IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 12:40 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Fra hævede .... Bemaling - en ommer
Indlæg: ons mar 25, 2015 5:01 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Områderne, der ikke er dækket af tape eller printerpapir, er påført flydende latex, der efter 1-2 timer tørrer til en glasklar belægning. Filekloen med "skruestik" er meget anvendelig som stativ.

Nu har jeg skis'me afmasket hele undersiden, så der er klar til den første af de tre camouflage-farver. Denne gang skal anvendes enamel - acrylfarverne Polly Scale og Life Color må afvente andre projekter.
Undersiden blev påført en lysgrå Humbrol 28. Efter afmaskning skal bemales med en Humbrol 118, der er den i mit lager, der kommer nærmest til "tan". Afmaskningen blev noget af en blandet landhandel - med fire forskellige materialer: Gul Tamiya-tape, printerpapir, flydende latex og modellervoks. Sidstnævnte blev valset ud i ruller, monteret på modellen og forankret eller nærmest "limet" med flydende latex. For at spare arbejde og reducere risikoen for "lifting" blev passende stumper af printerpapir tilpasset og monteret med stumper af Tamiya-tape.
Hvis printerpapir skal anvendes rationelt, vil det nok være mest hensigtsmæssigt at tilpasse og udklippe diverse "mønstre" før modellen samles og før montering af skinner til missiler og andet. Det skal prøves senere, så tiden må vise, om der her er noget at hente. Derimod er der ingen tvivl om, at flydende latex skal bruges til senere projekter. Det er nemt at "rulle af" og det er skånsomt, så "lifting" efter alt at dømme undgås. Produktet er også velegnet til blandt andet afrundede vinger, så man her slipper for besværet med at tilpasse tape. Fejlplaceret latex kan nemt fjernes med en fugtig finger. Endelig er flydende latex velegnet til "ukurante" områder, hvor det er besværligt at tilskære tape.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: søn mar 29, 2015 11:03 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Humbrol 118 (tan) virker meget lys. Det skyldes formentlig manglende kompensation på kameraet - og en næsten sort baggrund.
Det kan anes, at farven er påført ujævnt. Årsagen må være at min dobbeltvirkende Aztek-airbrush er for lille til opgaven. F-84F'eren er ret stor, som det fremgår af Cola-dåsen. Det ville derfor være bedre hvis min Badger 350 (enkeltvirkende) var blevet brugt til opgaven.
Den første af de tre camouflage-farver skal nu "forsegles" med 2 x Pledge Future. Det sker af hensyn til den efterfølgende afmaskning med ruller af modellervoks og flydende latex. Det går nemlig ikke at smøre flydende latex på en mat og "rå" Humbrol enamel som 118.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tors apr 02, 2015 6:27 am, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: tors apr 02, 2015 6:24 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Camouflage med tre farver giver tredobbelt arbejde med masking-tape og flydende latex. På undersiden er anvendt Humbrol 28. Øverst Humbrol 118 (tan), Humbrol 117 (ligth olive green) og Humbrol 86 (dark olive green). Alle farver er matte. Det må meget frarådes at anvende flydende latex direkte på mat farve, da det er vanskeligt at fjerne - det er afprøvet...! Derfor skal først påføres 1 - 2 lag Pledge Future, hvis flydende latex skal bruges, for eksempel mellem tape-afmaskning og ruller af modellervoks, som det fremgår nederst på billedet ovenfor.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: ons apr 15, 2015 7:01 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Bemaling er nu nået til afslutning: malertapen kan fjernes – det er efterhånden på tide, at F-84F-projektet kommer ud af dødvandet.. Det startede med noget, der ligner en katastrofe...
Da malertapen blev fjernet fra undersiden skete en kraftig ”lifting”. Store flager maling blev løftet af – selv primeren (Presto gray autoprimer på acrylbasis) fulgte med tapen. Ulykken kan kun skyldes utilstrækkelig rengøring og nedslibning før 2. gang undersidebemaling med Humbrol 28 (enamel).
Det ser ud som om den mørkgrønne plast indeholder fedtstof eller olie, der hindrer tilstrækkelig vedhæftning af maling. Ved rengøring efter slibning blev delene skyllet under vandhanen med lunkent vand. Det var åbenbart utilstrækkeligt. Det ideelle ville nok være nogle timers ophold i sæbevand før grundig rengøring i lunkent vand og skylning under vandhanen.
Eneste løsning er forfra igen – nedslibning, vask og bemaling. Til denne forhåbentlig sidste gang bemaling blev anvendt en blød pensel. Efter to ”behandlinger” blev resultatet nogenlunde acceptabelt.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: tors apr 16, 2015 10:27 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
"Bløde pensler styrer"
Prøv at male med dem også med dejlig oliefarve. :mrgreen:

