IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tirs mar 19, 2024 1:17 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: søn feb 27, 2011 1:16 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Broncos Staghound og Triumph MC skal danne basis for nyt dio. Det er sæt med de fineste plasticdele, jeg har set. Småt, småt & småt. Delene passer bare sammen. 12,7erne var ikke med sættet. Eller var der nogle gode ætsdele med. Fint klart plastic, der ikke er sat på endnu.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Så skal der bare males.
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: søn feb 27, 2011 6:13 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
hej Lasse

Det ser bare godt ud og der er mange fine detaljer.

Kan det passe at du også har tilføjet ledninger og kabler på MC'en?
Hvordan kan du komme til at male selv Staghound's tårn, for det ser godt nok meget komprimeret ud?

Ser frem til næste kapitel i historien :D :D

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: søn feb 27, 2011 8:44 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Ole,
'kablerne' er blytråd, der skal repræsentere bremsekabler og gaskabel. Tændrøret har også fået lidt blytråd.

Ole; maling af det indre tårn!! Lad os sige det på den måde...jeg sætter min lid til Tamyia og min double-action, herefter er det olie-terpentin wash - fine brush, and a steady hand! :mrgreen:

Tak for din respons!
mvh
lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: man feb 28, 2011 5:04 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Er helt enig med din vurdering af Bronco's MC, Lasse. Den er bare klasse :D

Et lille kritisk observation: hvordan planlægger du at den jerrycan på venstre bagskærm skal blive siddende på Staghound'en? For jeg kan ikke se at den på nogen måde er forankret til noget. De sad jo ofte i nogle holdere, der var svejset fast på køretøjerne - men en sådan kan jeg ikke se du har sat den i (kan bla. fåes i æts fra Eduard)

Superflotte 12,7'ere i øvrigt. Fra RBM eller Griffon Models?


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: man feb 28, 2011 5:55 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Niels Helge,
Denne dunk sidder fast med remme, der for deres del er ført gennem små øjer på skærmen - formoder jeg; billeder taler for denne løsning.
mvh
lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: søn mar 06, 2011 7:11 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej, så er der kommet farver på Staghound & MC. Det er mit 1. forsøg med doubleaction og vandfarver samt future. Det er gået forbløffende godt ude de store problemer, og future'en er overordentlig resistent mod opløsningsmidler, hvilket jo er ganske godt, når der skal washes m.m. Oppakningen er green stuff + blyfolie og kobbertråd. Undervogn og hjul har fået Pollyfilla med hvid lim-vand og farvepigment. Hvad synes I?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: søn mar 06, 2011 7:42 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Jeg syn's det ser "små-nice" ud. :D

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: søn mar 06, 2011 9:18 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Lasse

Jeg synes Staghounden er super - til gengæld synes jeg, at du har svinet Triumphen lidt for meget til; med mindre du altså er ved at lave et diorama med rigtig meget mudder.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: man mar 07, 2011 8:40 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Hej Lasse

Den Staghound er bare for fed! Hvilken farve har du anvendt? Den ser bare tilpas solbleget ud og weathering er bare spot-on og dækkene er helt perfekte :D

Til gengæld er jeg så enig med Peter at du har lige lidt for gavmild med mudder og pigment på MC'en, men det er vel til at rette op på.

Men før det bliver et ægte Lasseorama, så mangler der et par figurer, hvad har du planlagt og hvor er vi geografisk henne? Jeg burde måske kunne se det via divisionsmærkerne, men det har jeg bare ikke styr på..

PS. Fin detalje med lappen på pressingen/tæppet. :wink:

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: man mar 07, 2011 9:51 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Hej Lasse

Super modelbygning og detaljering/weathering. Måske har motorcyklen fået lige i overkanten, men en ordonnans-MC ligner ofte noget der er løgn i forhold til en panservogn fra en Rekognoscerings enhed.

Her kommer så lidt "fnuller". Undskyld nittetælleriet. :oops:

Staghounden er mærket som tilhørende 45th Recce regiment attached 7th Armoured Division.
Jeg kan dog ikke lige hitte 45th RR i nogen Orbat for 7th Armd Div. :?:
Og umiddelbart heller ikke at der var en AA-sektion i 45th RR efter 1943?

Kombineret med at nettet indikerer at 45th RR i 1944-45 var indsat i Burma kunne jeg være foranlediget til at tro at Bronco har kikset deres research.
Men, det skal siges, at jeg på ingen måde er ekspert og derfor kan tage fejl, og at det kun er relevant hvis dioramaet skal deltage i dokumentationsklassen ved DM. :!:

Triumph motorcyklen tilhører XXX Corps som 7th Armd. Div IKKE var en del af! 7th Armd Div var en "Independent Division", men de to enheder opererede i de samme geografiske områder i 1944-45, så et møde ville kunne have fundet sted. Igen kun relevant hvis det er dokumentationsklassen det gælder.

