IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 7:59 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: ons nov 14, 2012 10:32 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Ja vi havde lige vedtaget CPH West - men så fik vi et endnu bedre tilbud:

At afholde DM i Modelbygning på Hobbymessen

Der vil naturligvis være nogen ting der skal afklares, men den tager vi med Lars fra Togdillen. Men vigtigst af alt: Det betyder at DM flytter fra sin ellers hævdvundne placering i efterårsferien, til den 1. weekend af november. Der er dermed 14 dage mere at bygge modeller i!

Vi får masser af plads, masser af lys og ikke mindst - og endnu bedre - masser af tilskuere. Vi prøver det!

Det blev breaket på kvartårskonkurrencen og der var ingen der ikke syntes at det var en rigtig god ide.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: ons nov 14, 2012 11:09 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Hvilken betydning får det for de forhandlere,der tidligere har været med til DM . f.eks. svenske PUMA Hobby?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: tors nov 15, 2012 12:08 am 
Det vides ikke på nuværende tidspunkt. Vi ville først høre om der var stemning for Valbyhallen inden vi gik ind i nærmere forhandlinger.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: tors nov 15, 2012 11:25 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Aha! Det jeg tænker på er selvfølgelig, om forhandlerne kvit og frit kan stille op med deres varer - eller om de skal betale for at stå på messen? Hvad med den almindelige tuskhandel med 'overskydende' sæt, er det OK?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: tors nov 15, 2012 11:36 am 
Bjørn skrev:
Det vides ikke på nuværende tidspunkt. Vi ville først høre om der var stemning for Valbyhallen inden vi gik ind i nærmere forhandlinger.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: tors nov 15, 2012 7:07 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Her skal bestyrelsen i hvert fald ikke skydes i skoene, at tempo'er sendrægtigt. Her er vi da ude, inden aftalerne er faldet helt på plads.

Så det vides ikke, hvad der kan blive at tuskhandel. Handlende kan sagtens risikere at skulle "være på messen". Men kundeunderlaget vil også være meget større end Valby Kulturhus eller CPH København.

Bundlinien er, at det vil være en rigtig god mulighed for at vise vores hobby for rigtig mange mennesker.
Så hvis målet er at "brande" vores hobby og gøre den synlig, så skal vi lede langt efter et bedre forum at gøre det på.

Og så må vi vente at se, hvad forhandlinger og andre overvejelser resulterer i af aftaler. og i sidste ende, hvor DM 2013 havner.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: fre nov 16, 2012 9:22 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Helt traditionelt er jeg simpelthen nødt til at iføre mig nej-hatten...

Helt overordnet er jeg naturligvis enig i, at Valby Kulturhus' dage er talte - der var for mange mangler (lys m.v.). Jeg synes dog, at det var en kæmpe kvalitet, at VI modelbyggere havde et sted hvor vi frit kunne komme og gå uden tanke på entreudgifter, det var stort set kun folk med en reel interesse for hobbyen, der var til stede med deraf følgende synergieffekt.

Alternativet er så tilsyneladende noget helt andet. Plads og lys lyder jo dejligt, men de mange tilskuere ser jeg ikke nødvendigvis som noget positivt. Lad os lige se på hvad det er for nogle mennesker vi mener at kunne sælge vores hobby til: som jeg husker det (subjektivt) har de besøgende en slående lighed med IPMS' medlemmer i både alder, højde og drøjde. Det er altså en gruppe, der med al rimelighed må antages at kende eksistensen af modelhobbyen, men som har vendt den ryggen til fordel for Märklintog og RC biler. Jeg tror ikke, at der er noget at hente der...

Hvis jeg skal holde det helt kort, så tror jeg vi mister mere end vi vinder her. Min helt subjektive mening (igen) er, at den 'sjæl' eller stemning der hidtil har været omkring et DM vil forsvinde i den almindelige vrimmel. Jeg synes det er en klar kvalitet, at vi har vores eget sted, hvor vi kan snakke nørderi med ligesindede, på samme måde som vi gjorde det i Lyngby og i Valby. Så hvis jeg må citere Toben , så finder vi ikke et bedre sted at 'brande' hobbyen - jeg mener bare, at det er den forkerte 'event' vi bruger til det.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: fre nov 16, 2012 9:39 am 
Henrik Stormer skrev:
Hvis jeg skal holde det helt kort, så tror jeg vi mister mere end vi vinder her.

Sidste messe i Valby gav 4 nye medlemmer.

Ja Valby Kulturhus er ude. Det er belysningen og fordoblingen af lejen.
Komme og gå? Ikke noget problem, man deltager bare hvilket er en rimelig billig fornøjelse.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: fre nov 16, 2012 10:13 am 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Ja der er mange ukendte faktorer og det er klart at vi skal finde ud af at være en del af en udstilling i stedet for at være udstillingen. Der skal indgås nogle nagelfaste aftaler med Lars fra Togdillen så der i gor tid inden slet ikke er tvivl om adgangen til hallen - altså hvem og hvordan. Samt en hel masse andre ting - men den tid den glæde.