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: lør apr 18, 2015 11:19 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Al afmaskning, mest malertape, er nu fjernet - og resultatet ser nogenlunde fint ud. Denne gang er ikke sket nogen "lifting", så Humbrol-farverne (enamel) hænger godt fast - som ventet. "Underløb" er også undgået. Afmaskningen med modellervoks og malertape holder tæt. Dog er visse steder sket en kedelig dannelse af "bræmmer", der nødvendigvis skal fjernes. Årsagen er, at ligth olive malingen (Humbrol 117) var tilsat for megen fortynder (cellulosefortynder), så for stor mængde maling påført. Heldigvis viste det sig, at "bræmmerne" ret nemt kunne fjernes med vandslibepapir 600 og 800.
Konklusionen må være, at min årlige produktion på 4-6 modeller giver alt for lidt træning i bemaling med airbrush.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: lør apr 18, 2015 9:05 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Jeg tror, at du kan opnå et meget bedre resultat med din sprøjtepistol, hvis du skifter fra Humbrol til Tamiya og/eller Gunze maling. Så slipper du også for at sidde og sniffe cellulosefortynder.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: ons apr 22, 2015 3:26 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Torben skriver: "Bløde pensler styrer" Prøv at male med dem også med dejlig oliefarve…(!)
Pensel-bemaling går udmærket, når det gælder 1/72 énmotorede flymodeller. Ved bemaling af 1/48 modeller går det ikke.. De større overflader må være årsagen. Måske skulle man prøve at penselmale med acrylfarver eller oliefarver på tube.. (?) selv om tørretiden med sidstnævnte er flere dage.

Peter skriver: Jeg tror, at du kan opnå et meget bedre resultat med din sprøjtepistol, hvis du skifter fra Humbrol til Tamiya og/eller Gunze maling. Så slipper du også for at sidde og sniffe cellulosefortynder.
Jeg tror gerne, at Tamiya og Gunze malinger giver bedre resultater. Mine (få) erfaringer med Polly Scale og Life-Colour (acryl) går mest på, at en primer er nødvendig for at undgå "lifting" som omtalt ovenfor. Det er ikke påkrævet med Humbrol enamel, der giver god vedhæftning.
Som nævnt mangler jeg træning og måske undervisning/oplæring i brug af airbrush. En årlig produktion på 4 – 6 modeller er utilstrækkelig. Måske kunne det være en mulighed at bygge et antal ”dummy-modeller” uden indmad og andet – alene med henblik på at opnå rutine med airbrush-bemaling..?
Dampe fra cellulosefortynder og andet er ikke noget problem, når man bruger en 3M maske med kulfilter. Den er virkelig en god investering, se
http://www.witre.dk/halvmaske-4000-seri ... 2700M.html
Når hobbyrummet forlades åbnes vinduet så udluftning sker på få minutter.

M.v.h. Ove
Fit before glue


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: ons apr 22, 2015 3:59 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Jeg laver hellere ikke mere end 4 modeller om året, og jeg synes brugen af airbrush er nemt - især med de matte Tamiya farver. Jeg har en gang forsøgt at sprøjtemale med Humbrol - det synes jeg bestemt ikke var nemt.

Man behøver ikke primer til Tamiya maling for at opnå vedhæftning.

Når Humbrol malingen ikke kræver primer, hvorfor har du så brugt det i dette projekt - det synes som om, det er din primer, der giver de mange problemer med lifting?

Du skal i øvrigt passe på med den sæbe, du bruger til at vaske modellen. Nogle sæber indeholder olier til at beskytte husmoderens hænder, disse olier kan lægge sig som en hinde på modellen. Jeg bruger sprit til at rense modellen før bemaling.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: tors apr 23, 2015 10:08 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Hej Peter!

Tak for tippet..! Dét har jeg aldrig skænket en tanke.., nemlig at håndsæben indeholder plejemidler (olie m.v.), der efterlades på huden (eller modellen!) når en håndvask afsluttes med skylning i rent vand..!

Da jeg havde læst dit indlæg gik jeg straks i gang med sprit og malerpensel. Hoved-delene til en 1/48 F-4 Phantom (Esci) blev ”skrubbet” med almindelig kogsprit. Efter et par timers tørretid blev den største del, vinge- og kropunderside, airbrush-bemalet med en (acryl) Polly Scale (ligth gray).

