IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 8:07 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: ons jun 15, 2011 7:56 am 
Så har jeg igen et spørgsmål. Jeg har købt Vallejo Tank Dark Yellow, men jeg synes ikke den passer rigtigt, idet den virker al for grøn. Hvilken farve bruger I andre eller er det bare mine gamle øjne der narrer mig?


Top
  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: ons jun 15, 2011 8:47 am 
Tja, tysk gul er et emne der kan trække enhver snak op i hysteriske højder.
Som udgangspunkt: Ser det rigtigt ud, så er det rigtigt.

Jeg bruger både Tamiyas spraymaling på dåse TS-3 (forhandles ikke i Danmark) samt Vallejo 978. Tamiyas har en dejlig overflade og Vallejos er mere gul. Den sidste er jo vandbaseret og skal derfor grundes for at hæfte bedre.
Med de farveprøver jeg har taget på tysk materiel, er begge farver indenfor det spektrum jeg fandt.

Et morsomt aspekt fandt jeg ved at læse nogle betragtninger som kompetente mennesker har gjort. Dels har det haft betydning hvorfra man fik farverne (Sadolin og Holmblad herhjemme lavede dem også), men det nyeste er, at man ofte for at få lageroptællingerne til at stemme, fortyndede malingen man havde. Så stemte beholdningen og ingen kunne komme og sige at farven var forkert, da der var så mange nuancer. Det spillede også ind hvad man brugte til at fortynde malingen med når man skulle male.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: ons jun 15, 2011 11:21 am 
Hej Bjørn.

Jeg har været inde og kigge på farvekort fra Vallejo og det er den samme farve som jeg har i Airbrush (71081) når jeg sammenligner de to farvekort. Tak for hjælpen og dine yderligere oplysninger. Jeg må snart lægge nogle billeder op af hvad jeg har lavet.


Top
  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: ons jun 15, 2011 1:44 pm 
Nogen bruger Tamiyas XF-57 Buff, idet den skulle se rigtig ud. Xtracolour X-805 ser umiddelbart lidt for grøn ud, men jeg har set den hvor den havde fået et lag mat lak, og så synes jeg den var rigtig god.
Som sagt er det lettere at snakke politik eller religion end at snakke tysk gul.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: tors jun 16, 2011 5:28 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Bjørn skrev:
Jeg bruger både Tamiyas spraymaling på dåse TS-3 (forhandles ikke i Danmark)
Hilsen Bjørn


Hej.

Dette er ikke korrekt. Stoppel har alle TS farver - også TS-3. Har selv set den!

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: tors jun 16, 2011 8:00 pm 
Ja det er korrekt, men de forhandles altså ikke officielt i Danmark, da den officielle importør ikke har dem, hvilket kan ses af, at de åbenbart ikke er mærket med de påkrævede advarsler, iflg. vistnok Kemikaliekontrollen. Den slags produkter kræver et hygiejnisk datablad for at måtte sælges.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: tors jun 16, 2011 9:09 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Jeg bruger selv Tamiya XF-60 som Dunkelgelb, evt. fortyndet med lidt hvid maling, den passer helt perfekt efter min mening. Jeg har en enkelt gang brugt Vallejo's tank dark yellow, men synes også at den blev for grøn.

Glæder mig til at se billeder af den store Tiger.

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: fre jun 17, 2011 9:05 am 
Ja, men her kommer så lidt billeder. Jeg har sat en kendt genstand til jer alle, nemlig en bøtte Humbrol maling til størrelses sammenligning. Jeg skal lige fortælle at den bemaling I ser, er af gammel opkomst og den får et høvl grunder på metaldele er monteret.

Billede

Billede

Billede

Dette er så undervognen som er grundmalet. Alle hjul er af metal og teknikken som I ser indeni er til styring af dyret. Den bliver updatet til lyd, røg fra udstødning, rekyl af både vogn og kanon og flash ved affyring af kanon og maskingevær.

Billede

Man kan få et hav af ekstradele og upgrade som der ses her nedenfor. Jeg har også købt decaler fra Peddinghaus som kan anbefales.

Billede

Jeg er i tvivl om dette egentlig er en model der hører til her i forum, men den er jo blevet til et bygge -og malingsprojekt og jeg kunne da godt tænke mig at møde op med den til DM, hvis den kan godkendes. God weekend til alle.


Top
  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: fre jun 17, 2011 9:31 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Hej Vandborg

Spændende projekt, du har gang i og jeg ser frem til at se mere.

Kan du oplyse hvad du cirka har ofret på projektet indtil videre med alle de ekstra detaljeringssæt?

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: søn jun 19, 2011 7:20 pm 
Hej Ole.

Selve indkøb af tank i grundmodel koster pt. 99 Euro. Min er en ældre en, så jeg har måtte købe nogle ekstra dele, da mit print var forgammelt. Det rigtig dyre af ekstra dele, er metalkæder og hjul. De koster omkring 700 kr i alt. Kanonrørsbevægelse og flashlys koster 300 kr og så er der smådims for ca. 500 kr.
I slag på tasken, vil en ny tank og ekstra dele løbe op i ca. 2500 kr. De to store forhandlere i Europa er Asiatam ( http://www.asiatam.com ) og Torro ( http://www.torro-shop.de ). De var begge på messen i Dortmund hvor vi så dem. Af hensyn til at delene passer sammen, så hold jer til Heng-Long modellerne. Især nogle af Torros egen produktioner passer ikke dele med alle de andre.
Faktisk findes der også IR-systemer, sådan at man kan kæmpe mod hinanden. Dette er meget populært i USA. Det kan man læse mere om på http://www.rctankhq.com.


Top
  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: fre jun 24, 2011 11:04 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
vandborg skrev:
Jeg er i tvivl om dette egentlig er en model der hører til her i forum, men den er jo blevet til et bygge -og malingsprojekt og jeg kunne da godt tænke mig at møde op med den til DM, hvis den kan godkendes.

Som jeg lige husker det er det ikke første gang der er RC modeller til DM. Synes jeg bl.a. husker noget med nogle store skibe der (også) kunne fjernstyres. Problemet er vel mere at en RC model let bliver "ødelagt" når den kommer ud i naturen :( . Så man skal nok stille op INDEN den skal bruges for alvor. Fordelen ved en RC model er vel at de ofte er megastore - og det giver ofte en imponatoreffekt hos tilskuerne. Dommerne er nok desværre ikke helt så nemme at narre.
Mvh
Allan


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Rigtig farve til Tysk Panzer Dunkelgelb.
Indlæg: ons jun 29, 2011 9:23 am 
Det er kedeligt Allan, at dommere ikke sådan er at imponere :oops: Men nu kommer der lidt billeder af byggeprojektet. Så må jeg se hvad de synes om det til oktober.

Billede

Billede

Billede


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team