IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 3:20 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 92 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
 Titel: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: man okt 31, 2011 1:22 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Jeg må modstræbende indrømme at jeg godt kan se en ide i at uddele guld, sølv og bronze ’præmier’ til deltagerne efter en forudbestemt skala i stedet for 'kun' en 1. 2. og 3. plads. Det giver især mening når modellerne er så lige som de er. Det er et princip der har været anvendt i årevis i England og de seneste år ved C4.

Jeg forestiller mig ikke at der skal uddeles de samme plaquetter til dette som vi gør nu. Det vil være alt for dyrt – det skal være noget mindre og mere symbolsk. Så kunne vi evt. nøjes med at uddele DM til hovedkategorierne – Fly, Militær, Biler, Flydio, Mili dio, Figur dio, Andet. DM vinder ville så være den bygger med højest point i kategorien. DM vinderen kan så få en plaquette som vi kender.

Et eksempel kunne være klasse A1 ved DM i år. Her vinder Albert 1., 2. og 3. plads som det er nu.
http://www.ipms.dk/DM2011/A1_2011.htm

Tænkt eksempel. Albert vinder DM for højeste pointscore i fly. Der udeles guld til model 10 og 9. Sølv til 11, 15 og 6. Bronze til 7 og 8. Tildelt efter de point modellen har fået.

Der skal ikke laves om i klasser. Der skal ikke laves om i pointskalaer. Der skal ikke laves om i udvælgelse. Kun tildeling af ’præmier’. Det skal være en balancegang mellem at opnå et niveau – men det skal heller ikke være en default udlevering. Langt flere vil få anerkendelse for modellerne og blivet hevet til præmieoverrækkelse. Fremsynet? Genialt? Helt ude i hampen? Bedrøveligt? Faktum er, at der var dobbelt så mange modelbyggere ved C4 som der var ved DM... Lige på den anden side af broen! Det er ikke juniorer vi snakker om her.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: tirs nov 01, 2011 11:24 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Hvorfor ikke prøve noget nyt, inden DM i Valby bliver noget der VAR engang i fortiden.
Det meget tætte ræs i mange af klasserne er fordi der er så mange rigtigt gode modeller - så der skal være flere der går hjem med en god
oplevelse i maven. Og simple modeller der "bare" er perfekt malede og byggede skal også kunne få en præmie.
Jeg har en gang i fortiden prøvet at lave et clean-sweep i racerbiler. Fedt for mig - men hvor sjovt var det for alle de andre i den klasse? Kommer de igen til næste DM?
Det er selvfølgeligt vigtigt at få budskabet om bedre muligheder for guld-sølv-bronze ud når DM skal afholdes.
Mvh
Allan


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 11:53 am 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Hvis man kigger på Flemmings billeder fra C4 Open, så kan man se at der er lagt en "lap papir" med ordet Guld, Silver, Brons ved de modeller som har fået tilstrækkeligt mange point.
Det kan jo ikke koste en bondegård at lave nogle sådanne, idet vi alligevel laver de tilsvarende til nr. 1, 2 og 3 i dag.
Ja, der skal laves flere, men til gengæld skal det ikke fremgå hvilken klasse der er tale om. Der skal laves en enkelt af de kendte, som siger f.eks. Dansk Mester i Flybygning.

Hvis man så som Flemming skitserer det, reducerer antallet af danske mestre til at der kun er EN i flyklasserne (dem vi kender som A - A1 - A2), så kunne der måske blive en større præmie til vedkommende der. Og det tilsvarende i panser, figurer, biler osv. klasserne. Som vil betyde en "sammenlægning" af mestrene i klasserne (C - C1), (G1 - G2) og (I - I1 - I2). Øvrige klasser skal vel ikke sammenlægges. Og her kunne der så reduceres til at det kun var nr. 1 i klasserne B, D, E, H, L, M og N er fik en pokal/plakette el. andet.
Sammentælling siger en reduktion fra 17 x 3 præmier (plaketter) til 11 præmier (pokaler/større plaketter).

Arbejdet med at bedømme modellerne og lave beregningerne er uændret.

Hvis det kan medvirke til at vi får flere modelbyggere på banen, så er jeg tilhænger af ændringen.

mvh.
Lars le Redak
Chef/Beregnersektionen

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 12:10 pm 
Det vil så sige at for at flere får glæde af at få udleveret et dokument der fortæller at de har fået guld/sølv/bronze, reducerer vi antallet af præmier fra 51 til 11. En modelbygger kan vel så indkassere en masse medaljedokumenter i en klasse hvis han er dygtig/produktiv nok, men der bliver så også plads til flere dygtige, der ligeledes får et dokument.
Er det sådan man har tænkt det?
Er det et fremskridt?
Vil nogen så alligevel blive skuffede?
Blev nogen det under den nuværende ordning?