Efter tørring natten over er ”lifting” umuligt – selv med 3M gaffatape..! Ikke den mindste smule maling følger med tapen, selv om der ikke er anvendt nogen primer. Acryl-malingens vedhæftning er simpelthen perfekt.

Humbrol enamel har som nævnt god vedhæftning efter afvaskning med nævnte håndsæbe. Forklaringen kan være at terpentin-baseret maling godt kan ”enes” med hudolie og andet, der efterlades fra håndsæben. Når acryl ikke kan, må forklaringen være, at vand og olie er ”fjender” kemisk set.

Ove
Fit before glue


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: fre apr 24, 2015 9:55 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
De gamle dekals er helt uden "silvering" takket være Pledge Future-metoden, men desværre er hale-logoet ikke helt "i register", som det fremgår af den skæve hvide kant omkring halefinne-logo'et. Det kunne være rettet med en broder-saks.

Dekaler fra først i 1980'erne på tyk bærefilm kan som regel ikke anvendes og skal derfor erstattes med dekaler fra eftermarkedet. Det kan heldigvis lade sig gøre. Men jeg skulle lige prøve om det er muligt at anvende de gamle dekaler fra sættet - uden risiko for "silvering" fra den tykke bærefilm. Det kræver en noget speciel teknik:
Den går ud på at fiksere dekalerne med Pledge Future. Som det ses her kan det lykkes meget fint, idet den tykke bærefilm med tal og bogstaver (næsten) er usynlig. Dekalen frigøres som normalt i lunkent vand. Derefter anbringes det på en plastplade med limsiden opad, så alle limrester kan vaskes grundigt af med en blød pensel. Al vand skal nu suges op med en stump køkkenrulle - og straks erstattes med Pledge Future. Nu kan det Future-våde dekal overføres til modellen, og "tromles" let med en vatpind, så overskydende Future kan fjernes/udjævnes.

Ove
Fit before glue


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen lør apr 25, 2015 9:46 am, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: fre apr 24, 2015 9:59 am 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Hej

Når jeg påbegynder et byggesæt, så afvasker jeg alle delene i Grundrengøring (købt i en farvehandel) og afvasker med rent vand. Hvis jeg så ikke får fedtet delene til under bygning så kan jeg male uden rengøring.

Hilsen Bo


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: man maj 04, 2015 8:03 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Der burde være gule striber omkring cockpit-ruderne - men åbenbart findes ingen vejledning i, hvordan sådanne skal fremstilles.

Samtlige decals er nu på plads og forseglet med Pledge Future. Nu mangler ”kun” weathering, matt finish og eventuelt fortsat weathering.
Cockpitdækslet er indtil videre lukket, og limet på med en anelse hvidlim, så det nemt kan vippes af igen. I første omgang viste det sig meget besværligt at montere cockpit-dækslet i hævet og tilbagetrukket position. Projektet er dog ikke opgivet.
Som det fremgår af tidligere indlæg i tråden, var det også besværligt at afmaske og bemale det særlige tre-farve camouflage-mønster. Der er tilsyneladende kun lille forskel på den lysgrønne og den mørkgrønne farve. Det vil forhåbentlig blive bedre efter en matt finish.

Hvad blev så udbyttet af byggeriet ud over en helt ordinær 1/48-model? Jo, nogle ganske vigtige erfaringer:
1) Før bemaling skal modellen vaskes i kogsprit! Altså slut med sæbe, der efterlader hudpleje-midler, som især reducerer vedhæftningen af acryl-farver.
2) Modellervoks og flydende latex er udmærket til afmaskning, såfremt overfladen har fået mindst én gang Pledge Future.
3) Alternativt kan afmaskning ske bred malertape, hvor camouflage-mønstret eller dele heraf tilskæres på almindelig skæreplade-underlag. Metoden går ud på:
A) Et passende stykke malertape anbringes midlertidigt på modellen, for eksempel vingeoversiden.
B) Camouflage-mønstret aftegnes med en speedmarker.
C) Tapestykket fjernes og anbringes på en skæreplade.
D) Mønstret udskæres og det delvise camouflage-mønster placeres på modellen.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fra hævede til forsænkede panellinjer
Indlæg: man maj 04, 2015 11:07 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Det skrider da fremad med din model :D

Ove Høeg Christensen skrev:
Der burde være gule striber omkring cockpit-ruderne - men åbenbart findes ingen vejledning i, hvordan sådanne skal fremstilles.


Har du ikke nogle gule decals i overskud, som du kan skære i strimler? Ellers må du maske af og bruge sprøjtepistolen.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team