IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 6:47 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: P-47D 25 RE "Miss Fire"
Indlæg: tirs sep 29, 2009 10:48 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Et farvel til årets DM har heldigvis ikke betydet et farvel til modelbyg. Alt imens jeg stille og roligt er ved at gå kold på min lille Invader, har jeg fundet min 1/32 T-bolt frem fra gemmerne. For at være sikker på, at jeg også går kold på den, har jeg beluttet at tilføje nitter på krop og vinger med MDC's revet tool; d.v.s. at samtlige nitter, hver og en, er trykket i hånden - ikke noget med Rosie the Riveter her!
Det er meget tidskrævende, men jeg tror det vil vise sig at være det værd.
Det har været lidt svært at fange resultatet på foto, men nedenstående giver en ide om omfanget af opgaven...

Skalategningen er Richard Caruna's fra et ældre nummer af SAMI

Til sammenligning ligger den 'ubehandlede' fuselagehalvdel nederst...
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

_________________
Henrik Stormer


Sidst rettet af Henrik Stormer fre nov 20, 2009 4:28 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: tirs sep 29, 2009 4:05 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Flotte billeder, Henrik. Men hvis du nu havde undladt at zoome så voldsomt ind, havde man måske i højere grad bedre have kunnet fornemme at det drejede sig om P-47D. Selvom det her er nitterne, der er i fokus :lol: :wink:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: tirs sep 29, 2009 4:59 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Kære Niels

Det er jo fløjtende ligegyldigt om du kan se at det er en P-47D, en Messerschmitt eller en B-52'er!! Dem der læser indlægget har jo nok en ide om størrelsen på modellen og det deraf følgende arbejde med nitterne. I min verden giver dit indlæg - heller ikke dette - ingen mening :shock:

MEN hvis jeg nogensinde kommer videre end til nitterne lover jeg, at jeg vil bringe fullsize billeder af modellen, således at man kan se hvad det drejer sig om UDEN at læse overskriften.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: ons sep 30, 2009 5:23 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 10:37 am
Indlæg: 97
Geografisk sted: Vordingborg
Hej Henrik

bare inden du er færdig, og dermed vel også indlagt, på en lukket afdelling, for nitte tællere HO HO HO HO (det var en joke) gider du så ikke smide, et billede på her, af sådan en nittelavningsbedims :D

med venlig hilsen Martin Røpke


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: ons sep 30, 2009 9:51 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Stormer skriver: - For at være sikker på, at jeg også går kold på den, har jeg beluttet at tilføje nitter på krop og vinger med MDC's revet tool; d.v.s. at samtlige nitter, hver og en, er trykket i hånden - ikke noget med Rosie the Riveter her!

Velkommen til Stormer i nitte-klubben fra én der for længe siden er gået kold i at imitere nitter. For et halvt års tid siden købte jeg en Trumpeter "hjul-riveter" hos Stoppel. Så ja, trangen til at fremstille nitter melder sig af og til. Trumpeter-værktøjet er dog forblevet i pakningen. For tiden er den "blevet væk", da jeg har ryddet op i alle mærkværdige ting og sager, som nu vanskeligt lader sig genfinde.
Tidligere har jeg som nævnt anvendt en "hjul-riveter". Den blev dog nærmest brugt som måleinstrument, hvorefter jeg forsøgte at lave hullerne pæne ved brug af et 0,4 mm bor. Det blev uoverskueligt og forblev derfor på eksperiment-stadiet.
Stormer skriver, at hver enkelt nitte skal fremstilles manuelt. Mit spørgsmål er derfor, hvordan det lader sig gøre at præge nitterne med præcis indbyrdes afstand - og på række..?

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: ons sep 30, 2009 11:28 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Hallo, jeg tæller ikke nitter! Jeg laver dem bare...

Tjek http://www.shopcreator.com/mall/productpage.cfm/ModelDesignConstruction/_E32005/54282/Rivet%20maker%201%2F32%20SCALE

MDC laver nogle rigtig flotte ting til rimelige penge og yder god service - highly recommended!

Radu Brisan laver en nittehjul som også ser meget interessant ud... http://www.radubstore.com/

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: tors okt 01, 2009 8:47 am 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Ja ja, så kom det frem - du snyder altså! Og her gik jeg og troede at du først borede et lille hul, hvorefter du stak en nitte igennem for så at bruge dit popnitteværktøj og brække spidsen af. Ak ja. På den måde kan modellen da sagtens være færdig om 14 dage.... :wink:

mvh

EL P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: tors okt 01, 2009 11:14 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
her gik jeg og troede at du først borede et lille hul, hvorefter du stak en nitte igennem for så at bruge dit popnitteværktøj og brække spidsen af


Tja, den teknik prøvede jeg da jeg lavede min B-52H i 1/24 fra Vintage Fantasy Production. Det virker også fint, men jeg må tilstå at jeg ikke gider at afsætte en hel weekend til sådan et projekt igen :mrgreen:

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: lør okt 03, 2009 3:37 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg har netop modetaget Lifelike Decals fra victorymodels.com. De er usædvanligt smukt trykt - tynde og alt det der!
Arket glider nu diskret ned i den efterhånden ret fulde æske med P-47 dele :lol:

Når jeg får lidt mere tid vil jeg prøve at fotografere sæt plus aftermarket goodies og løbende anmelde dem efterhånden som byggeriet skrider frem. Indtil videre har jeg købt mig fattig i stort set alt hvad Mastercasters laver til T-bolten, et fint cockpit fra Avionix samt en ting eller to mere...

