IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 2:43 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: tors jan 01, 2015 8:21 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

DM i 2015 vil blive lidt anderledes end tidligere. Vi har i bestyrelsen kigget på flere ting, der kan tunes lidt på:

Præmier og gravering af disse
Antal klasser og opdeling.

Med hensyn til gravering er det en dyr sag og hvis vi sparer her kan vi købe flere præmier til flere klasser. Præmierne vil så blive 'anonyme' udover det diplom der også udleveres, så man kan se hvad præmien gælder. Hvis der så er klasser, hvor der ikke kommer modeller, jamen så kan vi bruge dem igen næste gang. Målet er at der ikke skal bruges flere penge på præmier end tidligere.

Antal klasser. Vi er altid blevet skudt i skoene - 'hvorfor har vi ikke en klasse for ditten datten'? Det var jo fordi der aldrig havde været nogen tidligere og med det hidtidige setup har vi ikke kunnet ændre noget når præmierne først var bestilt. Men man må også vurdere at det kan hidkalde modeller, hvis der direkte er en klasse der passer, så derfor genkomst af nogle klasser.

Fly og militær ses opdelt på skala i stedet for type.

For ikke at overbelaste dommerne der i forvejen er pressede kan de fulde bedømmelser sættes ned til top 10 istedet for top 15. Hvis der er ramt rigtigt med klasser vil der blive flere præmierede modeller, dog uden at gå helt over i amerikanske eller engelske standarder.

For fly er den røde tekst det nye klassenavn. Militær er opdelt på skala og lidt yderligere opdeling.

A Propelfly og helikoptere mindre end 1/60 Fly alle typer skala 1/100 og mindre
A1 Propelfly og helikoptere større end 1/60 Fly alle typer skala 1/72 til 1/99
A2 Jet og raketfly Fly 2. verdenskrig skala 1:48 – 1:50
A3 Fly efter 2. verdenskrig skala 1:48 – 1:50
A4 Fly alle typer 1:51 og større skala
B Fly i diorama
C Militærkøretøjer skala 1:35 - Tyske til 1946 -
C1 Militærkøretøjer skala 1:35 – 2. verdenskrig andre
C2 Militærkøretøjer skala 1:35 – efter 2. verdenskrig
C3 Militærkøretøjer – alle andre skalaer
D Militærkøretøjer i diorama
E Skibe
F Skibe i diorama Genkomst
G Flade figurer Genkomst
G1 Figurer klassiske – enkeltstående rundmassive.
G2 Figurer fra film og fantasi
H Figurer i diorama
I Biler og motorcycler - race
I1 Biler og motorcycler - gade og vej
I2 Lastbiler
J Biler i diorama (Genkomst)
K Sci-fi og rumfart (Genkomst)
L Alt andet, der ikke kan placeres i andre klasser
M Dokumentationsklasse
N Juniorklasse

Hvad synes? Militærkøretøjer er måske ikke opdelt nok? Vi havde RIGTIG mange modeller i "ikke tyske militærkøretøjer" sidst, hvor opdeling i 2.VK og efter vil dele lidt op, men måske ikke nok? Der var ikke militær i andet end 1:35 skal det lige siges, men det kan måske lokke nogen ud af mørket, der ikke kan se sig selv blandet sammen med 1:35? Nogen med ideer? Sig frem.

Bare husk at det er et oplæg og der er ikke noget der er bukket i neon endnu. Så hold den gode debattone. Alt offentliggøres senest til maj i IPMS Nyt og på alle sociale medier.

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: man jan 05, 2015 11:44 am 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Hej Flemming

Jeg har et par klasser, som jeg simpelthen tror bliver "underbemandet", eller sagt på en anden måde: Man vinder hvis man kommer med en model i klassen.

A Propelfly og helikoptere mindre end 1/60 Fly alle typer skala 1/100 og mindre
Statistikken viser, at der næsten aldrig er deltagende flymodeller i skala <1/72.

Øvrig opdeling af fly ser fornuftig ud i min optik.

C1 skal nok omformuleres så den hedder "Andre til 1946", så der også er plads til 1.VK kampvognene. Vi skal have gjort op med os selv hvor f.eks. en Sherman i Korea-bemaling hører til - om det er C1 eller C2.

