IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 7:59 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Fiduskunst?
Indlæg: søn nov 16, 2008 12:32 pm 
Vi ser oftere og oftere køretøjer der er de rene kunstværker: Forskellige nuancer af grundfarven, indlagte skygger, talrige behandlinger med filtre og vask.
Hvis det er kunst man vil opnå, er det fremragende, men er det en skalafremstilling af noget der findes/fandtes, er man efter min mening gået i den anden (forkerte) grøft. En kampvogn med den behandling, vil garanteret se sådan ud efter mange års indsats og delvise opmalinger. Der er bare lige det, at så længe holdt de ikke og når de blev malet, var det ikke kun pletmaling.
Kampvogne skal groft taget være ensfarvede (camouflage undtaget) og beskidte eller ensfarvede og rene, men våde. Vi har bare vænnet os til kunstværkerne som “state-of-the-art” og glemt hvordan tingene ser/så ud i den virkelige verden.
Køretøjer med snecamouflage vises ofte meget slidte og har store pletter hvor det hvide er slidt af ned til grundfarven. Det ser fint ud, men harmonerer ikke med de fotos man ser. En besætning vil jo nok også skynde sig at camouflere evt. bare pletter for ikke at kunne opdages så let.
Hvis man husker tilbage til den tid, da ADV kom med deres figurer, vil man erindre, at mange modelbyggere forarget mente, at de var for små. Opmålinger viste, at de var ret præcise, men vi havde vænnet os til især Verlindens figurer og opfattede dem som standarden, på trods af, at de oftest var i 1:32.
Der sker altså et skred, og det man ser oftest bliver normen og ikke virkeligheden.
En modelbygger ved C4 fik af en dommer besked om, at hans køretøj ikke var slidt og falmet nok. Køretøjet vistes i et diorama hvor det var blevet indsat et par dage efter at være kommet direkte fra USA, hvor den type blev ovnlakeret og derfor havde en mere holdbar overflade. Dommeren var ikke inkompetent, men bare præget af “sådan skal kampvogne se ud”-syndromet.
Inden man farer til tastaturet for at kaste sig ind i debatten, så se lige på fotos, så det er virkeligheden og ikke modellerne der angiver baggrunden for yderligere diskussion.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: søn nov 16, 2008 2:00 pm 
Godt brølt Lø... øh... Bjørn :D

Lidt i samme boldgade, fik jeg for nogle år siden, en del barske kommentarer retur,for nedenstående indlæg, på et engelsk forum:

"Gravity rule?

Hi,

I have seen a lot of wonderful dioramas through my time. But often I see something that makes me wonder if the builder has actually thought the situation in the diorama through.

Let me just give an example:

On one of the dioramas I saw a beautiful painted Königstiger parked on the floorboards in the remains of a destroyed house. It was all very nice. But there was a wall both in front of the vehicle and behind it. That makes me wonder, was it delivered there by helicopter?

And those floorboards - they must have been made of wood painted steel!

The builder had obviously not played a bit of role play with the diorama before he constructed it.

Let me give a few hints:

When you have thought up a perfect diorama situation for your new Marder III M. It can be very useful for you to play the situation through. Put yourself into that driver’s seat and drive that vehicle into that diorama situation. A Marder weighs 10,5 tons! That much weight does not leave a lot standing upright in its wake!
How is the ground it drives over before it ends up in the situation you want it to show - soft soil – mud - hard rock – ice - snow? Will it leave any impressions in the ground? Will it squash or crack anything – the important word here is – gravity – that beast is heavy!

Gravity also inflects on anything else on your diorama – especially the ammunition belt hanging from the machinegun! Those links are very flexible and they always hangs straight down – if not – you can be pretty sure that that machinegun of yours, only will fire a few rounds before it jams.

