IPMS.DK
http://www.ipms.dk/forum/

Ny M-10; man krydser fingre
http://www.ipms.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=4226
Side 1 af 1

Forfatter:  Michael Dubré [ lør okt 25, 2014 8:32 pm ]
Titel:  Ny M-10; man krydser fingre

Forhåbentlig med et nyt tårn - plz plz - ellers er det faktisk ligemeget ...

Billede

Forfatter:  John Berwick [ lør okt 25, 2014 10:24 pm ]
Titel:  Re: Ny M-10; man krydser fingre

sakset fra hobbyeasy.com:
http://www.hobbyeasy.com/en/data/i2bcpa ... jaea5.html

"Feature :

1. New molded part of upper hull, turret, transmission cover etc

2. Cartograf decal and photo etched included

3. Reproduction of M10 “Early version" turret"

John

Forfatter:  Michael Dubré [ lør okt 25, 2014 10:40 pm ]
Titel:  Re: Ny M-10; man krydser fingre

Berwick - Man begynder jo at ryste på hænderne ... Tænk hvis det var lykkedes dem .. man tror det jo næppe ... :-)

Mich

Forfatter:  John Berwick [ søn okt 26, 2014 12:18 am ]
Titel:  Re: Ny M-10; man krydser fingre

Ja, det ville være fantastisk!

John

Forfatter:  Niels Helge Rønkjær [ tirs nov 25, 2014 10:12 pm ]
Titel:  Re: Ny M-10; man krydser fingre

Så kan det være de måske denne gang også kommer med den korrekte engelske M10, som bekendt blev til Achilles. Den havde jo dieselmotor og ikke benzinmotor. Skal en engelsk M10 laves på de gamle udgivelser, kræver det enten en krydsning mellem et Achilles og M10 tidlig sæt, for at bytte løb og tårnkappen ud, eller en investering i drejet løb og resintårnkappe, fra en tilbehørsproducent. Kunne jo være rart at slippe for den slags ekstraudgifter.

Jeg har også set en fantomtegning i deres nyeste katalog, der taler om en M36B1 :) Ville heller ikke være helt dårligt at se en ny udgivelse af. Italeris bedagede er jo komplet blottet for interiør i undervognen og det åbne tårn. Eduard lavede ganske vist et heftigt ætsset for at udligne denne mangel. Men nu har æts aldrig været det store sus for mig, selvom jeg købte det, sååå......

Kampvognen gjorde faktisk 2VK med, selvom nogle historikere påstår andet. De billeder jeg har, taler dog først om operativ insats i de sidste krigsmåneder.

Forfatter:  Kjeld Pedersen [ ons nov 26, 2014 11:26 am ]
Titel:  Re: Ny M-10; man krydser fingre

Hej Niels

Academy M10 model har hele tiden været den korrekte diesel udførelse,
som blev ombygget til Achilles. Brugt af det danske forsvar som Panserjæger M10.
Problemet med Academy M10 serie var diverse vinkler på undervogn og tårn,
som nu forhåbentlig er blevet rettet på deres nye model.

Det var AFV CLUB der lavede noget kludder med deres M36 Jackson,
hvor de gav os et diesel motordæk, istedet for det korrekte benzin motordæk.

Billeder af Academy`s nye M10 med Koreansk tekst :D
http://mmzone.co.kr/mda/docview.php?id=405
Og den nye M36B1
http://mmzone.co.kr/mda/docview.php?id=406

Diverse M10 model anmeldelser:
https://www.scalemates.com/products/rev ... 0Destroyer

hilsen
Kjeld

Forfatter:  Michael Dubré [ ons nov 26, 2014 9:34 pm ]
Titel:  Re: Ny M-10; man krydser fingre

Hej ..

For lige at runde et par hjørner af:

Academys skrog var lidt for smalle - (2 eller 3mm) og de var en kende for høje. Chassiset var - så vidt jeg ved ok.

Det var især tårnene på både Academys og AFV-Clubs der var helt i skoven. Academys var for smalt og for langt (og kontravægtene var et mareridt) - AFV-Clubs var for bredt og for kort - Det var faktisk så markant at hvis man havde et af hvert kunne man nemt tro at der var tale om forskellige varianter .... og hvis man troede at man kunne afhjælpe problemet ved at anskaffe sig Legends erstatningstårne var man gået galt i byen - for disse var kopier af AFV-Clubs.

(Ud over tårnene håber jeg at de også har fået bedre styr på opmagasineringen af ammo)

AFV-Clubs M36 var - som Kjeld skriver - en dieseldreven udgave. Det var selvfølgelig en bommert - for de fleste ville nok have ønsket sig en benzindreven, som jo var indsat i Europa. Men der var jo altså faktisk en M36B2 - baseret på M4A2 - som var dieseldreven (2 stk Detroit 6.71) (Sidstnævnte blev faktisk produceret i større antal end B1)

Derfor:
M36 - Skrog M10 og Chassis M4A3
M36B1 - Skrog og Chassis M4A3
M36B2 - Skrog M10A1 og Chassis M4A2

Mich

Forfatter:  Niels Helge Rønkjær [ tirs dec 02, 2014 6:55 pm ]
Titel:  Re: Ny M-10; man krydser fingre

Hej begge

Vedr. M10: jeg fik nok ikke skrevet indlægget helt som jeg mente det. Hvis du vil lave en dieseldrevet M10 i en engelsk udgave med 76mm kanonløb, altså som de havde dem før de begyndte at forbedre dem med deres 17 pdr., så vil det kræve en krydsning af tårndelene mellem den sene amerikanske udgave og Achilles sættet. Achilles sættet's undervognsinteriør er jo heller ikke korrekt, da ammo er amerikanske 76mm tubes, som ikke var i stand til at tage de længere og sværere 17 pdr. granater.

Denne engelske pre-Achilles udgave lavede Accurate Armor i sin tid, men den er bare aldrig blevet udgivet i plast.

Men godt at se billederne af de forskellige rammer af M36B1 versionen. Desværre vokser træerne stadig ikke ind i himlen; ikke alle rammer er new toolling. Selvom tårnhækkens overflade har fået flere detaljer, har de endnu engang lavet beholderen til tårnammo'en forkert: der sad 5 granater i den ene side og 6 i den anden. Og ikke 6 og 6. I det mindste hvis vi snakker 2VK. De M36 som indgik i Syd-Korea's våbenarsenal, i hælene på Koreakrigen, (med varmekappe på løbet, som også er en del af sættet) kan evt. have fået en opgradering af antal granater i tårn. Og hvis M36 stadig findes på museum i Syd-Korea, ville det forklare hvorfor alle plastproducenter indtil nu, har lavet det forkert, da de sandsynligvis har taget billeder af disse eksemplarer, til deres modeller.

Radioerne er stadig også de forkerte: de skal have en firkantet, model SCR-610, jfr. Squadron's M10 walk around, som er den kilde jeg gør brug af. Og ikke de aflange SCR udgaver. Og igen; i en 2VK udgave. Om koreanerne fik installeret noget andet i deres køretøjer, efter 1953, ved jeg ikke :?

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time [DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/