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: tirs mar 08, 2011 12:00 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Tak for den - endog overordentlige - flatterende kritik! Jeg vil give æren til min doubleaction-partner samt lugt fri maling, som jeg kan benytte i rare omgivelser, hvor fugten ikke driver ned ad væggene (kælderen). Malearbejdet er ligefrem blevet mere sjovt. Ole, malerarbejdet har bestået i; grunding med en hvid Vallejo, olive drab Tamyia med efterfølgende lysere grøn Lifecolour med lidt sandgult i - derefter lysnet med beige. Derefter 'future' og wash og mudder og pigments - i den rækkefølge Malingsforholdet har været på 'øjemål'.
MC'en er blevet 'renset'. Det ser unægteligt anderledes ud, når cyklen bliver forstørret fra 1/35 til 1/6.

Rent geografisk må det blive Normandiet, men som Lars skriver, så var der ikke en 45 recce i området. Nu må jeg indrømme, at jeg har sat mærkerne på efter, de oplysninger, som Bronco har givet på decalfronten. Det påstodes hér, at mærkerne tilhørte 11th Hussars, som skulle have været i Normandiet med 5 Staghounds AA, jf. 'War Wheels, British Armoured Cars In Europe - 1944-1945 by Peter Brown - Wimborne, Dorset, England'.

Jeg kan se nu, at hvis jeg havde udeladt '45' så havde den måske været mere spiselig. Dioet kommer ikke i dokumentationsklassen.

Jeg ville gerne kunne fremvise en afskudt/afbrækket Messerschmidt vinge, men den skal scratches, så.....

Tak for Jeres deltagelse....Det var rigtigt- små-nice!

mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: tirs mar 08, 2011 2:00 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Hej Lasse

Jeg har krattet lidt videre og der er åbenbart lidt forvirring omkring betydningen af tallene på RAC flashen (den grøn/blå firkant).
Tilsyneladende er der kilder der indikerer at 45 ikke refererer til den individuelle enhed, men blot indikerer det armoured recce regiment, der indgår i en armoured division. Og dermed at det er en generisk bemaling, hvor forskellen så ligger i divisionsmærket.
Referencen til 11th Hussars (The Cherrypickers) er der også uenighed om. Et sted fremgår det at 11th Hussars overgår fra 7th Armd. Div til at høre direkte under armekorpset umiddelbart inden invasionen, og senere flyttes tilbage til 7th Armd. Div. Et andet sted nævnes at 11th Hussars forlader 7th Armd Div allerede i november 1943. Tror der er mange forklaringer, men kan ikke gennemskue hvilken der er den rigtige.

Jeg kender ikke den kilde du angiver, men hvis du har et billede hvor man kan se fronten af en Staghound AA, så tror jeg selvfølgelig på det.

Alt dette ændrer ikke på at modelbygningen ser rigtigt godt ud.

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: tirs mar 08, 2011 3:26 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Lars,

Jeg har kigget på dette site for at se, hvem, der havde hvilke køretøjer:

http://www.warwheels.net/BritACsInEurope44_45BROWN.html

Det fremgår heraf, at 11th Hussars havde 5 Staghounds AA

Her har jeg kigget på, hvor 11th Hussars var hvornår.

http://www.warlinks.com/armour/11_hussars/11huss_44.php

Det ser ud til, at de i hvert fald var med ved Villers Bocage, hvilket også fremgår af deres Battlehonors, jf. http://en.wikipedia.org/wiki/11th_Hussars.


Med venlig hilsen Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: tirs mar 08, 2011 4:52 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Enig i at 11th Hussars var med ved Villers Bocage og såmænd også at de var udstyret med Staghound AA, men de var ikke en organisatorisk del af 7th Armd Div i Normandiet, hvilket også fremgår af tabel 7 i din første reference.
De var direkte underlagt XXX Corps, der så uddelte dem i OPCOM/OPCON af de forskellige divisioner efter hvor korpset mente de kunne gøre størst gavn. (Se WarDiaries for 12-13/6, hvor det fremgår at 11th Hussars "came under 7th Armd Div"). Eller de blev indsat direkte af korpset som nævnt under 11/6 til forskellige opgaver.

Spørgsmålet er så, om det er divisionsmærket der er forkert i forhold til operationerne i Normandiet, idet det næppe er sandsynligt at man ville male divisionsmærker på når man bliver midlertidigt underlagt en division. Så burde der måske snarere have været XXX Corps vildsvin på den venstre forskærm?

Lad os ikke bruge mere tid og kræfter på dette. Du har fulgt Broncos anvisninger og så er den ikke længere.
Modellen er fremragende lavet og ved ikke at stille op i dokumentationsklassen slipper du for at bevise at "sådan var det".

Tak for at vi måtte følge med i processen. Jeg glæder mig til at se dio'et i fuldt færdig form.

mvh.
Lars

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Staghound AA + Triumph MC
Indlæg: tirs mar 08, 2011 4:58 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Lars,
Under alle omstændigheder så lærer jeg jo noget om britisk organisering gennem din viden. Noget som jeg ellers ikke har forstand på. Tak for din indsats for at sætte mig ind i stoffet.
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team