Talking about weapons. Make sure that absolutely nothing hinders the operation of the vehicles weapon systems!
Branches of camouflage material - camouflage netting - boxes and such must not hinder the elevation – depression or the sideway operations of the weapon system. If a vehicle has to go into action only with a few seconds of warning time. Time spend removing all sort of material, before you can use your weapons, can cost you your live! Therefore consider if you want to make it look like if it is ready to go into action – during transport - or if it is nicely tucked away for the night.

The things you put into your weapon is important. Here I talks about the ammunition in case you did not get it the first time :wink: Ammunition is kept in pristine order and is not thrown around on the bare ground if you intend to use straight afterwards. Neither are they left standing upright on the deck of a real vehicle, unless they have some sort of support. Weapons and dirt are not a good combination. Ammunition for large calibre guns or rocket systems can have bits and pieces of paint coming of due to moving them around. But they are kept free of any dirt or too much moisture. If you want to show some ammunition on the bare ground beside your weapon system. Place it on some sort of bed.

If you put any sort of people or animals on your diorama. You must remember that they and their equipment also are exposed to the gravity rule.

If you put a lot of extra stuff on your vehicle like branches of camouflage material - camouflage netting - boxes and such. Go through the daily life and motion of the crew. Would those boxes you just put on the back of that vehicle. Fall of when the ground becomes a bit rough or worse come tumbling into your back next time the vehicle comes to a sudden stop? Also will they hinder any opening or closing of the doors or hatches?

Do a bit of role playing with your models it is quite fun 8) *

Regards

Dan Mouritzsen


*WARNING! Do not let outsiders see it or they will probably just call some of those nice folks in their white coats!"

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Top
  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: søn nov 16, 2008 2:44 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 5:34 pm
Indlæg: 138
Det samme kan siges om fly i 1/72, hvor man kan se enhver panellinie eller stencil, det ser ikke rigtigt ud.

Jeg mener der er for få det ser på fotos af de originale ting, men derimod lader sig duperer af diverse model guruer, i stedet for at lade sig inspirerer af det originale.

mvh
Jes


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: man nov 17, 2008 11:36 am 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs aug 01, 2006 1:04 pm
Indlæg: 113
Geografisk sted: Bagsværd
Det er vel med filtre, washes og skygger, som med alt andet, at det bør praktiseres med måde. Der er helt rigtig en tendens til i al for høj grad at blege farver meget på kampvogne og andre panserkøretøjer, som næsten lige havde forladt fabrikken inden frontindsats. En Tiger II produceret i november 1944 og indsat i Ardennerne ville ikke se bleg ud. Kigger man i bøger, som f.eks. Nordic Edge vol. I, kan man se en Tiger II, som ligner noget der har stået i regn, blæst og sol i Aberdeen i 20 år, men modellen forestiller en kampvogn i vinteren 1945. Billedet her taget i 1960'erne og sådan så en tysk kampvogn ikke ud i 1945:

Billede

Omvendt må man også erkende, at kampvogne, som befinder sig i ekstremt klima meget hurtigt bliver slidt og får nuancer i farverne. Jeg hører også til den del af menneskeracen, som kan se slidtage, eller om vil "chips" på selv nye kampvogne. Kig evt. på dette billede af en USMC M1 A1 taget under den seneste Irak-krig. Hvis jeg skulle bygge denne vogn på baggrund af dette billede, mener jeg ikke, at man kunne nøjes med at give en grundfarve en enkelt afsluttende wash. Jeg ser nuancer i farven af både mørkere og lysere karakter. Og selvfølgelig en masse slidtage på selv et nyt køretøj. Dette billede udgjorde faktisk inspirationen til min weathering af PZ IV F2, da der ikke findes vildt mange gode farvebilleder af panzer i Afrika Korpsets tjeneste.

Billede

bedste hilsner

Steen


Sidst rettet af Steen Andersen man nov 17, 2008 5:14 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: man nov 17, 2008 1:44 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Et kontroversielt emne...