C3 tror jeg ikke på, der har notorisk ikke været pansermodeller i andet end 1/35 - med mindre vi har haft besøg af en vis svensker, hvis modeller er så gode at de sagtens kan konkurrere med de "store" modeller.

E Skibe og F Skibe i diorama som opdelt. Som jeg husker skibsklassen fra sidste gang, så var der vel flest skibe i diorama til stede. Der er for lidt konkurrence til at dele dem op.

G Flade figurer, var jo noget vi havde da vi gerne ville have Chakoten med på banen. Efter den tid har vi ikke set en flad figur til DM. Det bliver en automatisk gevinst til den ene mand som kommer med en flad figur.

J Biler i diorama. Siden vi sløjfede den klasse har der vel været 2-3 biler i diorama ialt på de efterfølgende DM. Igen en automatisk gevinst til f.eks. Torben Klein :-)

K Sci-fi og rumfart som genkomst. Her er der måske noget mening i galskaben. Der er kommet en del fine byggesæt på markedet og der er også modelbyggere som laver dem. Den må godt komme igen efter min mening.

Fint for mig, hvis dommerne kun skal lave "fuld bedømmelse" af 10 i stedet for 15 modeller. Hvis vi beder dem om at levere en liste på 15 til finalerunden og beregnerkontoret så ser på hvilke 10 som skal videre til finalen kommer det nok til at gå. "Cuttet" bliver jo som altid flydende afhængigt af hvor enige dommerne er om finaledeltagerne.

mvh.
Lars le Redak - Chef for beregnersektionen.

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: man jan 05, 2015 12:48 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Lars

Tak for dit input. Som sagt er det et oplæg som DM udvalget vil tage stilling til.

Jeg tænkte på en opdeling af de moderne kampdytter på en klasse med og en klasse uden bælter? Eller nærmere en 'Kjeld' klasse og en 'Brian' klasse... :mrgreen:

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: man jan 05, 2015 2:10 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Løb lige igennem DM2013 regnearket.

Der var 80 modeller i klasse C1 (ikke-tysk pre-1946).

Heraf var 24 hjulkøretøjer (heraf 5 pre-1946). Dvs. 59 bælte- eller halvbæltekøretøjer (heraf 14 pre-1946)

Jeg regnede alle dem fra den danske hær som post-1946, selvom køretøjerne var 2.VK modeller, f.eks. M3 halvbæltevogn.

En mulig opdeling med tal fra sidste DM:

Kl. C Militærkøretøjer, tyske pre-1946: 17
Kl. C1 Militærkøretøjer, andre pre-1946: 19
Kl. C2 Militærkøretøjer, hjul post-1946: 19
Kl. C3 Militærkøretøjer, bælte/halvbælte post-1946: 45

For mig må man gerne sammenligne 1/35 modeller med småskala modeller el. 1/16 ditto.
Ligeledes må der gerne være en stor klasse. Baseret på ovenstående tal kommer der henholdsvis ca. 50% og 25% af en klasse videre til finalen.

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: man jan 05, 2015 2:26 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Statistik fra 2013 for flyklasserne baseret på udkastet (ny klassetitel i rød)

A Propelfly og helikoptere mindre end 1/60 Fly alle typer skala 1/100 og mindre
A1 Propelfly og helikoptere større end 1/60 Fly alle typer skala 1/72 til 1/99
A2 Jet og raketfly Fly 2. verdenskrig skala 1:48 – 1:50
A3 Fly efter 2. verdenskrig skala 1:48 – 1:50
A4 Fly alle typer 1:51 og større skala (skal vel være større end 1/47?)

Kl. A: 0
Kl. A1: 62
Kl. A2: 27
Kl. A3: 23
Kl. A4: 10

En mere hensigtsmæssig opdeling af Klasse A og A1 kunne være:

Kl. A Fly pre-1946 skala 1/51 og mindre (i 2013: 47)
Kl. A1 Fly post-1946 skala 1/51 og mindre (i 2013: 7)
Bemærk at jeg her har regnet f.eks. Spitfires & Harvards som værende pre-1946, da det ikke klart fremgår hvilken bemaling (og dermed tidsperiode) som de har været i. Analogt med beslutningen på pansersiden om hvor en Sherman i Korea-bemaling skal placeres skal den samme øvelse gøres for Spitfire i dansk bemaling. Det er ialt 6-7 modeller som måske på den måde vil kunne flyttes fra kl.A til A1.

