IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors apr 18, 2024 2:09 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Brunering
Indlæg: søn feb 02, 2014 8:57 pm 
Er der nogen der kender til en færdig farve til brunering?
Ikke Gun Metal, men den brunlige metalliske farve som våben har. Det gælder også den varmebestandige maling som tyske kanonløb fik påført som grundmaling.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: søn mar 16, 2014 12:09 pm 
Offline
Udprægede grater
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jun 03, 2005 1:23 pm
Indlæg: 33
Uha Bjørn - her træder du i et næsten umuligt emne.

Brunering menes at have være anvendt så langt tilbage som vikinge tiden. Dengang som et biprodukt af at smeden kølede våben i salt holdigt vand. (brunering er i realiteten en MEGET mild rust - derfor også navnet brunering, brun)

Senere teknologi har ledt til andre salte i kølevæsken der giver en mere blå eller næsten sort farve (heraf det engelske Black Oxidazation)

Summa der findes temmelig mange salte ser anvendes til brunering og dermed lige så mange farver.
Så tænker jeg blot på debatterne om RLM farver og deres varians gennem krigen, og foreslår derfor du vælger dig netop den standard farve du syns om og holder hårdt på at du har sammenlignet med fotos og er sikker på nuancen :-)

ærligt jeg tror ikke på der findes et eksakt svar

_________________
Halv tomme tossen !


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: søn mar 16, 2014 12:21 pm 
Man kan gøre det mere indviklet end det er. :mrgreen:
Jeg har en erindring om, at der er en farver der hedder i retning af Burnt Metal. Ja der er alle mulige indviklede måder at gøre det på, men skal man bare male et maskingevær, gider jeg da ikke sidde og blande mig frem til en farve.
Ud fra den mangel på relevante svar, må jeg konkludere, at folk simpelthen ikke maler deres våben eller maler dem i en ukorrekt farve, eller hvad? :twisted:

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: søn mar 16, 2014 12:29 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Jeg plejer at grunde mine med matt sort og drybrush "gun metal grey" fra Vallejo let hen over. Jeg er rimelig tilfreds med dem, selv.

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: søn mar 16, 2014 12:45 pm 
Jeg er ude efter en farve der også indeholder det brunlige skær som våben jo har.
Flyfolkene må da bruge et eller andet når de maler jetudstødninger, og jeg har en erindring om at have set en farve som kunne bruges.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: søn mar 16, 2014 6:49 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Jeg mener at have læst at nogle modelbyggere bruger mat sort (emalje), sammen med fortyndet Burnt Sienna (oliefarve), for at få denne virkning frem. Men hvor tydeligt vil du have det skal kunne ses?


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: søn mar 16, 2014 6:57 pm 
Niels Helge Rønkjær skrev:
Jeg mener at have læst at nogle modelbyggere bruger mat sort (emalje), sammen med fortyndet Burnt Sienna (oliefarve), for at få denne virkning frem. Men hvor tydeligt vil du have det skal kunne ses?

Bjørn skrev:
Ja der er alle mulige indviklede måder at gøre det på, men skal man bare male et maskingevær, gider jeg da ikke sidde og blande mig frem til en farve.


Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: fre mar 21, 2014 9:41 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Jeg havde hæftet mig ved at du IKKE gider at blande farver. Men jeg tror du får svært ved at komme uden om det, hvis du absolut vil give et våben et skær af brunering. Når Alexsandersen så fortæller at brunering er en meget mild form for rust, så kunne indholdet fra et produkt som f.eks. Rustall måske gøre det. Det består jo af 4 små flasker, hvis indhold skal kunne give modeller forskellige varianter af rustudseende.

Ellers så har AK Interactive lavet en chipping color, som jeg selv er ude efter. Og ud fra det eksemplar jeg har set på nettet, virker det som der er tale om en rødlig nuance?

På den anden side så falder det måske i katagorien af fiduskunst, hvad du jo heller ikke går ind for...... :mrgreen:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: tirs apr 08, 2014 9:52 pm 
Niels Rønkjær har fundet nogle farver der kan være interessante. Det er fra Lifecolor i deres Tensocrome- serie. Der er både en Burnt Brown og en Burnt Blue. Det kunne være brugbart, for brunering var tidligere som navnet antyder, en svagt brunlig finish. Nu er det mere blåligt metallisk.
Har nogen af jer erfaringer med omtalte farver, så sig endelig til.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Brunering
Indlæg: fre maj 09, 2014 11:11 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Prøv om ikke Tamiya xf84 rammer den nuance du søger

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team