Der vil altid være ekstremer både i den ene og den anden ende. Men mange af diskussionerne føler jeg mange gange foretages af folk der ikke har opnået den rette teknik og derfor gerne vil tale tingene ned.

Hvis jeg nu tager en panzer et eller andet ditten datten. Maler den i en eller anden monokrom sand eller mørkegrå og maler diverse detaljer efter bedste evne, således som den alt andet lige må have set ud da den forlod samlebåndet. (Vi tager ikke farvediskussionen med i billedet!) Hvad ligner det så? Det ligner noget der er lavet af Lille Bo (undskyld Bo) for sine lommepenge! Men i og for sig har man jo kun lavet det der sker i 'virkeligheden'.

Man kan så altid diskutere, hvor langt man skal gå i sin bestræben - klart nok. Men en eller anden form for leg med lys og vaskemidler bliver man IMHO 'nødt til', hvis man er kommet ud over det der i IPMS ny terminologi hedder 'Airfix stadiet'... :wink:

I tilfælde fly er der i nyeste Fine Scale Modeller et ganske fint eksempel. Hvis man kiggede på modellen alene, ville man sige - ja mester hold lige lidt igen med weatheringen! Men byggeren har med udgangspunkt i et billede kreeret en voldsomt hærget, beskidt og falmet Helldiver (tror jeg nok det var baseret på hukommelsen). Så ja - kig på et billede, men lad være med som udgangspunkt at afvise noget, der er 'for meget' eller 'for lidt'. Der skal vel også være plads til artistisk frihed :lol:

Nyeste udgave af Scale Auto Enthusiast har også et eksempel på en skribent der gerne vil holde fast i Airfix stadiet - der jo nok hedder AMT stadiet i USA! Han kommer med lange udredninger om at man ikke må give sine racerbilsmodeller klar lak ud fra devisen - det sker ikke i virkeligheden! Nej lille ven det gør det ikke - men som skalamodelbygger vil jeg påstå at man laver en efterligning af virkeligheden og bruger alle mulige snydemetoder for at nå dertil. En racerbil set på skalaafstand vil have en homogen glat overflade, hvor man ikke kan se hvor decals slutter og maling starter. Decals har en anden finish end blank maling, så dette vil igen se ud som Lille Bo (undskyld Bo) der har klistret klistermærker på sin Buragobil. Derfor blank lak. Så har vi alle ævlehovederne der siger at så blank har den aldrig været og alt det der. Ævl igen - en topracer i en topklasse er så fint aerodynamisk afstemt at de poleres i det uendelige. Selv i gamle dage gjorde man noget ud af dette. Man havde ikke appelsinoverflade eller halvblank lak på sine biler. Det er ikke andet end bortforklaring af egne mangler - Dixi!

Mvh

El P.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: man nov 17, 2008 2:28 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 11:34 pm
Indlæg: 521
Geografisk sted: Kongens Lyngby
De fandtes nu også beskidte og med 'devastation' - men jeg er enig i, at det i sidste ende kommer an på hvad historien er.

Billede

Billede

Billede

Billede

_________________
Christian Ankerstjerne
http://www.panzerworld.net/ - http://www.panzerphotos.dk/ - http://www.wwiild.com/
Fly? Det er da dem mit Flakpanzer skyder ned!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: fre nov 28, 2008 1:17 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs aug 01, 2006 1:04 pm
Indlæg: 113
Geografisk sted: Bagsværd
I dag ser vi ofte meget kunstfærdige sløringsmøstre på særligt tysk panser. Ofte er de uden hold i virkeligheden, men ganske flotte og udtryk for suveræn beherskelse af sprøjtepistolen. Hvis en modelbygger var stillet op med en Marder, der havde sin sløring påført med pensel, kunne det sikkert også afføde kritiske røster og krav om, at rigtige modelbyggere kun bruger sprøjtepistol. Men se en gang her på dette fantastiske billede fra LIFE's samling:

