IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:00 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 18, 2016 9:54 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Denne B-17 "Lady Luck", Revell 1/72 (overstørrelse), er et rigtig gammelt påbegyndt og hengemt sæt med enorme nittehoveder helt ude af skala.

Som jeg forstår Scalemates.com, stammer støbeformen fra 1967..! Kan nogen bekræfte dette..?
I sin tid blev forsøgt en alternativ male-metode: Bemaling af hoveddele før samling. Indtil videre kan noget sådant kan ikke anbefales.
Gammel maling er ikke forsøgt fjernet. Det er tilsyneladende ikke nødvendigt (?) da det nu fungerer som en slags primer.
Samling af hoveddelene er sket i nævnte rækkefølge: 1) Vingehalvdele, 2) vinger til kropshalvdele og 3) kropshalvdele.
Ved limning af vinger til kropshalvdele blev flyets V-form nøje kontrolleret. Det lader sig gøre ved midlertidig tørsamling af kropshalvdelene (med blød metaltråd).
For at opnå en tæt, præcis og solid samling blev styretappene på vingehalvdelene savet af, hvorefter limfladerne blev slebet/tilpasset med en rystepudser. Det går altså ret så hurtigt.
Al limning er sket med Pin-Flow "kanyle" og tyndtflydende Tamiya-lim, der fordeles ved kapilærvirkning, mens delene holdes i korrekt position takket være ombinding med metaltråd.
Som putty er anvendt Vallejo på vandbasis. Produktet blev fortyndet med så meget vand, at påføring/udjævning kunne ske med en pensel.
Efter filler-behandling og nedslibning er limfugerne og nærmeste omgivelser pensel-bemalet med Polly Scale US Olive Drab, der er blevet hengemt i årevis. Denne maling er tilsyneladende meget holdbar.
Limfugen foran kanontårnet er færdig-behandlet med nogenlunde resultat. Til gengæld er nittehovederne slebet væk, hvilket måske vil blive ødelæggende for helhedsindtrykket.

Find fem fejl:
Som starthjælp kan nævnes, at klardelene ikke er malet på kanterne. Der giver nu en uheldig refleks, der her bedst ses på kanontårnet.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tirs okt 25, 2016 8:36 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: ons okt 19, 2016 7:18 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg er ærlig talt lidt i tvivl om, hvad det er du efterspørger her, Ove?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tors okt 20, 2016 2:28 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Nu er "skibet" samlet og så småt klargjort til bemaling. Cola-dåsen er medtaget for at give et indtryk af modellens størrelse.

Motorerne er monteret midlertidigt ved "prespasning", så de nemt kan aftages og detaljeres/bemales separat. Sættet mangler desværre propeller, der for flere år siden er anvendt til et andet projekt. Heldigvis kan et sæt "udlånes" fra en hengemt Hasegawa B-17 fra en af hylderne. I øvrigt kan nye resin-propeller leveres fra Hannants, så Hasegawa-sættet kan bygges.

Stormer skriver (om 5 fejl): "Jeg er ærlig talt lidt i tvivl om, hvad det er du efterspørger her, Ove?"

Foruden den allerede nævnte fejl kan nævnes de to "tagruder" over cockpittet og andre to på frontpartiet. Revell har fremstillet klardele til disse "tagruder", men kropshalvdelene er uden støbte åbninger under klardelene. Dermed kan påpeges fejl nr. 2 og 3. De manglende åbninger kan eventuelt fremstilles med bor og en skarp kniv.

Dertil kommer manglende filler et par steder på højre og venstre krop-vinge-samling - fejl nr. 4 og 5 om man vil. Samlingen bag kanontårnet mangler også filler. Disse "filler-fejl" ses tydeligt efter bemalingen, der her er sket med Polly Scale US Olive Drab.

M.v.h. Ove


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tirs okt 25, 2016 8:37 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: lør okt 22, 2016 4:56 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Foto: Nikon P 510.

B-17 modellen blev med udmærket resultat penselbemalet med Polly Scale US Olive Drab øverst og Polly Scale US Neutral Gray. De to gamle farver viste sig at være nærmest perfekte til påføring med en ret stor rund pensel. Polly Scale (acryl) er, så vidt jeg ved, udgået, men er fusioneret med Testor eller MM-fabrikaterne.(?).
Neutral Gray dækker fint ved kun én påføring, mens Olive Drab krævede 2-3 påføringer for at dække over den oprindelige mørkgrønne maling. Grundig omrøring er vigtigt i alle tilfælde. I det her tilfælde er malingen omrørt med 5000 omdr./minut ved brug af min Proxxon.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen man feb 13, 2017 4:27 pm, rettet i alt 11 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: søn okt 23, 2016 9:54 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Sideror og hovedplaner skal males sort på forkanter... Det kunne forekomme besværligt at maske af. Det gik dog nemmere end forventet ved at fremstille et stykke specialværktøj - et stregemål hedder det vist (?). Det spændende bliver nu at forsegle tapekanterne, så underløb af sort maling forebygges. Tætte tapekanter forventes fremstillet ved at bemale med Polly Scale Olive Drab, altså samme farve som omgivelserne.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen man feb 13, 2017 4:25 pm, rettet i alt 7 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: man okt 24, 2016 5:06 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg kan ikke se de to sidste billeder der er lagt op! Er der andre der har den udfordring?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: man okt 24, 2016 9:10 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Jeg kan ikke se de to sidste billeder der er lagt op! Er der andre der har den udfordring?

Ja - af og til virker billedfilerne ikke. Billederne kommer igen ved at skifte fra Google til Microsoft eller omvendt. Indtil videre har jeg ingen forklaring.

M.v.h. Ove

testfoto fra Flickr:

Billede


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen lør dec 03, 2016 5:37 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 9:53 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Henrik Stormer skrev:
Jeg kan ikke se de to sidste billeder der er lagt op! Er der andre der har den udfordring?


Jeg kan heller ikke se dem.

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 12:50 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
x


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen fre dec 23, 2016 5:43 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 1:32 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Billede


mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 1:45 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Stadig ingen billeder set herfra

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 5:05 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Jeg kun kender én metode til håndtering af billedfiler. Ændret fremgangsmåde kan derfor ikke være forklaringen.
De to billedfiler vises nedenfor hvis altså systemet virker:

Billede

Det vil være spændende at vide om billedfilerne vises korrekt når de postes på et frisk indlæg.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen man feb 13, 2017 4:31 pm, rettet i alt 3 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 5:36 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Jeg kan godt se dem.

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 6:52 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg ser kun teksten "billede"

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Find fem fejl..
Indlæg: tirs okt 25, 2016 7:32 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Nu kan jeg ikke se dem?

Jeg kan heller ikke se billedet, hvis jeg hapser det meget lange adresselink og paster det i en browser. Hvor har du billederne liggende henne Ove?

Det her billede har en meget kortere adresse og det går fint.

Billede

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team