IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 7:19 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: fre feb 13, 2015 3:46 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Monogramsættet fra først i 1980’erne er med de tidstypiske hævede panellinjer. Efter flere års henstand på hylden kontrolleres, at sættet er komplet.

Billede
Sættet er påbegyndt, idet hævede panellinjer delvist er slebet bort. Slibearbejdet afsluttes med vandslibepapir P400 og P600.

Billede
”Forsænkede” panellinjer fremstilles med en specialkniv fra Tamiya-/Olfa. Som ”linial” anvendes 2-3 lag malertape, der udskæres i 3-4 mm brede strimler. Kniven skal bruges med "pigehånd". Skæret trækker i så fald en nydelig spån. Det er utvivlsomt bedre end at "skrabe" riller med en spids genstand.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: fre feb 13, 2015 10:00 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 04, 2006 2:56 pm
Indlæg: 307
Geografisk sted: Frederiksberg
Godt at se at jeg ikke er den eneste sucker for Monogram-sæt fra begyndelsen af firserne. Jeg glæder mig til at følge byggeriet.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: lør feb 14, 2015 5:26 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen lør feb 14, 2015 5:37 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: lør feb 14, 2015 5:27 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
En sætsamler ville måske blive forfærdet, hvis vedkommende hører/læser om bygning af et klassisk Monogram-sæt fra først i 1980'erne … Når en sådan model bygges, er det, set fra et sætsamler-synspunkt, ensbetydende med destruktion af en perle. Jeg har en B-25H 1/48, der tilhører samme epoke som F-84F Thunderstreak-sættet. B-25H'eren er dog allerede påbegyndt for flere år siden, så den har næppe nogen interesse for sætsamlere.

Billede
B-25H 1/48 fra Monogram. Æsken er temmelig tyndvægget, så den nærmest er faldet sammen i løbet af årene.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: man feb 16, 2015 3:50 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Områderne op mod hjulbrønden med næsehjul og indsugningen forrest bemales ”manuelt” med pensel, så åbningerne nemmere kan maskes af med tape. Som primer anvendes en Humbrol 28 matt, mens en lysgrå Polly Scale blev fundet som bedst egnet til den næsten-hvide underside. Monogram anviser FS 36622 til F-84F’s underside. Desværre er Polly Scale etiketten ulæselig efter et ophold i varmt vand.
Som noget nyt skal forsøges at bemale kroppen og de fire vingehalvdele separat før limning. Krop-vingesamlingen skal utvivlsomt spartles og slibes og efterfølgende bemales - forhåbentlig så samlingen bliver usynlig.

Billede
Kroppen er nu klar til primer. Til formålet anvendes en grå Presto autoprimer på spraydåse. Den giver et godt grundlag for Polly Scale-farven, hvilket blev ”testet” ved airbrush-bemaling af de fire ret store vingetanke.

Billede
Vingetanke, hjullemme og andre "småting" monteres på grillspyd og bemales. Det er et ret stort arbejde. Bemærk at også de fire vingehalvdele skal bemales - før limning. Dermed forventes at spare tid til afmaskning. Den videre procesforløb vil vise, om det er en god idé.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen man feb 16, 2015 4:50 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: man feb 16, 2015 4:45 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Teknikken med at male før samling, brugte du også, da du bygge din 1/24 Stuka. Jeg kan huske, at jeg også den gang undrede mig; er du ikke nødt til at male igen, når du har spartlet og slebet?

Hilsen
Peter

Ps: Kommer du og viser din Stuka frem på onsdag?

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: man feb 16, 2015 5:32 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
- Teknikken med at male før samling, brugte du også, da du bygge din 1/24 Stuka. Jeg kan huske, at jeg også den gang undrede mig; er du ikke nødt til at male igen, når du har spartlet og slebet?

hej Peter!

Ja, når der spartles og slibes krop-/vingeovergang skal der også (reparations-)bemales efterfølgende med pensel. Ved at være omhyggelig med tilpasning og kontrol af delene (to eller flere "tørsamlinger") kan spartel-slibning begrænses til et minimum.
Det seneste års tid har jeg desværre været forhindret onsdag-aftener. Det skulle ændres fra og med april.
For tiden er Stuka'en beskadiget efter et "styrt", idet mine to sønnesønner (2 og 4 år) fik fat i den i et ubevogtet øjeblik. Det er dog rimeligt nemt at reparere skaderne.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: tirs feb 17, 2015 6:27 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Så vil jeg glæde mig til at se Stukaen til maj.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: tirs feb 17, 2015 7:52 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Ove Høeg Christensen skrev:

For tiden er Stuka'en beskadiget efter et "styrt", idet mine to sønnesønner (2 og 4 år) fik fat i den i et ubevogtet øjeblik. Det er dog rimeligt nemt at reparere skaderne.

Ove


Aha små banditter! Hvad er deres medicinske situation lige nu? :mrgreen:

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: ons feb 18, 2015 3:18 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 5:13 am
Indlæg: 186
Geografisk sted: Herlufmagle
Hører gips med til medicinsk situation. :twisted:

Bedste hilsner
Kenneth K.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: søn mar 01, 2015 7:59 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
På F-84F (1/48 Monogram) "tegnes" camouflage-mønstret med ruller af modeller-voks, mens området (mellemrummet), der skal afmaskes, dækkes med tape og Rubbelkrepp. Det er noget nemmere at pensle "skæve" flader fremfor at afmaske med tape, der skal tilskæres.