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: man jan 05, 2015 5:09 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:24 pm
Indlæg: 117
Geografisk sted: Slagelse
JEG SYNES i2 LASTBILER BURDE VÆRE UDEN PICK-UPS OG SMÅ VAREVOGNE, ALTSÅ EN REN LASTBIL KLASSE, DERVED BILER OVER 6 TONS.
m.v.h.
jONNY Reinholdt jENSEN


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: man jan 05, 2015 5:18 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Jonny

Der var så 1 (én) lastbil med ved sidste DM... Hvad skulle begrundelsen være for en opdeling ud over det du skriver? Hvis Henrik Andersen havde stillet op havde det være et close race mellem ham og Tom Nielsen vil jeg skyde på.

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: man jan 05, 2015 6:03 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:24 pm
Indlæg: 117
Geografisk sted: Slagelse
pICK-UPS OG SMÅ VARE BILER HAR IKKE NOGET AT GØRE MED LASBILER AT GØRE,OG DET HAR JEG TIT PIONTERET TIL DIV, MØDER OG GENERALFORSAMLINGER.
m.v.h.
Jonny Reinholdt Jensen


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: tirs jan 06, 2015 9:15 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Citat:
pICK-UPS OG SMÅ VARE BILER HAR IKKE NOGET AT GØRE MED LASBILER AT GØRE

Det er parkerings- og transportlovgivningsmæssigt korrekt, men modelmæssigt ????

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: tirs jan 06, 2015 12:38 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 10:53 pm
Indlæg: 55
Geografisk sted: Esbjerg
Torben Klein skrev:
Citat:
pICK-UPS OG SMÅ VARE BILER HAR IKKE NOGET AT GØRE MED LASBILER AT GØRE

Det er parkerings- og transportlovgivningsmæssigt korrekt, men modelmæssigt ????

Når man ser på byggesættene og på de byggemæssige detaljerings- og bemalingsmæssige forhold så ser det, for mig, ud til, at de små "erhvervskøretøjer" har mere med personbiler end lastbiler at gøre, og derfor vil være mere rimelige at bedømme mod hinanden.
Det er bare mit indtryk, set udefra, jeg bygger ikke ret mange kørende transportmidler selv.

mvh
Steffen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: tirs jan 06, 2015 2:01 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Vedr. Klasse I1 / I2
En opdeling på totalvægt vil blive svær, meget svær, at administrere - og formentliig give anledning til mange og lange diskussioner. F.eks. hvor hører en civil Opel Blitz 1938 lastvogn til? Den vejer ikke 6 tons. Hvad med en London Bus, det er jo hverken en lastbil eller en varevogn. Hvad med Emhars serie af Bedford lastbiler fra 50'erne, det er også under 6 tons grænsen, men vel stadig en lastbil?

Flemmings statistik mht. antallet af lastbiler i 2013 holder så heller ikke helt vand.

I klasse I1, dvs. personbiler var der 7 modeller i 2013 og 7 modeller i 2011.

I klasse I2, dvs. lastbiler, pickups, varevogne osv. var der 13 modeller i 2013 og 8 modeller i 2011.

Hvis vi så kigger nærmere på kl. I2 så ser fordelingen mellem lastbiler og pick-ups/varevogne således ud:
I 2011: 0 varevogne og 8 lastbiler
I 2013: 7 varevogne og 6 lastbiler

Jeg regner veteranlastbiler som lastbiler i denne sammenhæng plust at jeg regner en bus som en lastbil.

Jeg forstår ikke helt forslaget, men det kan skyldes at jeg har svært med tekst der er skrevet udelukkende med store bogstaver.
Skal der oprettes en ny bilklasse - kun til lastbiler (over 6 tons) og så skal der fortsat være en kl. I2 til varevogne/pick-ups? Kigger jeg på antallet af deltagere (modelbyggere) i klassen i 2013, så bliver konkurrencen for lille i min optik. Det bliver til "hver mand sin klasse" og dermed automatiske DM-titler.

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: tirs jan 06, 2015 2:32 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Lars Seifert-Thorsen skrev:

Flemmings statistik mht. antallet af lastbiler i 2013 holder så heller ikke helt vand.

mvh.
Lars le Redak


Visse vasse ;-) Når jeg skriver én, så mener jeg én efter Jonnys foreslåede 6 tons reglement - nemlig den scratchbyggede 1:8 Gulf tankvogn. Jeg har ikke lige styr på hvor meget en bus vejer, men hvis den ikke vejer så meget, så kan der kun være Klaus' store lastbil.

