det gamle decal-ark er et kapitel for sig med den tykke og gulnede bærefilm. Hvert mærke blev klippet ud som sædvanligt og løsnet i lunkent vand. Derefter blev mærket anbragt på en plastplade med undersiden op ad så limen kan vaskes af med en blød pensel. Takket være den tykke bærefilm kan decalerne godt tåle den ret voldsomme proces. Efter vasketuren fik hver decal et godt og grundigt "bad" i Pledge Future for derefter at blive anbragt i rette position på modellen. Processen sikrer at "silvering" ikke forekommer nogen steder. Metoden kan kun anbefales, hvis man øver sig på forhånd. Det skulle ikke være umuligt, da de fleste modelbyggere har rigelig med overskudsdecals.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: lør apr 30, 2016 7:00 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Som nævnt mangler en hel del arbejde, herunder rettelser. For eksempel har jeg en mistanke om at vingetankene hænger for lavt..? Det er måske muligt at lette med lille frihøjde - men hvad med landing..? Lander man overhovedet med vingetanke..? Kan nogen tilstedeværende svare på om vingetankene altid skal afkastes før landing..?
Billedet ovenfor viser tydeligt et problem ved spraydåse-bemaling, nemlig det helt ensartede look. Det skal forsøges rettet med diverse weathering og eventuel genbemaling af rorflader med for eksempel Humbrol silver.

M.v.h.
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: man maj 02, 2016 8:50 am 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Hej Ove

Jeg kan ikke se på dine billeder om droptankene har den korrekte vinkel i forhold til jorden.
Et kendetegn på disse tanke er, at snuden af dem sidder væsentligt lavere end bagenden.

Jeg har hittet denne side med forskellige fly på internettet: http://users.vermontel.net/~tomh/TEXT_F ... craft.html
Søg på F-84F og du finder nogle billeder der giver en ide om hvor lavt de sidder over jorden.

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: man maj 02, 2016 9:12 am 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Ove

Jeg tror du har vendt understelsben forkert (Hovedhjul)? De har en lidt underlig vinkel der peger fremad?

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: ons maj 04, 2016 9:35 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Heller (ex-Monogram?) sættet er tilsyneladende korrekt vedrørende droptankenes placering og vinkel mod underlaget (startbanen). Betegnelsen droptanke bekræfter vel at disse skal afkastes før landing..? Foto fra den ovenfor nævnte hjemmeside.

Tak til Lars og Flemming for nyttige oplysninger. Understellet (hovedhjulene) kan ikke monteres forkert, idet limfladerne er halvcirkel-formede og dermed idiot-sikrede for korrekt montering.
Som Flemming påpeger ser understellet ud til at pege for meget fremad.
Det kan formentlig kun rettes på én måde: Benet saves af tæt på vingen. Dernæst bores huller til blød messingtråd af passende kraftig dimension. Da messingtråden er bøjelig, skulle det være muligt at finde den korrekte vinkel. Samlingen kan afslutningsvis sikres med "gap-filling" epoxylim.

M.v.h. Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: fre maj 06, 2016 7:47 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Små stumper gaffatape skal alene samle frysepose-plasten og må ikke tapes direkte til modellen. Her skal altid være Tamiya-tape som mellemled.

Modellen har fået et par gange Pledge Future som forsegling af samtlige decals.
Derefter udskæres passende åbninger i en frysepose, så (i første omgang) rorflader kan bemales med en afvigende silver-farve, her Humbrol Met. 56.
Strimler af Tamiya-tape anvendes overalt for at undgå "lifting".
"Frysepose-masking" hindrer at modellen "tilplastres" med tape, så risikoen for "lifting" stort set elimineres.
Det er et ret omfattende og tålmodighedskrævende arbejde at afmaske og bemale udvalgte paneler - men det betaler sig.
Det var selvfølgelig en fejl at montere decals før ekstrabemaling af udvalgte paneler.
Dog er det ikke nogen katastrofe, blot man aldrig anbringer masketape over decals. Afrivning eller "lifting" kunne i så fald blive ødelæggende.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen søn maj 08, 2016 8:07 am, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Heller F-84F 1/48 med spraydåsebemaling
Indlæg: søn maj 08, 2016 8:02 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Det gik nemt nok med at få "benet sat af". Med en rundsav i Proxxon-maskinen gik det helt uden problemer.
Fra en stump kabel i "reservedels-lageret" blev frembragt et stykke 0,8 mm (Ø) kobbertråd.
Beholdningen af drill-bor viste sig at indeholde et bor af samme dimension.
Udboringen starter med et 0,4 mm (Ø) efterfulgt af en mellemstørrelse og afsluttes med 0,8 mm (Ø) til slut. Kobbertråden CA-limes på plads og viste sig rigelig solid til at bære modellen. Samtidig er tråden passende bøjelig, så understels-benenes nye og korrekte position nemt kan indstilles. Det er ikke nødvendigt med efterlimning med epoxy. Det kan dog eventuelt ske senere alene af kosmetiske hensyn.

Billede

Det afsavede og genmonterede understels-ben er udboret og nu forsynet med en kerne af 0,8 mm (Ø) kobbertråd, så benets position kan korrigeres.

Billede

Modellen er stort set færdig, når cockpitdækslet er på plads.

Billede

Vinklen mod underlaget er nu korrigeret, så modellen får et mere realistisk "sit".


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team