IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 9:50 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Det stolte skiv 'Elsie'
Indlæg: man feb 09, 2015 5:53 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Kender I det? Når venner og bekendte henvender sig og siger - kan du ikke på en eller anden måde hjælpe med den her model? Den er gået i stykker - kan du ikke lige lime den...?

Det har jeg efterhånden prøvet rigtigt mange gange. Men med denne her kom vi lige ud i periferien af det jeg gør så meget (intet!) i. En model af et træskib! Historien om skibet var den, at det var en model præsenteret til en navngiven medarbejder i en større koncern i 1975. Med fin graveret messing plaquette og hele molevitten.

Uheldigvis havde de knap fyrre år der er gået siden taget en del af glansen af 'St. Gertrud' måtte jeg sige. To master var knækket og så lå der et tykt lag skidt over hele modellen. Så det...

Det var om at tænke kreativt. Hele rigningen på 'skivet' kunne jeg jo ikke adskilles på nogen måde, da det jo var bundet med bittesmå knuder, der også lige var limet for at sikre, at det ikke kunne adskilles! Der var ikke et skattekort inden i masten skal det lige siges, hvis du ellers forstår en Tintin henvisning ;-)

Det var ikke muligt at lime knækket direkte, så jeg var sgu ved at opgive ævred. Det var komplet umuligt at sætte det sammen OG i spænd for at sikre at det bare blev nogenlunde lige. :-(

Løsningen blev at save masterne over to steder omkring knækket! Derefter blev de knækkede dele limet sammen og slibe/fylde samlingerne så pænt som muligt. Når samlingerne var tørre blev der boret hul på den lange led med et to millimeter bor, så der kunne presses et to millimeter messingrør igennem. Tilsvarende huller blev boret i maste enderne og så kunne det hele samles i en lige enhed - omend med besvær da rigningen jo ikke løb nogen steder - den var stram! Hvor der er vilje er der dog vej. Resultatet blev at samlingerne kun lige kan anes og de blev så skjult med lidt bejdse og interiør olie. Jeg havde oprindelig tænkt i et rør udenpå, men det ville se bøvlet ud og en helt ny mast - ja god fornøjelse siger jeg bare!

Derefter og mange vatpinde senere står resultatet klar. De nikotingule sejl kunne jeg dog ikke gøre noget ved. De er så sarte, at bare det at kigge på dem kan rive dem itu!

En anderledes weekend! Men et fint håndværk af den oprindelige bygger må jeg sige. Mange fine detaljer med taljer, reb og hvad ved jeg - inden jeg roder mig ud i for mange skibs udtryk jeg ikke aner en disse om. Min morfar roterer sikkert ude i Øresund! Han var sømand - jeg er landkrabbe.

Her er lidt hurtige snaps af 'Elsie'.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Hvis man kigger efter her kan man se samlingen som det lidt lysere 'hak' midt i billedet på masten.


mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Det stolte skiv 'Elsie'
Indlæg: tirs feb 10, 2015 10:54 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Sundt at komme udenfor 'comfort-zonen'... Nydeligt arbejde i øvrigt - både reparation og rengøring...

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team