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: man okt 26, 2009 6:27 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Da min hjemme pc desværre er gået (meget) i stykker kommer det pt til at knibe med at vedhæfte fotos, men status er som følger:

Jeg er omsider færdig med at lave nitter. Det var et kæmpe arbejde, men jeg tror det vil vise sig at være det værd i den sidste ende.

Jeg har nu kastet mig over hjulbrøndene, hvor jeg har et par fine eksemplarer fra Mastercasters. Ja, det vil sige, de ser fine ud, men er desværre både for korte og for smalle. Man har tydeligt anvendt Hasegawa's originale del som master, men resinen er krøbet gevaldigt, da den skulle ud af formen. ØV!! Jeg har i stedet anvendt Hasegawas hjulbrønde, der såmænd også er meget meget fine, men desværre helt uden kabelføring m.v. som der er på Mastercasters (ubrugelige) del. Jeg har dog brugt Mastercasters som reference for kabelføringen og synes selv det ser meget bedre ud end den bare plasticdel.

Mastercasters hjulbrønd. Fint kabeltræk, men desværre uanvendelig:
Billede

Mit forsøg på at efterligne mesteren. Det er i hvert fald bedre end den bare plast...
Billede
Billede

PS Det er hjulbrønde til en P-47, Niels.... :wink:

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: ons okt 28, 2009 2:36 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Billede

Det havde selvfølgelig været oplagt, hvis dette indlæg havde været det første, men bedre sent en aldrig.

P-47D Thunderbolt Hasegawa
Decals fra Lifelike
Drytransfers fra Hobbydecal
12.7 løb i messing fra Hasegawa
Hjul og understel fra Mastercasters
Åben cowling fra Mastercasters
Hjulbrønde fra Mastercasters
Cockpit fra Avionix/Black Box

Som det ser ud lige nu, så er indkøbene fra Mastercasters nok ikke de bedste jeg har gjort.

More to come...

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: søn nov 01, 2009 9:11 am 
De hjulbrønde har du da fanget rigtig godt.
ser frem til flere WIP skud

Staffan


Top
  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: tirs nov 03, 2009 3:27 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Der fifles ivrigt men ikke særlig hurtigt i denne uge. Denne formiddag er således gået med at rense og tørsamle cockpittet fra Avionix.

Jeg har været lidt utilpas ved at gå i gang med netop dette cockpit, i det jeg formentlig er verdensmester i Danmark til at få netop Avionix/Black Box cockpits til at sidde skævt eller det der er værre.
Det lader dog umiddelbart til, at dette cockpit er rimeligt nemt at gå til. Der har ikke været luftbobler eller skævheder af betydning, og detaljen er langt Hasegawas overlegen, hvilket da også helst skulle fremgå af nedenstående fotos.

Det ville afgjort være nemmest at male gulv, sider og ender for sig for dererfter at samle det hele, men det har jeg altså ikke turdet løbe an på. Jeg har valgt en salomonisk løsning og samlet gulv og styrbord sidepanel samt forenden. De resterende to paneler passer rimeligt godt med resten, så jeg tager chancen.
Så vidt jeg på nuværende tidspunkt kan vurdere, så er det minimalt hvad der skal fjernes af materiale fra fuselagen for at få a nice tight fit (som de siger hos Eduard)... Apropos Eduard, så er der ikke skyggen af æts på denne model! Jeg har dog bestilt instrument decaler fra MDC.

Billede
Billede
Billede
Billede

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: ons nov 04, 2009 1:00 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Blod på tanden, jo jo...

Cockpittet grundet med Tamiya Fine Surface Primer (aerosol). Pre-shaded med Tamiya sort og high lighted med Tamiya yellow green XF 4.
Billede

Den fine pre-shading er nu pist væk :shock: Ah, måske ikke helt, men det bliver nu heller aldrig helt som jeg gerne vil have det. Farven er Humbrol 149. Thunderbolts bygget af Republic i Farmingdale og Evansville var malet en mørk grøn farve i cockpittet. Jeg synes HU 149 er et godt match. P-47'ere bygget af Curtiss var alm. interior green, men disse fly var af så lav kvalitet, at de aldrig blev brugt ved frontenheder.
Farven er lidt blegt gengivet her
Billede

Nu må vi så se om jeg formår at få lidt liv i den lidt kedelige grønne overflade

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: P-47D 25 RE
Indlæg: ons nov 04, 2009 2:50 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Henrik,
Gode billedere fra et spændende projekt. Det er godt at kunne følge med fra starten, så omfanget af detaljeringen står ganske klart. Keep it up.
MVH
Lasse


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team