IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 6:55 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Testudo - en skildpaddeformation i 1:72
Indlæg: lør okt 09, 2010 7:54 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Lad os lige starte med lidt teori, som er snuppet fra Wikipedia:

In Ancient Roman warfare, the testudo or tortoise formation was a formation used commonly by the Roman Legions during battles, particularly sieges. Testudo is the Latin word for "tortoise". The Greek term for this formation is "chelone" and during the Byzantine era, it seems to have evolved to what military manuals of the era call the "foulkon".
Description
The testudo formation in a Roman military reenactment.In the testudo formation, the men would deploy very densely and position their shields at the sides (rather than by the grip behind the umbo). The first row of men, possibly excluding the men on the flanks[citation needed], would hold their shields from about the height of their shins to their eyes, so as to cover the formation's front. The shields would be held in such a way that they presented a shieldwall to all sides. The men in the back ranks would place their shields over their heads to protect the formation from above, balancing the shields on their helmets, overlapping them. If necessary, the legionaries on the sides and rear of the formation could stand sideways or backwards with shields held as the front rows, so as to protect the formation's sides and rear.
Plutarch describes this formation as used by Mark Antony during his invasion of Parthia in 36 BC:
"Then the shield-bearers wheeled round and enclosed the light-armed troops within their ranks, dropped down to one knee, and held their shields out as a defensive barrier. The men behind them held their shields over the heads of the first rank, while the third rank did the same for the second rank. The resulting shape, which is a remarkable sight, looks very like a roof, and is the surest protection against arrows, which just glance off it."[1]
Cassius Dio writes about the testudo when describing the campaign of Mark Antony in 36 BC: "this testudo and the way in which it is formed are as follows. The Baggage animals, the light-armed troops, and the cavalry are placed in the center of the army. the heavy-armed troops who use the oblong, curved and cylindrical shields are drawn up around the outside, making a rectangular figure, and, facing outward and holding their arms at the ready, they enclose the rest. the others who have flat shields, form a compact body in the center and raise their shields over the heads of all the others, so that nothing but shields can be seen in every part of the phalanx alike and all the men by the density of the formation are under shelter from missiles. Indeed, it is so marvelously strong that men can walk upon it and whenever they come to a narrow ravine, even horses and vehicles can be driven over it."
Tactical analysis
The testudo was used to protect soldiers from all types of missiles. It could be formed by immobile troops and troops on the march. The primary drawback to the formation was that, because of its density, the men found it more difficult to fight in hand-to-hand combat and because the men were required to move in unison, speed was sacrificed. As "foulkon," it played a great role in the tactics employed by the Byzantines against their eastern enemies.

Via Internettet kan vi også se, hvordan den formation blev opfattet af samtiden, og hvordan den ser ud, når militærinteresserede laver en re-enactment.
Billede

Billede

Billede

Billede


Så er det sådan, at de rare mennesker hos Zwezda har sørget for, at vi også kan lave sådan en formation i 1:72.
I deres sæt med "Roman Imperial Legionaries I BC - II AD" har de inkluderet figurer til at danne en skildpaddeformation.
Jeg har købt 2 sæt, så jeg kan lave den lidt større.
Projektet starter her i det små med at lægge figurerne ud for at sikre, at jeg har nok. Så er de sendt til vask i sulfo-vand for at blive affedtet.
Siden vil de få en hvid, blank, primer, får det rigtige malerarbejde går i gang.

Billede

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Testudo - en skildpaddeformation i 1:72
Indlæg: lør jan 01, 2011 2:57 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Legionærer og skjolde får en overnatning i postevand med opvaskesulfo og lægges til tørre på lidt køkkenrulle, så de bliver affedtet.
Så får alle dele en grunder med blank hvid, så overfladen bliver lidt robust på den der åndsvage bløde plastik, som man godt kan lide at producere myresoldater i.

Billede


Skjoldene har fået en gang rød blanklak, så de kan tage imod de skjoldmærker, jeg forventer at printe ud på min blækprinter, når vi når så langt.
Legionærerne var med på hobbymessen og er nu malet så langt, at de skal til at have malet sandaler.
Og her strander projektet lidt, for det er så kedeligt, at det nok først sker på Hobbymessen til april.

Billede


I mellemtiden voksede projektet lidt.
Egentlig ville jeg bare have en lille grundplade med en Testudo. Men den bliver jo brugt ved belejringer, så min sædvanlige 20x20cm plade kunne også bruges, hvis man tilføjede et par belejringsmaskiner.
En tur på nettet viser, at der er mange dejlige at vælge imellem, og de ligner også et overkommeligt scratchbygningsprojekt.

Billede

På den anden side, jeg kunne også finde på at vente på Zvezda's sæt nr. 8070 - Roman Field Artillery - dukker op i forretningerne, hvilket er, hvor projektet nu står, når jeg alligevel ikke gider male flere romere før til april.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Testudo - en skildpaddeformation i 1:72
Indlæg: søn jan 24, 2016 8:03 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Men det lod til, at sættet med romersk belejringsmateriel blev taget af plakaten.
Odense Hobby havde så et sæt med "generisk belejringsmateriel" på tilbud, så det røg i kurven til projektet.
Frem fra gemmerne fandt jeg så Orion's sæt med romersk belejringsmandskab. Så kan de bemande Ballista'en.
Samtidig blev der også trykt eget decalsæt med skjoldmærker. "Det bliver jeg glad for"

Billede

Så begynder opstillingen

Billede

Slutresultatet:

Billede

Resten under "Galleriet":
http://www.ipms.dk/forum/viewtopic.php?f=21&t=4601

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Testudo - en skildpaddeformation i 1:72
Indlæg: man jan 25, 2016 9:15 am 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: fre nov 25, 2005 7:52 pm
Indlæg: 117
Geografisk sted: Glostrup
Flot arbejde! Så mangler vi bare at Obelix kommer mosende :D :D :D

Mvh Torben Sørensen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team