Billede

Jeg har i hvert fald fået en god idé til, hvordan min Marder skal males

bedste hilsner

Steen


Sidst rettet af Steen Andersen fre nov 28, 2008 1:21 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: fre nov 28, 2008 1:18 pm 
Så er det sket igen.
I det seneste nummer af Steelmasters, har en fyr bygget en LWS. Den er malet hvid indvendig og derinde har den ellers fået alt hvad den kan tage. Der er rust i alle hjørner og afskalninger på alle fremspring. Det fremstår som om det har været udsat for vind og vejr i årevis. Hvis en officer mødte en manglende vedligeholdelse som dette, ville det være øjeblikkelig afstraffelse.
Vanddunke og andet udstyr ligger strøet ud over det hele. Det minder om det rene Verlinden, hvor der lå tomme hylstre og flød. Dunke var sat alle steder uden af være fastgjort og camouflagenet draperedes på passende steder.
Vi taler her om et køretøj der ikke er i frontlinien selv om dioramaet indikerer dette. Måske ville det være bedre, hvis modelbyggeren havde koncentreret sig om fx. at sætte taget ordentlig på plads, lave ordentlige fendere og sørge for dokumentation for det nummer han har givet køretøjet.
Dette er igen et eksempel på det jeg kalder fiduskunst, altså at fx et køretøj fremstår meget patineret og ældet, på trods af en kort “levetid”. Det skal se ud og så pokker tage autenciteten.
(det ligner næsten en religiøs bevægelse, ikke?)

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: fre nov 28, 2008 2:33 pm 
Hmm. Tænker lige på, om der er nogen her, der har billeder af eller et link til noget som de selv mener, er et realistisk bud på en realistisk model?

Jeg vil lægge ud med en af James Blackwells: http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... a%26sa%3DN

Jeg synes hans stil rammer meget godt - done but not overdone!

:)


Top
  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: fre nov 28, 2008 3:29 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Lækkert billed, Steen. Fra den vinkel og så i farver, har jeg aldrig set det, da det næsten med garanti må den Marder, som på s/h billeder kan ses fra siden væltet ned af en skrænt, efter en træfning og forladt af dens mandskab. På billederne er en amerikansk konvoj netop i færd med at passere og det er sikkert nogle fra den enhed, der lige skal posere for fotografen. Geografisk befinder vi os i det bjergrige Italien.

For øvrigt er det spøjst med den lille plade med et kryds eller et kors på. Det ligner næsten det kors-og som jeg aldrig kan huske hvad hedder :( - som finnerne brugte på deres kampvogne. Måske har en af besætningen været finne (og langt hjemmefra :lol: ) :?:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: fre nov 28, 2008 3:40 pm 
Finland? Næh iflg. mine kilder er det mærket fra 71. Inf.Div. og amerikanerne er franskmænd. Andre kilder siger at det var amerikanere, men det må uniformskyndige svare på. Der er da nogle karakteristiske mærker på hjelmene. Life er jo amerikansk.
Enheden er Panzerjäger-Abteilung 171 og dette køretøj har navnet "Löwe". Der findes 4 andre fotos i Nuts & Bolts 18 side 28/29.
Utrolig lækkert med et foto i farve. Havde dette været et køretøj bemalet af en af kunstnerne, ville farverne være tonet ned og overgange gjort diffuse. Jeg glæder mig til at se Steens realistiske bemaling.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: fre nov 28, 2008 6:27 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 11:34 pm
Indlæg: 521
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Steen
Gad vide hvor mange point en model med denne bemaling ville få for autencitet i en konkurrence:

http://www.panzerworld.net/pictures/00190.jpg

Der findes dog også kunstfærdige, sprøjtemalede mønstre:

http://www.panzerworld.net/pictures/00187.jpg
http://www.panzerworld.net/pictures/00188.jpg

_________________
Christian Ankerstjerne
http://www.panzerworld.net/ - http://www.panzerphotos.dk/ - http://www.wwiild.com/
Fly? Det er da dem mit Flakpanzer skyder ned!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: fre nov 28, 2008 8:39 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs aug 01, 2006 1:04 pm
Indlæg: 113
Geografisk sted: Bagsværd
Tak til Christian, særligt for de flotte billeder af den kunstfærdige bemaling på 12. SS Panzerdivisons Befehls 251. Jeg er med på at male det værste også selvom vi bevæger os ud i det kunstfærdige, så længe der er belæg for skidtet.

