IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 4:15 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 12:30 pm 
Sjovt nok går referencelitteratur uden om et par hårde facts omkring Hummel. Først og fremmest aner man ikke rigtigt hvad der er på venstre side bagerst i kamprummet, bortset fra den ophængte slange til rekylvæske.
Dernæst er der ingen forklaring på, hvor i alverden de opbevarede drivladningerne.

Skulle I på jeres vej falde over obskure fotos der kan afsløre sammenhængen, så lad os andre det vide tak.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 5:06 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Jeg mener der var 15 drivladninger bagerst til højre i et indbygget skab/boks. Jeg kigger i Ryton's Hummel bog nå jeg kommer hjem efter det andet.

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 6:15 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Ok,

Her er et par billeder som jeg har sakset fra nettet og diverse russiske og polske pdf'ere jeg havde liggende:

Overview:
Billede

Hjørne:
Billede

Billede

Billede

Billede

tegninger:
Billede

Billede

Den næste tegning er den samme som den forrige, men tegneren lagde mærke til at beslagene på højre væg var magen til dem på venstre væg, så han tegnede en kasse magen til den på venstre side. Tag endelig et gran salt til:
Billede

Det er hvad jeg kunne finde i en snæver vending.

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 6:38 pm 
Hej John,

Godt gået. Granater og hylstre (aner ikke hvad bunden med tændsatsen ellers skulle hedde) er der styr på, men hvor pokker er drivladningerne? De kører med helt op til ladning 8, så der må være en del.
Tegneren har sat et skab med hylstre i venstre side også, men det stemmer ikke med at der er 14 granater i skabene bagi. Så skulle de have 14 granater og 30 hylstre. Nogle fotos viser en stor kasse placeret på skærmoverdækningen og så er der ikke plads til hylsterskabet. Påstanden om at beslagene i begge sider er ens, holder ikke. Det ses tydeligt både på det køretøj i Aberdeen og det i Koblenz. Det i Saumur har kassen monteret. Hvis man ser på det foto du fandt, sidder der en lille kasse, men hvad er så det T-lignende beslag?
Læg mærke til udseendet af beslagene.
Billede
Det er nogle helt andre i venstre side.
Billede
Der er heller ikke meget plads til et stort skab.
Billede
Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 8:36 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Mon ikke drivladningerne sad i hylstrene? Da jeg arbejdede med 105mm haubitsere, var der 7 poser krudt i hvert hylster. Laderen fjernede de uøskede poser, de blev samlet og brandt af bagefter. Faktisk i mit avatar (billede) er jeg i gang med at sætte tændsatsen(?), inden jeg fjernede de uønskede poser fra hylstret.
For hver 3. hummel var der en munitionsschlepper, og der var også lastvogne som bragte ammunition frem, så mon ikke det var sådan det foregik. De var jo et stykke bag fronten, så de behøvede ikke så mange "ready rounds"

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 8:54 pm 
Det var da en yderst interessant oplysning.
I Hummel var ladning 1-6 det normale, men flere krævede tilladelse fra højere sted.
Jeg er ikke klar over om der kan være fx. 7 ladninger i et hylster til en 15 cm på Hummel. Det forekommer mig at være mange. Omkring dette felt er litteraturen umådelig tavs. Man kan få oplyst tændingsrækkefølgen og se hele oliesystemet, men ammunition er der kun sporadiske oplysninger om.
15 cm hylstrene var højst 20 cm lange. Hvor mange ladninger kunne der være i sådan en kort fætter?
De havde som sagt 14 granater og 15 hylstre som beredskabsammunition. Det må vel så være rimeligt at antage, at der skulle være krudtposer svarende til dette antal.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 9:05 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Kan du ikke hitte noget omkring granater og drivladninger i en bog om artilleri? Hummel var jo en "standard" pjece der var blevet monteret på en undervogn.
Jeg kan ikke forestille mig, at de har lavet om på drivladninger m.v. blot fordi skytset bliver sat på bælter.

Se f.eks. Ian Hogg: German Artillery of WWII - måske er der et svar der.

