T e s t f i t Limklemmer og tape kan ikke klare opgaven. Løsningen blev derfor at bore huller til metaltråd, der kan sikre en tilstrækkelig tæt samling. Vingerne skal afmonteres igen, men efter tilpasning m.v. skal limes med tyndtflydende lim ved brug af Pin-Flow røret. Det øverste - og derfor meget synlige panel - passer ekstremt dårligt. Løsningen bliver måske at gennemsave og genlime panelet, så radius reduceres. Øverste panel har desværre en meget synlig støbefejl. Hvordan fejlen eventuelt kan udbedres, ved jeg endnu ikke. Uanset hvad fortsætter projektet. Panelet limes ikke på før til slut. Testfit af de yderste vinger ser nogenlunde lovende ud. I modsætning til de øvrige dele af Airfix 1/24-sættet har disse vingedele forholdsvis stor godstykkelse og er derfor ret tunge. Det giver en mistanke om, at vægten af ydervingerne påvirker V-formen negativt, så modellen risikerer at få ”hængende” vinger. Det skal helst ikke ske, da det vil være en meget synlig fejl, der er vanskelig at forebygge/udbedre. Hvorvidt V-formen er nogenlunde korrekt, skal undersøges nærmere.
De fire paneler, der udgør Stuka’ens frontparti, viste sig at være ekstremt vanskelige at tilpasse. Problemet fandt omsider en løsning ved at brække propelophænget (frontpladen) af motoren, hvor den skal limes fast ifølge byggevejledningen. Herefter gik det meget nemmere, idet de fire frontpaneler med propelophæng nu udgør et ”selvbærende karosseri”. Præcis pasning gælder dog ikke den øverste og derfor mest synlige del af frontpartiet. Dette panel har simpelthen for stor radius, så der uundgåeligt opstår en 1-2 mm åbning på den ene eller anden side. Eneste løsning er formentlig at reducere radius ved at gennemsave og genlime panelet..(?)
Dårlig pasning er ikke det eneste problem med øverste panel. Som det fremgår af billedet, er der også en alvorlig og meget synlig støbefejl. Den fejl har jeg ikke læst om i diverse internet-reviews af Airfix 1/24 (den slags reviews er sjældent kritiske). Måske er det kun mit sæt, der har denne defekt. Hvordan støbefejlen eventuelt kan udbedres, har jeg endnu ikke nogen god idé om.
Brug af filler og nedslibning af diverse limfuger skal begrænses til et minimum. Der er kun begrænset behov for filler. Der skal bruges en vandopløselig Vallejo-filler, der kan udjævnes med en fugtig vatpind, så nedslibning kan undgås..(?) Det skal prøves om det virker. De pågældende steder får en coat af Pledge Future, før Vallejo-filler, så overskuds-filler nemt kan tørres af. Modellen skulle dermed være færdig til den afsluttende bemaling ifølge anvisninger på CAM-decalsarket.
Forhåbentlig er der ikke flere ubehagelige overraskelser, så efterhånden skulle ”det værste” af projektet være overstået. Hvornår modellen kan færdigbygges, afhænger af hvor lang tid der går, inden Hannants kan levere det på backorder bestilte decalsark fra CAM.
På det seneste har jeg fundet noget litteratur om Stuka-flyene, så jeg kan finde ud af hvad det er for en model, jeg har bygget/bygger på..(!) Det er den omvendte verden: Research efter byggeprojektet er afsluttet…
Fit before glueOve