På den anden side så er det samme måde Scale Model World fungerer på og har gjort det i årevis. Der er konkurrencen også en (lille) del af en messe af godt nok mere 'vores hobby' orienterede aktiviteter end tog og RC der slet ikke er noget af. Men den balance kan måske ændres med tiden ved vores ankomst? Vi skal nok heller ikke være så evigt navlepillende hvor vi slet ikke kan se ud over egen interesser som f.eks visse afarter af hobbyen der betegner alt der er sket efter 1864 som 'moderne slinger'... :roll:

Det er da muligt at Hobbymessen ikke er det ideelle. Men nu prøver vi det og så samles der op bagefter i det der så moderne hedder 'evaluering'.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: fre nov 16, 2012 7:50 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
El P: "Vi skal nok heller ikke være så evigt navlepillende hvor vi slet ikke kan se ud over egen interesser som f.eks visse afarter af hobbyen der betegner alt der er sket efter 1864 som 'moderne slinger'.."

Ja, forladergeværet var det eneste rigtige..!
Efter min opfattelse er det en rigtig god idé, at DM "flytter sammen med" Hobbymessen. På den måde kan IPMS DM udnytte det blandt hobbyfolk brede kendskab, Hobbymessen efterhånden har opnået. Det er muligt, at vi (nogle) vil savne stemningen fra de tidligere DM'er. Men selv om DM bliver en del af et større arrangement, vil det ikke være ensbetydende med at miste glæden ved at se på, hvad andre IPMS'ere præsterer. Sidst, men ikke mindst, vil der også på Hobbymessen blive mulighed for at snakke med gamle og nye bekendte udøvere af hobbyen.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: lør nov 17, 2012 9:31 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Jeg synes det lyder som en god ide. Det vil i hvert fald skaffe langt flere besøgende end de typiske foregående "lukkede shows" hvor det vel reelt mest var deltagerne inklusiv familie der mødte op. Det er klart vi skal gøre hvad vi kan for at gøre publikum opmærksom på at hobby messen denne gang ikke kun er for folk med tog og RC på hjernen. Men jo flere der kommer og kigger på - jo bedre en chance for nye medlemmer. Og måske forhandlerne ville sætte pris på at der kommer mange flere kunder end til de forrige DM's.
Så lad os give det chancen. Bliver det en fiasko kan vi jo altid skifte hest til næste DM i 2015.
Mvh
Allan


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: lør nov 17, 2012 2:43 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 10:53 pm
Indlæg: 55
Geografisk sted: Esbjerg
Jeg synes det lyder som en rigtig god ide, at komme ud hvor der er mange mennesker, og jeg har oplevet stor interesse for modellerne og modelbygning, også fra folk som ikke bygger selv, når vi har været "udenfor vores normale miljø" f.eks til Flyvevåbnets Åbent Hus arrangementer.

Jeg har tænkt på et par ting, som jeg synes skal være med relativt tidligt i planlægningen (det kan godt være det er nogle ting, som er tænkt, men jeg har ikke deltaget i hobbymessen og ved derfor ikke hvordan arrangementet er skruet sammen)

1. Når vi vil vise hobbyen bredt frem vil det være fint med så mange modeller som muligt, derfor kunne man overveje en plads til udstilling af modeller udenfor konkurrence.

2. Der foregår en mere seriøs bedømmelse af modellerne til DM end til andre konkurrencer rundt omkring, og det mener jeg fortsat den skal være når der er tale om DM. Derfor skal der måske ses på, hvordan bedømmelsen kan indpasses i de ændrede betingelser så der ikke gås på kompromis med standarden (kan området lukkes af under bedømmelsen? etc.).

mvh
Steffen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: lør nov 17, 2012 2:50 pm 
Dejligt med input fra medlemmerne.

ad. 1 Det har vi prøvet tidligere uden succes. Der kom kun et par stykker, for når folk har noget med, så skal det med til konkurrencen. Så er det jo også et spørgsmål om bordplads. Vi har ikke ubegrænset plads til rådighed. Den plads der er, vil vi hellere bruge til at skabe lidt luft mellem de deltagende modeller.

ad. 2 Det er allerede inde i planlægningen m.h.t. hvilken bordopstilling der kan give de bedste betingelser. Her er dommergruppen inde over.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: lør nov 17, 2012 2:56 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Der vil ikke blive gået på kompromis med bedømmelser, så der arbejdes på en bordopstilling, hvor der skabes en 'indgang' der kan spærres af nogle timer, mens der bedømmes. Lidt a'la Scale Model World, hvor man så udefra kan se på modellerne, mens dommerne i relativ ro kan bedømme indenfor.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM 2013 Breaking news - andet sted og andet tidspunkt.
Indlæg: man nov 19, 2012 11:47 am 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Afledt enkeltopgave, hvor løsningen skal indtænkes:
- "Sceneshow" = præmieoverrækkelse. Det skal afklares hvor og hvordan.
- Beregnersektion, placering i forhold til bordopstilling m.v. Jeg har konkret behov for viden om hvad der skal medbringes af forlængerledninger til PC, lys, printer m.v.

mvh.
Lars le Redak
CH - BeregnSEK

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team