Nu kan man jo selv lige danne sig et overblik og se samtlige modeller i I2 her:

http://www.ipms.dk/DM2013/I2_2013.htm

Jeg vil medgive at model 13, 12 og 3 godt kunne være i klassen for civile biler, men resten er for mig 'lastbiler'. Ja eller i det mindste varevogne.

Alternativt kunne man kalde klassen for 'gulplade biler'! Så dækker det jo ethvert køretøj til erhvervsmæssig brug.

Udover det så synes jeg ikke at I2 ligefrem trænger til en opdeling. Efter DM i 13 så var consensus faktisk i retning af at slå 'civile biler' sammen til én klasse.

Der er andre klasser der skal bearbejdes først.

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: lør jan 10, 2015 1:49 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 5:13 am
Indlæg: 186
Geografisk sted: Herlufmagle
Vedr. klasse A, så er jeg helt sikker på at der dukker flere fly op end forventet, samt det med at dele skibsklassen op, også lyder som en god ide.

Bedste hilsner
Kenneth K


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: lør jan 10, 2015 2:40 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:27 am
Indlæg: 420
Geografisk sted: Vordingborg
Hej :D

Godt i er igang med at revidere DM, det bliver dejligt med flere militær køretøj
klasser, i kan vel bruge tallene på deltagne modeller fra de sidste DM til at
lave klasse inddelingerne.
Fra redaktørens mail:
Kl. C Militærkøretøjer, tyske pre-1946: 17
Kl. C1 Militærkøretøjer, andre pre-1946: 19
Kl. C2 Militærkøretøjer, hjul post-1946: 19
Kl. C3 Militærkøretøjer, bælte/halvbælte post-1946: 45 (her burde der måske være 2 klasser)

Noget helt andet.
Jeg kunne som dommer ved DM godt bruge nogle flere point til bedømmelsen,
det er især svært at lave point afstand mellem de bedst placerede modeller,
da der kun er 2 point til rådighed fra "fremragende til enestående", her kunne
jeg godt bruge mindst 5 point til at vise hvilken model der burde være
den bedste. til gengæld har vi 10 point til at bruge til de "ringe til middel" modeller.

Med venlig hilsen
Kjeld


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: DM klasser 2015 oplæg
Indlæg: lør jan 10, 2015 2:54 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Kjeld Pedersen skrev:
Jeg kunne som dommer ved DM godt bruge nogle flere point til bedømmelsen,
det er især svært at lave point afstand mellem de bedst placerede modeller,
da der kun er 2 point til rådighed fra "fremragende til enestående", her kunne
jeg godt bruge mindst 5 point til at vise hvilken model der burde være
den bedste. til gengæld har vi 10 point til at bruge til de "ringe til middel" modeller.

Med venlig hilsen
Kjeld


Hej Kjeld

Rigtig fin ide. Det handler måske mere om at lave en sprogmæssig graduering? Pointene er der jo. For at alle kan være med er her pointfordelingen. Vi kunne jo f.eks. sænke middelkarakteren til 5 og fordele resten på 15 point? Hvad siges?

1 -2 Meget ringe Grater og udstødsmærker er ikke fjernet. Spartelmasse og slibning er et ukendt begreb.
3-4 Ringe Bedre end 1, men der er samlinger der ikke er fyldt ud og usikker til ingen brug af spartelmasse.
5-6 Dårlig Det bliver bedre, men samlinger er stadig tydelige rundt omkring.
7-8 Svag Bedre endnu – men slutresultatet er ikke helt overbevisende
9-10 Middel Modellen er rimeligt samlet.
11-12 Over middel Få til ingen fejl i samlinger og grater. Et pænt resultat.
13-14 God Samlinger og grater styres med sikker hånd. Detaljer er måske en kende svagere
15-16 Meget god Absolut ingen grater eller synlige samlinger. Detaljer er gode og rimeligt håndterede
17-18 Fremragende Den totalt fejlfrit samlede model. Alt er perfekt – men ikke helt til 20.
19-20 Enestående Gives for det helt sublime byggearbejde. Betragt det som ’13’… æhhh 12!

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team