Jeg personligt deltager primært for morskabens skyld. Ikke at det da er meget rart at man har lavet noget andre synes godt om, men jeg bygger primært for mig selv.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 12:48 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Man får ikke 'kun' en lap papir. Man får også en 'plaquette' - en træplade hvor der står C4 Open. Jeg kan tage en af mine mange ;-) med næste gang.

Det er som sagt strøtanker. Det virker måske bedre som en slags anerkendelse end bare at få at vide at du er nummer 5 af taberne på en resultatliste? Du får vurderet din indsats. Er det godt, er det mindre godt? Der var jo også klasser ved C4 hvor der f.eks. ikke blev uddelt guld men kun 'lavere' værdier.

Det skal måske lige tilføjes at der også var en røvfuld fysiske præmier med til alle præmiemodtagere. Noget der lignede et større logistisk mareridt med alle dem der skulle have præmier, så istedet for klassevis, blev præmier uddelt på navnebasis. Så skulle hver enkelt kun op til udlevering én gang. Men også her var der lavet et kæmpe arbejde. Alle plaquetterne var forsynet med en label bagpå der fortalte hvilken model der var tale om.

Det er klart at et koncept som dette vil udelukke at lave billedshow med andet end dem der bliver mestre.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 2:39 pm 
Jeg er jo i kraft af min funktion ved DM, mest focuseret på logistikken.
Hvis der uddeles fx. samme præmier som nu også i de tre metaller, er det jo ikke muligt på forhånd at få graveret nogen tekst på, med mindre vi indkøber et større antal og får graveret fx. DM 2013. De skilte der bliver til overs, skal så smides ud og nye skilte indkøbes i 2015.
Antallet skal jo være stort, for det vil da være pinligt hvis vi ikke havde nok. Der skal jo tages højde for et DM hvor der kan være mange der får så høje points at de skal have en præmie.
Som kasserer er det mig selvfølgelig meget imod at skulle bruge penge på skilte og gravering for senere at smide dem ud. :evil:

Hvor ville det være dejligt hvis vi havde en eller anden anonym brevkasse, hvor folk så kunne indsende beskeder som fx: "Ja tak, jeg ville meget gerne have haft en præmie i stedet for min 4. plads." Det er sgu da ikke odiøst at ville have en eller anden fysisk dokumentation af sin kunnen, eller ligeud at have lidt at blære sig med, men Janteloven kommer i vejen. :cry:

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 3:02 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Prøv at læse den tredie linie i mit oprindelige indlæg Bjørn.

Der er ikke årstal på C4's plaquetter...

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 3:04 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Man kunne eventuelt undlade at skrive/gravere årstal på. Så kunne restlageret bruges næste gang. Er det vigtigt at få årstallet med, kunne det fremgå af det medfølgerne 'bevis', hvis man vil opretholde dette. Alternativet kunne være, at der fremstilles en label, der klæbes på bagsiden af plaketten med årstal, klasse og navn (på model og fremstiller). Det kræver selvfølgelig, at der findes en løsning vedrørende det store arbejde, der ligger i at fremstille individuelle labels i større omfang til de plaketter, der skal deles ud: disse labels kan i sagens natur alene fremstilles efter endt votering/bedømmelse, og skal ske indenfor en rimelig kort tidsramme. (Jeg ser lige, at Flemming har nævnt årtalsproblematikken, men jeg skriver ikke mit indlæg om!)
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 3:07 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Bjørn skrev:
Jeg personligt deltager primært for morskabens skyld. Ikke at det da er meget rart at man har lavet noget andre synes godt om, men jeg bygger primært for mig selv.
Hilsen Bjørn

Jeg kan sagtens følge dig, men du er ikke særligt konstruktiv i forhold til situationen.
- Antallet af deltagere til DM er "støt" faldende.
- Der var dobbelt så mange deltagere til C4 som til DM Valby.
- Et stort antal deltagere + de venner/bekendte de trækker med sig giver en langt bedre grundlag for at forhandlerne kan gå glade hjem
og komme igen næste gang.
- Mange danskere deltog i Malmø. Men ikke omvendt. Det kunne der jo være en årsag til.
Så der er vel brug for nytænkning. Nytænkning er ikke krampagtigt at holde fast i det man er vant til og kender.
Mvh
Allan


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 4:30 pm 
Kære Allan,

Det har ikke noget at gøre med ikke at være konstruktiv (læs det én gang til), men simpelthen groft sagt at spørge: Hvad og hvorfor lave det om på den måde? Der er ingen der "krampagtigt" holder fast i noget, men det er vel rimeligt at søge begrundelser og baggrunde. Bare fordi noget er nyt er det vel ikke ensbetydende med at det er godt.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 4:38 pm 
Flemming Hansen skrev:
Prøv at læse den tredie linie i mit oprindelige indlæg Bjørn.

