IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 12:44 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: tirs aug 13, 2013 6:35 pm 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: søn mar 03, 2013 7:15 pm
Indlæg: 78
Geografisk sted: Tjæreby, Roskilde
Nu har jeg brugt et par dage på at finde et sæt med mandskab til AFV Clubs Pak43/41, helst med vinter-tøjet på.
Det eneste jeg har kunnet finde er Hobby Fan #559, til en pris der nok skal holdes hemmelig for den bedre halvdel.
Ellers har jeg luret på Dragon 6275, som jeg tror godt kunne passe til Pak43/41 også; men jeg har ikke haft held med at finde den inden for EUs grænser, da den ikke bliver produceret mere.

Det ender jo nok med at jeg investere i Hobby Fan alligevel, men hvad gør I andre når I mangler figurer til at fuldende scenen?


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: ons aug 14, 2013 4:17 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Spørg Bjørn,

Han kan alt!
John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: ons aug 14, 2013 12:19 pm 
Tak for tilliden.
Det første kan klares ret nemt: Hobby Fan er som Sebastian bemærker, de eneste der lave et sæt figurer til en Pak 43/41.
Så er der problemer, fordi deres sæt kun indeholder 4 figurer. Det er temmelig svært at få korrekte oplysninger ang. antallet af besætningsmedlemmer. Alt taler dog for, at der skal være 6 personer, for med en skudkadence på et skud pr. 10 sekunder, skal der altså slæbes en del 10 kg tunge granater.
Hobby Fan er mildest talt ikke billige, men sagen kan nemt klares ved at bruge et sæt figurer til fx. en Pak 40 og så lave lidt småkonverteringer.

Her er en fotografisk gennemgang af den der står på Patton Museum:
http://www.williammaloney.com/Aviation/ ... m43_41.htm

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: ons aug 14, 2013 3:45 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Hvad der er at gøre.....tjah, nogle gange kan det være en fordel at lade projektet hvile og så gå i gang med et andet. For lige pludseligt kan du være heldig at falde over de ting du lige stod og manglede. Og så vil det være ærgeligt i mellemtiden at have ændret projektet, så det passede med hvad du havde til rådighed.

Ellers gå i gang med scratchbygning, The Hyllemose Way :mrgreen:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: tors aug 15, 2013 2:56 pm 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: søn mar 03, 2013 7:15 pm
Indlæg: 78
Geografisk sted: Tjæreby, Roskilde
Mange tak Bjørn, jeg kigger efter Pak40 eller lign. figurer, der må være noget der passer :P Og gode billeder!

Niels, jeg er ikke engang startet endnu, samler bare ting jeg nok kommer til at skulle bruge ;)
Jeg kunne selvfølgelig starte med den T-34 jeg har tænkt på, eller den StuG III Ausf. G jeg har liggende og venter.. men vil helst lige forbedre mine evner inden, syntes StuG har fortjent bedre end at være forsøgskanin ;)


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: tors aug 15, 2013 4:00 pm 
Forsøgskanin??? Helligbrøde :shock:
Nu er StuG III Ausf, A jo et gammelt sæt og efter min erfaring, lærer man ved at bygge. Man kan læse sig til meget, men det er gennem fingrene man lærer. Når man er færdig med et sæt, er man dygtigere end da man startede på det, så det er bare med at køre der ud af.
Slæb dine færdige sæt med til møderne og bed folk om tips om hvad du kunne have gjort bedre. Det lærer man en del af, og der er altid noget man kunne have gjort bedre. :evil:
Man kan jo også have den holdning, at ja man er klar over hvad der kunne have været arbejdet mere med, men så fiser glæden ved at bygge væk mellem fingrene. Det er det som Torben kalder *Airfix-Stadie siden medio 80'erne*. Personligt lukker jeg alle luger og laver ikke figurer. Det vil jeg ikke bruge tid på, men i stedet lave nogle flere kampvogne færdig. :D

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: fre aug 16, 2013 3:45 pm 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: søn mar 03, 2013 7:15 pm
Indlæg: 78
Geografisk sted: Tjæreby, Roskilde
Lige nu prøver jeg lidt forskelligt for at finde ud af hvad der tænder mest, og for at få trænet bygge-fingrene inden jeg genoptager min StuG III G ;)

