IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 12:13 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: fre okt 15, 2010 8:38 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 11:25 am
Indlæg: 83
Geografisk sted: Skive, Denmark
Hej

Som det kan ses et andet sted på dette forum, er jeg i geng med at bygge en Japdpanzer IV - med alt for mange vejhjul efter min mening. Alle disse hjul skal jo males, og da jeg er doven anlagt, skulle det gøres på den nemmeste måde. Det betød for mig - airbrush. Jeg havde hørt om Eduards quickmask, men en hurtig forespørgsel hos Bjørn afslørede at han ingen havde på lager.
I min søgen efter maskering faldt jeg ved et tilfælde over en reklame for et produkt kaldet Quick Wheel. Quick Wheel fremstiller maskeringer til et hav af forskellige køretøjer.

I bund og grund er det en plade med huller til vejhjul og bæreruller. Pladen er ca 3 mm tyk og overtrukket med et meget tyndt lag folie - ala eduards mask. På nedenstående billede er Quick Wheel pladen og dagens testobjekter (hjulene er malet med Vallejo Panzer Ace 506 Dark Rubber. Da bærerullerne på en Jagdpanzer er "all steel" skal de ikke males med skabelonen.
Billede

Her er Hjulene sat på plads i skabelonen. Det ret tykke plade giver god støtte til hjulene og man kan sagtens vende og dreje pladen i hånden uden at hjulene falder af.
Billede

Så er hjulene malede.
Billede
Billede

Nu bliver det så spændende at se hvordan det færdige resultat bliver
Billede

jeg synes faktisk at det fungerede skide godt. Jeg må dog tilstå at jeg nok har forivret mig en del, for "gummi" malingen var vist ikke helt tør da hjulene kom i skabelonen. Det kan altså også ses på billedet. Det er IKKE den gule farve der er splattet ud. Næste gang vil jeg nok også reducere lufttrykket en lille smule.

Jeg kan ikke finde nogen ulemper ved denne form for maskering. Den er fremragende - og den kan sagtens anvendes igen.
Prisen blev - incl forsendelse ca 100 kr. Købt hos Quick Wheels egen internet forretning:
http://quickwheel.istore.pl/en,category ... wheel.html
Nå ja, Firmaet holder til i Polen. Forsendelsen tog kun et par dage og der var absolut ingen problemer overhovedet.

Mvh
Torben Nielsen


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: fre okt 15, 2010 9:39 pm 
Det var en instruktiv anmeldelse. Så fik vi fjernet de forbehold som vi havde, ud fra det vi hidtil har læst os til.
Jeg ser én umiddelbar ulempe, og det er brugen af forskellige slags maling. Fx. maler jeg gummiet med Vallejo Dark Rubber og køretøjet med Tamiya spray. Jeg har dårlige erfaringer med at påføre én type maling på en anden, i mit tilfælde en terpentinbaseret på en vandbaseret.
På den anden side virker det tiltalende, for jeg har 14 stk. Pz. III der med tiden skal have malet hjul, og det vil jo lette arbejdet i forhold til håndmaling.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: fre okt 15, 2010 9:56 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 11:25 am
Indlæg: 83
Geografisk sted: Skive, Denmark
Hej Bjørn

Jeg var i hvertfald possitiv overrasket over hvor simplet - og ikke mindst hvor hurtigt man kan male med Quick Wheel skabelonen. Ok, jeg var så også for hurtig da jeg helt klart skulle have ladet min rubber maling tørrenoget længere. Jeg tror måske også det kan være læsningen på de problemer du måtte have haft med at overmale med en anden type maling. jeg har læst at man skal lade maling tørre et par dage hvis man feks vil male med acryl over enamle maling, men har vist aldrig selv prøvet det.

Jeg glemte måske at nævne i produktbeskrivelsen, at skabelonen er tilpasset specifikke byggesæt, dvs at den skabelon jeg har købt er beregnet til Dragons panzer IV modeller. Der findes min 3 forskellige Stug III skabeloner, Tamiya, Dragon og Gunze/Dragon. Jeg har ikke ledt siderne igennem for at finde flere. Tanken er at hjulet skal sidde stramt i skabelonen, og det er det der gør at jeg synes den er genial. Man har alle hjulene samlet og kan vende og dreje dem efter behov. Skal man pege på en enkelt, måske, ulempe kan det være de de sidder så tæt sammen. Det kan resultere i at man får for meget maling på de omkringliggende hjul. Jeg tror nøgleordet er lavt lufttryk og små portionen af maling og så sørge for at rotere skabelonen.

mvh
Torben


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: lør okt 16, 2010 10:43 am 
Næh, det var ikke fordi malingen ikke havde fået tid til at tørre, 18 år må være tid nok, men der er malinger og wash der reagerer mod hinanden. Løser man dette problem, lyder det til, at det er et brugbart stykke værktøj.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: lør okt 16, 2010 9:44 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
18 år Bjørn, det er flot du kunne vente så længe. Forhåbentlig sad du ikke og så at det tørrede?
Torben findes det også til fly hjul? For det ser godt ud.
MVH Bo


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: lør okt 16, 2010 9:59 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 11:25 am
Indlæg: 83
Geografisk sted: Skive, Denmark
Tja, så vidt jeg kan se er det kun til panser/hjulkøretøjer - og vist kun i 1:35, men så meget har jeg heller ikke kigget på det.
Det slog mig egentlig også i aftes, at prisen måske ikke er så gunstig endda. Har man kun planer om at bygge en model af den pågældende type er skabelonen jo forholdsvis dyr, men har man som feks Bjørn og jeg selv flere sæt af samme type på lager er det en kanon investering. Måske man skulle købe et par skabeloner og så leje dem ud :D
Jeg skal i hvertfald have købt til Panther og Tiger, når jeg engang i mit næste liv skal til at bygge dem!

mvh
Torben


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: søn okt 17, 2010 12:18 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
Så fik vi fjernet de forbehold som vi havde, ud fra det vi hidtil har læst os til.


Vi? Jeg troede kun det var hobbyhandlere på Frederiksberg, der kunne anvende den form:

Citat:
The majestic plural (pluralis maiestatis in Latin) is the use of a plural pronoun to refer to a single person holding a high office, such as a monarch, bishop, pope, or university rector. It is also called the royal pronoun, the royal "we" or the Victorian "we". The more general word for the use of we to refer to oneself is nosism, from the Latin nos.[1] It is most commonly used to denote the excellence, power, and dignity of the person that speaks or writes.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Quick wheel - erfaringer
Indlæg: søn okt 17, 2010 4:45 pm 
Tja, hvad kan man ellers vente af folk der foretrækker et udenlandsk sprog: 1. person flertal.
Desværre er der ikke en smiley med en finger.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team