IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er man okt 14, 2019 5:57 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: panzerfarver
hvad er folks favoritter til de 3 tyske farver.... hvis vi holder os i humbrol numre :?:

Titel:
Ja se lige præcis det sidste med Humbrol numre gør det lidt svært for mig.
Nu har jeg i de sidste 6-7 år udelukket koncentreret mig om Tiger kampvogne så jeg har efter hånden været lidt omkring. Jeg har ikke kunet finde Humbrol farve der har stillet mig tilfreds.
Vi skal naturligvis holde os for øje at man ikke rigtig har kunet finde ud af hvordan elsempel vis panzer dunkelgelb egentlig så ud. Thomas L. Jentz mener godt nok at han har et svar ..... men jeg tillader mig ærlig talt at tvivle. Man kan sgu ikke bare skrabe de yderste lag maling af en 60 år gammel Tiger i England og så mene at man har fundet den helige gral, når man ikke kan påvise at det er blevet påført på fabriken, at det er blandet efter den korekte opskrift og så efter 60 år.

Men nå nok om det. Dem jeg synes ser mest overbevisene ud er Extra color's X806 Olivgrun, X805 Dunkelgelb og X807 Schokoladebraun.
Ligeledes synes jeg godt om Model Master Nr: 2095, 1943 panzer dunkelgelb, når jeg sprøjter den ved siden af Extra color's kan jeg faktisk ikke se forskel. Og ligeledes med Model Master Nr: 2096, RAL 8017 1943 P. schokoladenbraun. Model Masters olivgrun virke en anelse for blå til min smag.

Jeg kan overhovdet ikke påvise om nogen af dem er "rigtige" i forhold til hvad tyskerne egentlig brugte, men de virker troværdige i mine øjne, men det er altså ikke Humbrol.

Titel: Penxervarcer
Hvis man tager alle de gode råd væk, er der kun en ting der gælder: Hvis du synes det ser rigtigt ud, så er det korrekt. Jeg har taget farveprøver på det materiel som Tøjhuset har, og variationen er forbløffende. Jeg har prøver der afviger så meget fra hinanden, at intet definitivt kan gøres gældende.
Xtracolour har fx. X-805 Dunkelgelb som med en matlak er korrekt, men som virker for grøn uden. Kloge hoveder siger at deres X-808 Afrika Korps Gelb er bedre som standard gul, men det bliver debatten om Profetens skæg.
Farven afhænger af hvad den fortyndes med og hvilken fabrikant der leverer farven. Sadolin og Holmblad har leveret maling til tyskerne og det har mange gange været spørgsmålet om lokale leverandører, samt om den blev fortyndet med benzin eller terpentin.
Lad være med at bekymre dig om "eksperterne", men brug hvad du finder ser bedst ud.

Bjørn

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Værløse
Et lille tip

Kig på vort eget militærs 'standardgrønne'. Hvis man liner en række køretøjer op, der antageligvis er malet med den samme farve, vil de overhovedet ikke matche.

Hvilken en af dem er så den rigtige... :)

mvh.

El P.

Profil Email  

Titel:
Et godt bud på Humbrol farver er;

Nr 67 panzergrå
Nr 94 med lidt hvid i, sandgul
Nr 86 grøn
Nr 98 brun til sene køretøjer
Nr 160 brun til tidlige køretøjer

Mvh
Carsten

Titel: Maling
Hejsa

Jeg vil gi Bjørn ret i hvad han skriver at hvis du syntes den er ok så er den det.
Men at male en model kan værer svært , for der vil altid værer nogle der mener at den er forkert i farven osv osv :wink: , jeg kan anbefale at prøve Revells maling de har ( syntes jeg ) de mest rigtig farver til moderne tysk panser, men igen det er en selv der bestemmer hvad maling man bruger .

mvh

Henrik ( Hønse )

Titel: XTRACOLOUR
Som Thomas har noteret, har Xtracolour de nævnte farver som jeg godt kan lide. Den grønne og den brune synes jeg er ok, men Dunkelgelb er nok lidt for grøn. Ole Hviid har dog frembragt en flot bemaling, blot ved at give modellen lak bagefter. Det ændrede farven betragteligt.
Jeg har også gennemgået hvad en af de såkaldte eksperter mente, men ved nærlæsning gik det op for mig, at han ikke havde prøvet de muligheder han kritiserede. Husk at en rigtig farvenørd, er den ekspert der fortæller Flyvevåbnet, at de har malet deres F-16 i en forkert nuance.

Husk på at Xtracolour laver farverne i 1:1. En model i 1:35 kræver ca. 15% hvid tilsat for at opnå den rette skalaeffekt.

Hilsen Bjørn

Titel:
Jeg syntes også at dunkelgelb fra extracolor var noget grøn i det da jeg prøvede den første gang, men efter at have tyndet den med lidt hvid sytes jeg at den blev perfekt, altså perfekt i mine øjne.

Ang. F-16. Så kan jeg fortælle dig Bjørn at vi godt nok maler dem i de rigtige nuancer ( det håber jeg da, ellers skal vi jo til at male dem om ) men det er faktisk sjældent at der er 2 der ens, grænserne mellem de forskellige farver er sådan lidt i fri hånd.

Titel:
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Det skal ogsålige siges, at de oprindelige farveprøver af Dunkelgelb endnu ikke er fundet.

Jeg plejer at bruge Humbrol 93 eller 94 (jeg kan altså ikke lige se forskel).

Profil Email  

Titel:
:) ja nu har jeg sprøjtet en 94 på....syns os den ser rimelig ud.....og når den så får lidt slidtage osv bliver den vist helt i øjet :D

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]