IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre nov 15, 2019 3:06 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Weathering spørgsmÃ¥l
Bruger putty over det hele

Geografisk sted: Skive, Denmark
Hej

Jeg må erkende at jeg er en af den slags modelbyggere der godt nok elsker at bygge, men hader at male og lave weathering.
Da jeg nu har fået en model (en Jagdpanther) forbi bemalingsstadiet ser jeg mig nu nødsaget til at høre om der er nogle der har nogle gode tips omkring weathering (rainmarks, filtre etc.)
Jeg har malet med Humbrol enamels og har planlagt at give modellen et par klatter med klar lak (til decals) og herefterr en omgang matlak, men er det bedst at lakere før eller efter weathering?
Jeg ved der findes artikler på nettet og man steder man kan læse om det, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der var nogen her på forummet der har et par tips............

på forhånd tak

Torben Nielsen

Profil Email  

Titel:
Jeg gør det at jeg giver modelen en gang klar lak over det hele, herefter laver jeg en grund weathering med washes ...... altså stærkt fortyndet maling som a på en anden basis end laken. Hvis laken er enamel bruger jeg acryl washes og omvendt.

Herefter giver jeg en gang satin eller halv-mat lak over det hele, en mat model er en "død" model.
Så går jeg igang med weathering for alvor, med dry brushing og det hele, jeg bruger bl.a. MIG powders i stor stil. Til sidst får den nederste del af modelen et skud med en jord / støv farver der er kraftigt fortyndet.

Hvis modelen skal have decideret snavs og mudder vil det være det aller sidste jeg kommer på.

Titel:
Bruger putty over det hele

Geografisk sted: Skive, Denmark
Hej Thomas

Ok, næste skridt bliver en omgang klar lak og påsætning af decals. Derefter lidt skrammer og ridser samt en vask - med vandbaserede farver. Jeg har nemlig kunnet læse på internettet at en mat model er en vasks værste fjende. Jeg vil nu vælge at afslutte med en gang mat lak, for en kampvong der er nyvaskret er måske semi-gloss, men ikke en i felten, og det er ligesom der jeg har tænkt mig min skal være :D

Jeg takker for svaret (der må gerne komme andre naturligvis)

Torben

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]