IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 6:36 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dragon Panther ausf D
Indlæg: tors jun 05, 2014 7:34 pm 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: man okt 07, 2013 4:43 pm
Indlæg: 96
Geografisk sted: Albertslund
Denne vogn er lige blevet færdig....

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Bemærk det er for en gangs skyld en damecykel der er blevet stjålet - en Tamiya Herre model der er ombygget :-D
Billede
Billede

Hilsen Lars

_________________
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: tors jun 05, 2014 7:45 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:27 am
Indlæg: 420
Geografisk sted: Vordingborg
Hej Lars :D

Flot Panther, Hvilken enhed brugte den kampvogn du har bygget, der er jo ikke tårn eller enhedsmærker på vognen.

Rediger indlæg:
(Undskyld jeg har lige set de mikroskopiske "425" på kommandør-lugen).

Hilsen
Kjeld


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: tors jun 05, 2014 8:02 pm 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: man okt 07, 2013 4:43 pm
Indlæg: 96
Geografisk sted: Albertslund
Hej Kjeld.
Jeg har taget Dragons manual for givet og iflg den er den fra 1./Pz. Rgt 24, Frankrig 1944. Men jeg vil bestemt ikke sværge at det er sandheden :-D

/Lars

_________________
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: tors jun 05, 2014 8:22 pm 
Lars R. skrev:
Hej Kjeld.
Jeg har taget Dragons manual for givet og iflg den er den fra 1./Pz. Rgt 24, Frankrig 1944. Men jeg vil bestemt ikke sværge at det er sandheden :-D

Det var en fornuftig disposition, for Pz.Rgt. 24 tilhørte 24. Pz.Div. og de var på Østfronten i hele 1944: Nikopol, Karpaterne, Galizien, Narew, Dukla-passet, Budapest og Slovakiet.
Fed øse forresten. :) Jeg har dog også mine tvivl om dateringen, for den udgave du har bygget, kørte af båndet i første halvdel af 1943, og Ausf. D blev ikke lavet efter september, så der er noget der ikke stemmer.
Nu er der nok nogen der vil falde over mig og påstå at det er af mindre betydning, når bare den er godt lavet. Intet kunne være mere forkert og det ved jeg at Lars giver mig ret i. Det er jo en del af hobbyen at få de små ting, så som korrekte mærker, helt i overensstemmelse med hvordan det var.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: fre jun 06, 2014 12:20 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:27 am
Indlæg: 420
Geografisk sted: Vordingborg
Hej Lars :D

24 Pz Rgt. Det havde jeg aldrig gættet. Gættede på den var fra Pz.Abt 51 eller 52.

Jeg troede bare at din Panther var fra slaget om Kursk, hvor Pantherne anvendte et sløringsmønster magen til den du har brugt på din model.
Da din Panther har røgkastere, og tidlige vejhjul, så var jeg af den opfattelse at den er en af de første Panther
der blev produceret. Enhederne modtog de første Panthere januar-april 1943.

hilsen
Kjeld


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: fre jun 06, 2014 9:08 am 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: man okt 07, 2013 4:43 pm
Indlæg: 96
Geografisk sted: Albertslund
Hej med jer og tak for de pæne ord.

Mit problem, generelt når jeg bygger, er at jeg gerne vil efterprøve at fx min Panther rent faktisk var fra 24 pz. Rgt i frankrig. Men det er, for mig, totalt uoverskueligt at komme ind på livet af den niche i hobbyen nemlig researchen. Jeg er rigtig glad når der er nogle der hjælper med at sparke mig i den rette retning. Jeg fornemmer at i der ydrer sig klart om en vogns autencitet har læst og samlet litteratur i årevis og er super godt inde i stoffet - og det nyder jeg at lære af, men det er svært for mig selv at komme frem til disse konklusioner da jeg simpelthen ikke har den nødvendige viden.Jeg aner ikke hvor jeg skal starte ud over Wikipedia :-D. Hvilket også har og vil medføre at jeg får bygget vogne som ikke holder helt historisk set.

Er der litteratur i kan anbefale som en indføring i den tyske panserverden? Et godt sted at starte måske?

/Lars

_________________
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: fre jun 06, 2014 1:26 pm 
Opbygningen af et håndbibliotek er jo noget der tager mange år og koster en formue. Det er nu også meget givende og det er jo altid rart hvis man kan hjælpe andre med oplysninger. Ib kalder det "vidensdeling" og det er jo nærmest en pligt når man er medlem af en modelforening. Mit bibliotek bruges efterhånden mere til oplysninger for andre end for mig selv. :) Har du fremtidige projekter af den karakter, så meld ud og jeg vil gerne forsøge at hjælpe. Jeg formoder, at hvis du sætter det på forum, vil der komme svar fra flere medlemmer. Angiv kun tid og sted hvis du er helt sikker.

Jeg vil nu gå over i det som Ib kalder "seksuel omgang med insekter".
Et 3-farvet skema på en Panther D er usædvanligt. Jeg har dog en russisk bog om Panther D ved Kursk, der giver eksempler på dem, selv om netop det mønster ikke er med, men lidt kunstnerisk frihed skal der da være plads til. :P De fleste var kun forsynet med grøn sløring.
Man skal jo nok være ret skeptisk over for fabrikanternes angivelser og en Panther D i 1944 ville nok være ret medtaget når man tager i betragtning hvor længe den har "levet". Den gennemsnitlige levetid for et tysk køretøj var kun ca. 3 uger :shock:

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: fre jun 06, 2014 1:39 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
Den gennemsnitlige levetid for et tysk køretøj var kun ca. 3 uger


OMG! Så ER det jo fiduskunst med alle de afskalninger og rust der løber i stride strømme!

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Dragon Panther ausf D
Indlæg: lør jun 21, 2014 9:33 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Klart nok! Var de måske ikke køretøjer fra tusindsårs riget? :mrgreen:


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team