Der er ikke årstal på C4's plaquetter...

mvh

El P

OK??: princip der har været anvendt i årevis i England og de seneste år ved C4.
Men nu har kassereren fattet at vi deler ud uden årstal. Måske lidt tamt, men lad os nu se.

Hvorfor er C4 så populært? Mange salgsstande? Der var til enhver tid flere besøgende ved standene end i korkurrencelokalet.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 4:58 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Okay så 4. linie da hvis man ikke kigger i bredformat skærm!

"Jeg forestiller mig ikke at der skal uddeles de samme plaquetter til dette som vi gør nu. Det vil være alt for dyrt – det skal være noget mindre og mere symbolsk."

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: ons nov 02, 2011 8:05 pm 
Vi var 3 afsted til C4 oppe fra Aalborg Modelbygger Forening i år. Super tur.
Vi var alle enige om at vi frem over satser på C4 istedet for DM !!! :cry:

Om vi skal køre 450 eller 470km er lige meget, det som er mine personlige grunde til at vælge C4 næste gang er:

1)LYSET, simpelthen for dårligt i Valby. Det kan ikke undskyldes eller bortforklares.
2)SHOPPING, mange spændene boder (flere end der har været før)
3)Noget andet at se på end modellerne (kunne man forestille sig at man flyttede DM fra Valby til f.eks. Teknisk Museum i Helsingør?? Kunne måske også ordne lysproblemet?
4)Foredrag både lørdag og søndag

En ting hvor C4 halter er dog ved præmieoverrækkelsen, her manglede jeg meget nogle billeder af de vindene modeller.

Jeg kan ikke blive enig med mig selv om hvilken type konkurrence jeg bedst kan lide, guld, sølv og bronce eller 1,2 og 3 plads. Principielt kan jeg bedst lide 1,2 og 3 da jeg syntes at det er "rigtigst", men den anden model har den fordel at det er dig selv du "kæmper" imod (mangler dog på en eller anden måde nogle point?).

Mvh
Thomas Pedersen


Top
  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: tors nov 03, 2011 9:12 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Tak for et ærligt svar. Jeg er desværre helt enige med jer. Kommer man udefra er det desværre uhyre let af vælge
mellem C4 and DM i Valby.
C4 var i år klasser bedre end DM i Valby. Netop de argumenter I lister op.
Forslag: Som det er nu ligger DM og C4 datomæssigt alt for tæt. Bedre bliver det bestemt ikke af af Esbjerg og Valby hobbyshow
ligger næsten samtidigt. Det betyder selvfølgeligt at folk begynder at fravælge. Kunne man ikke ligge DM i marts eller lignende, så
dem udefra ikke begynder at fravælge.
Mvh
Allan


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Strøtanker om DM ændring
Indlæg: tors nov 03, 2011 9:28 am 
Ja, Thomas har desværre så evig ret. Lyset er der en plan for, men plads til flere boder er der ikke mulighed for. Valget af Valby er grundet pris og beliggenhed.

Placeringen af DM har nu i rigtig mange år ligget i forbindelse med efterårsferien, dels for at lokke forældre med aktiveringsproblemer og juniorer ind, og dels for at give arrangører og deltagere et pusterum hvis de har fri ugen efter. Andre har så valgt at lægge deres arrangementer i samme periode, hvilket viser, at vore valg var fornuftigt. Vi startede med at lægge det sidst på foråret/først på sommeren, men godt vej betød at folk valgte udendørsaktiviteter i stedet.
Om vi skal begynde at jagte mere rolige tidsperioder, må være op til nærmere evaluering.

Det ville måske ikke være så tosset om vi nedsatte en DM-kommission der med friske øjne kunne vende hele bunken af muligheder for at få sparket liv i DM, eller nedlægge det? Det skal gerne være folk med dynamik (ikke som den sidste kommission for år tilbage) og med et enkelt bestyrelsesmedlem koblet på. Det behøver jo ikke at være geografisk bundet. Så vidt jeg ved, kan man oprette en lukket Facebookgruppe og udveksle ideer der.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 92 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team