Nu når jeg har lavet mit første køretøj, SdKfz 222, så prøver jeg noget med flere små dele og nogle figurer. Så kan det være jeg går til StuG efter det, eller måske noget andet med bælter først.. her tænker jeg SdKfz 250/7, SdKfz 251, SdKfz 7, Panzerwerfer Maultier, eller endda en T-34.. der er mange ting at bygge!! :)


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: lør aug 17, 2013 10:54 am 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: søn mar 03, 2013 7:15 pm
Indlæg: 78
Geografisk sted: Tjæreby, Roskilde
Jeg har fundet en masse gode billeder her også: http://www.primeportal.net/artillery/yu ... pak_43-41/


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: ons aug 21, 2013 5:48 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Glimrende link, Sebastian - det annoncebanner ude i højre margen så også meget interessant ud - lige noget for Stormer :mrgreen:

Men hvor i høj grad blev den svære pakkanon, egentlig brugt om vinteren? Når billeder viser hvor besværlig og anstrengende den i det hele taget var at få bragt i stilling i blød jord, tør jeg slet ikke tænke på hvor umulig den har været at flytte rundt på i dyb sne! I en situation, hvor fjenden - særligt russerne - foretager et hurtigt fremstød, som kræver et ligeså hurtigt tysk stillingsskifte, kan der sagtens være opstået situationer, hvor tyskerne har været tvungent enten til at efterlade den, eller kæmpe til sidste mand og sidste granat. Lige i Førerens ånd - men en temmelig kostbar handling i de sidste krigsår.

Den information jeg har på den, tyder mere at den blev brugt på årstider og steder, hvor sne og søle ikke var til stede. Til gengæld var den så også i stand til, på op til 2 km's afstand, at pulvisere en T-34 sønder og sammen.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: tors aug 22, 2013 8:12 am 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: søn mar 03, 2013 7:15 pm
Indlæg: 78
Geografisk sted: Tjæreby, Roskilde
Ja det har du så sandelig nok ret i. Endnu en god grund til at varme planerne op til sommergrader, hvilket også gør det en del nemmere at finde mandskab ;)


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: tors aug 22, 2013 4:30 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
det annoncebanner ude i højre margen så også meget interessant ud - lige noget for Stormer


Hvis jeg nu var dig Niels, så tror jeg, at jeg ville begynde at træde varsomt

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: fre aug 23, 2013 8:05 am 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: søn mar 03, 2013 7:15 pm
Indlæg: 78
Geografisk sted: Tjæreby, Roskilde
Henrik Stormer skrev:
Citat:
det annoncebanner ude i højre margen så også meget interessant ud - lige noget for Stormer


Hvis jeg nu var dig Niels, så tror jeg, at jeg ville begynde at træde varsomt


Er det et Google banner? Så husk at reklamerne er tilpasset dig, efter hvad du har søgt på ;)


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: fre aug 23, 2013 2:43 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
ja, hjemme hos mig blev der vist en annonce for skorstene, så hvorfor der står "stormer" på det emne, kan vist kun Niels vide. - Hvad mon Niels så ?

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: fre aug 30, 2013 9:57 am 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: søn mar 03, 2013 7:15 pm
Indlæg: 78
Geografisk sted: Tjæreby, Roskilde
Jeg har nu fået Stoppel til at skaffe et sæt af Trumpeters 425 og 426. De må kunne tilpasses godt til en Pak 43/41, og så glemmer jeg bare vinter-idéen. ;)

425
426

Mens jeg nu var derinde, så anskaffede jeg mig også en Tamiya Pin Vise, den er sq dejlig!
Da jeg så kommer hjem, opdager jeg at jeg har glemt Humbrol 54 og jeg skulle nok også have købt en Tamiya spray.. jeg går ud fra det er TS-3 Dark Yellow der er den rigtige camo-farve på øst-fronten til sådan en Pak 43/41?


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Mandskab til Pak43/41
Indlæg: fre aug 30, 2013 8:56 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Hej Sebastian

Det ser spændende og TS-3 er helt rigtig. Du kan desuden justere farven med filtre og wash. Prøv evt. At søge på you tube el. Missing lynx hvis du savner inspiration.

Mht. Til figurerne, så vil jeg opfordre dig til at bruge Hornet hoveder og da Bjørn forhandler dem, så har du mulighed for at se nærmere på dem inden du investrer.

Pøj-pøj med projektet. Det lyder rigtig spændende.

Mvh Ole


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team