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 9:29 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Lige mine tanker Lars, jeg fandt følgende, hvilket bekræfter at drivladningerne var inde i hylstrene:
Billede

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 9:33 pm 
Ja, dette viser at det er en god idé at bruge forum. :D
Jeg havde ikke tænkt på, at de kunne bruge identiske ladninger. Det er ikke altid tilfældet med trukne vs. selvkørende, men der var et svar: Ladning 1-6 lå i hylstret. Ladning 7 og 8 lå i en metalbeholder. Nr. 7 i en rørformet silkepose 21,5 cm lang og nr. 8 i en flad rund pose ca. 17,5 cm i diameter. Nr. 7 blev brugt i stedet for 1-6 og når nr. 8 (højeste) skulle bruges, bestod ladningen af nr. 7+8. Vi må så konkludere at 1-6 var på køretøjet og 7+8 i medfølgende ammunitionskøretøj. Måske lå der et sæt i venstre side hvor vi jo ikke rigtig kender monteringen. :?:
Da nr. 7 var 21,5 cm lang, må 1-6 være kortere og passer derfor i hylstret.

PS. Jeg ser nu at John har lagt en instruktiv tegning op.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 9:42 pm 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: man maj 10, 2010 5:21 pm
Indlæg: 22
Uden at være ekspert på nævnte køretøj, vil jeg da gerne som gammel artillerist give et bidrag til emnet:

Hvis der findes et hylster med indbygget fængrør, er det mest sandsynligt at ladningerne ligger som en pølse omkring fængrøret. Fængrøret forsætter normalt inde i hylsteret, i hele dets længde.
Taktisk anvender man helst højste ladning, da dette sparer et besætningsmedlem for at fjerne ladninger under anvendelsen af Haubitsen.
Variation af skudafstanden udføres ved hjælp af højdestillingen, istedet for at ændre ladningen.
Endelig vil fjernelsen af en ladning, betyde at denne skal opbevares et sted/ af nogen. Dette udløder flere problemer....ladningen skal fjernes, den skal opbevares tørt og uden mulighed for at blive antændt...og endelig skal den udleveres igen på et tidspunkt. Det er noget rigtigt bøvl under feltforhold.

Den gode illustration lige før mit svar, gør egentlig mit svar overflødigt, men nu var det skrevet.

Rene


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 9:54 pm 
I tilfældet Hummel var nr. 7 og 8 noget man helst ikke brugte så meget, da levetiden for løbet blev reduceret markant. Der måtte højst skydes 10 skud i serie og skydningen skulle indføres i skytsets logbog. Der var 7 mand på køretøjet, så der var en mand til at pille ladningerne ud.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 9:59 pm 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: man maj 10, 2010 5:21 pm
Indlæg: 22
Det giver mening, vi har/havde samme problemer med 109-erne når der skydes med ladning 8: ekstra slidtage på rør og øvrigt hydralik. Sjovt at dette emne dukker op, jeg havde ikke regnet med at skulle bruge den artilleristiske viden efter 12 ås fravær fra våbengrenen.

Har du en hummel i produktionslinjen?

Rene


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 10:32 pm 
Nej, der ligger ganske vist 3 Hummel og en Munitionsträger, men jeg venter på det store 3-bindsværk på Pz. IV og køretøjer med Pz. IV undervogn. Det udkommer først i 2013, men så er der jo så meget andet at tage sig til. De to bind på StuG III var fantastiske og særdeles grundige, så alt på Pz. IV ligger stille til bøgerne kommer.
Det var fordi Carsten Cronqvist lige har bygget en Hummel, at undersøgelserne kom i gang, for de sæt der er kommet hidtil, har flere løsninger på venstre side. Så opdagede jeg, at faglitteraturen var underlig tavs om det og ammunitionsopbevaringen. Vi har været inde på det i en tidligere tråd.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 10:34 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Her er et billede fra den tidligre tråd om Hummel:

Billede

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hummel
Indlæg: man dec 05, 2011 10:43 pm 
Her er resten hvor vi kan se hvordan ladning 1-6 lå.
Billede

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team