Flydende latex af fabrikatet Rubbelkrepp (fra Schmincke) kan tilsyneladende erstatte maler- eller Tamiya-tape ved afmasknings-opgaver. Rubbelkrepp og tilsvarende produkter (flydende latex) anvendes af billedkunstere, for eksempel akvarel-malere. Rubbelkrepp tørrer efter et par timer og kan derefter nemt pilles af. Især når underlaget har fået 1 gang Probat (future) slipper produktet uden risiko for at efterlade rester. Flydende latex er nemt at påføre med en pensel af passende størrelse. Penslen kan rengøres i sæbevand og skylles under vandhanen.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: F-84F 1/48 Monogram (Fra hævede til forsænkede panellinjer)
Indlæg: fre mar 06, 2015 6:40 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
F-84F 1/48 Monogram fortsat...
Billede
De fire allerede bemalede vingehalvdele er limet og stillet til tørring. Metal-tråde fungerer som "limklemmer" og sikrer præcis positionering, så intet kan forskydes/flytte sig.

Når delene bemales før limning, er det vigtigt at udføre en omhyggelig tilpasning med flere "test-fit". Efter tørring kan konstateres, at vinge-forkanten ikke kræver korrigerende slibning - bortset fra tørret lim, der nogle steder er presset ud fra limfladerne. Som afslutning skal borehullerne fyldes med termotrukket sprue. Stumperne herfra kan afskæres præcist med en skarp kniv eller et barberblad.
Er nævnte fremgangsmåde en fordel..? Det er svært at svare - men ja - indtil videre. Det er for eksempel nemmere at afmaske og bemale de tre camouflage-farver på øverste vingehalvdele. På nederste vingehalvdel er det også en praktisk fordel, at skinner til bomber og vingetanke kan tilpasses og limes allerede før vingehalvdelene samles. I det aktuelle tilfælde var det nødvendigt at bruge noget putty og efterfølgende slibning - hvilket altså er nemme end sædvanligt.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: fre mar 06, 2015 11:37 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 5:34 pm
Indlæg: 138
Hej Ove

Er det ikke lidt "overkill" at bruge ståltråd til at binde vingerne sammen med, når man evt. kunne bruge tøjklemmer som ikke kræver efterbehandling.

Forstå mig ret, jeg synes det er fint at du prøver nye metoder, men denne synes jeg ikke er helt gennem tænkt.

mvh
Jes


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: lør mar 07, 2015 10:26 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Haleplanerne er solidt forankret med ståltråd, så limning og tørretid kan ske uden risiko for "udskridning".

hej Touvdal..!

Tak for kommentaren. Du skriver: "Er det ikke lidt "overkill" at bruge ståltråd til at binde vingerne sammen med, når man evt. kunne bruge tøjklemmer som ikke kræver efterbehandling."

Om der er tale om "overkill" vil helt afhænge af den konkrete model. I det her tilfælde vil jeg mene, at "ståltråd-metoden" er en tidbesparende fordel. Det gælder især, når de fire vingedele allerede er bemalet. At borehullerne efterfølgende skal fyldes med trukket sprue, kan hurtigt gennemføres. Den efterfølgende "pletmaling" er også hurtig klaret - og næsten umulig at få øje på efter et par gange med Future og en afsluttende matt finish.
På billedet ovenfor ses en testsamling af kroppen til samme F-84F model. Her er haleplanerne sikkert forankret med en "fikstur" af ståltråd... Limning kan derefter ske med tyndtflydende lim ved brug af Pin Flow-røret. Uden ståltråds-fiksturen ville det for mig at se være vanskeligt at lime haleplanerne uden stor risiko for "negativ V-form". Det ville i givet fald kræve, at limningen skulle "mandsopdækkes" i et par timer.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til ... - acryl-katastrofe
Indlæg: man mar 23, 2015 7:49 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Selv om hele modellen fik grå autoprimer (Presto-spraydåse) overalt gik det alligevel helt galt, da malertapen blev fjernet - som det fremgår ovenfor. Til undersiden blev anvendt en Polly Scale USN ligth gray. Denne og andre acrylfarver, der blev anvendt til projektet fulgte med malertapen i store flager.. F-84F- modellen tilbragte derfor nogen tid på hylden, men nu er arbejdet igen så småt genoptaget.

Billede
Første gang man prøver noget nyt kan det nemt gå galt.., denne gamle sandhed blev bekræftet godt og grundigt med min tre-camouflage bemaling af F-84F (Monogram 1/48). Malingen var fortyndet for meget, så der skete underløb. Det ser selvfølgelig farligt ud, når malertapen fjernes - og især når der samtidig sker "lifting". Underløbet kunne sikkert være undgået ved at male med tynde lag i flere omgange. "Lifting" kunne sikkert også undgås ved at bruge gul Tamiya-tape i stedet for malertape. Alt i alt begynderfejl - når man aldrig tidligere har prøvet at male med acrylfarver i et camouflage-mønster.

Fit before glue - Ove


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team