Min pris for kunstfærdig sløring går til denne lastbil:

Billede

Jeg behøver vist ikke gang sige, at den er fransk....

bedste hilsner

Steen


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: søn nov 30, 2008 7:10 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 11:34 pm
Indlæg: 521
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Selv tak, Steen. Et dejligt mønster, der nok ville vække lykke hos dommerne på en model ;-)

Apropos den Marder 38T ovenfor, er her lige et par billeder mere:
http://www.panzerworld.net/pictures/00178.jpg
http://www.panzerworld.net/pictures/00179.jpg

_________________
Christian Ankerstjerne
http://www.panzerworld.net/ - http://www.panzerphotos.dk/ - http://www.wwiild.com/
Fly? Det er da dem mit Flakpanzer skyder ned!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fiduskunst?
Indlæg: man jul 02, 2012 11:35 am 
Det griber om sig i uhyggelig grad: En serie i det spanske Xtreme Modelling om de tyske ombygninger på franske undervogne afslører det som nogen kalder “den spanske skole”. Der er 34 fotos af en model og de 28 omhandler bemalingen. Flere modeller af køretøjer indsat i Normandiet, har rustblærer i hjørnerne og langs kanten på panseroverbygningen. Siderne er forsynet med lange ridser der også “tilfældigvis” har trukket streger i nummeret.
Disse køretøjer var for det første bemalet med en rustprimer og dernæst havde de i det maksimale år der gik fra de blev færdige til de blev indsat i kamp, ikke været i kamp, men kunne plejes og vedligeholdes som militære kæretøjer jo bliver når de er i fredelige omgivelser.
Som en fortsættelse af denne linie, udgiver AK nu et blad: The Weathering Magazine. Næste nummer af MMiR vil indeholde endnu en artikel om “weathering” og MIG har lavet et produkt til “chipping”.
Som tidligere nævnt lægges focus på mere på bemaling og ikke bygning. MMiR havde en artikel om en Opel Blitz med sneplov. Køretøjet var ikke i stand til at skubbe en K-plov, det var så slidt, at det lignede noget der ikke var blevet vedligeholdt i 3 år. Lygterne sad ikke på forlængere, men lyste ind på bagsiden af sneploven. Hængertrekanten var foldet bagud hvilket fysisk ikke kunne lade sig gøre. Samlet så det meget flot ud, men urealistisk og med flere faktuelle fejl. Se selv her:
Billede

Følgende foto af en Sd.Kfz. 251/17 er fra seneste udgave af MMiR . Der var kun lavet få og bortset fra en kort indsats i Rusland, blev de forflyttet til Sicilien og Syditalien. Det er som bekendt et tørt klima, så de mange rustskader kommer nok fra modelbyggerens hovede. Et så kraftigt rustangreb er ikke noget der bare opstår på et par måneder eller ½ år. Ingen militære køretøjer fik lov til at nærmest forfalde. Manglende vedligeholdelse ville udløse en reaktion fra de foresatte ligesom brugerne passede på deres våbensystem, for det skulle jo gerne virke hver gang. Den slags ubehagelige detaljer sætter modelbyggerne sig ud over, og laver så 3-dimensionelle malerier fjernt fra realisme, men fremmer den holdning, at sådan skal en model se ud. Brugerne ville have korset sig.
Billede

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team